SHOWEST 1995,100 YEARS OF MOVIE MAGIC
RVD (NIS FILM DISTRIBUTION HOLLAND)
in het buitenland.
NIEUWSNIEUWSNIEUWS
Buena Vista
International
ARGUS FILM
Releases in april en mei 1995
De film- en bioscoopwereld verzamelde zich
van 6 t/m 9 maart weer in Las Vegas voor de
21ste NATO/ShoWest. Gedurende vier
dagen werden de exploitanten door de distri
buteurs in de watten gelegd, werden de ster
ren die in 1994 de grootste omzetten achter
hun naam hadden staan, geëerd en werd er
weer veel gepraat. Aansluitend organiseerde
Buena Vista voor de "happy few" op 10
maart nog een presentatie en diner "on the
lot" in Burbank.
Celebratin 100 Years Of Movie Magie?!
Ondanks dat het thema van ShoWest '95 100
jaar cinema was, werd de nadruk toch gelegd
op 1994 en vooral 1995. Buiten een aantal
oude projectoren en de vertoning van een
collage van filmclips tijdens de MGM lunch
was er niets van enige nostalie te merken.
De iets minder dan 9000 aanwezigen werden
getrakteerd op een toekomstbeeld dat ieder
een vrolijk stemde. Onder de ongeveer 1000
buitenlandse deelnemers bevond zich ook
een aantal Nederlanders. De reaktie van Ad
Weststrate: "ShoWest was leerzaam en
imposant. De positieve benadering van de
verhuurders was opvallend: samen met de
exploitanten doelgericht het publiek benade
ren. En er komt beregoed produkt aan."
Voor Abel Abeln was het zeker niet de laat
ste keer dat hij ShoWest bezocht. "De waar
dering van de studios en de sterren voor de
exploitanten kwam duidelijk naar voren. Het
leeft allemaal veel meer, in Nederland zou
een beetje meer leven in de brouwerij ook
leuk zijn." Iedereen was het er over eens dat
de sterren en de trailers een echt feest van
ShoWest '95 maakten.
In het volgende nummer van Holland Film
Nieuws meer over de toespraken en semin
ars van de grootste ShoWest ooit.
Frank Smit.
Alhoewel 1994 cijfermatig geen stijging te
zien gaf ten opzichte van 1993, is er wel
een aantal nieuwe markten bijgekomen:
Nieuwe markten in termen van geografi
sche gebieden zijn Latijns Amerika,
Mexico, Korea, China en (nieuwe) toepas
singen, zoals satelliet, pay-per-view en
videogram rechten (home video) voor een
aantal "oude" films, met name in de
"kunsthoek" (Rembrandt, Van Gogh,
Mondriaan).
In het RVD-, c.q. NIS Film Distribution
Holland-pakket, zitten prachtige, doch niet
altijd makkelijk verkoopbare programma's.
Documentaires, die voor het merendeel
voor de Nederlandse markt zijn gemaakt,
over meestal Nederlandse situaties, zijn
weinig in trek bij buitenlandse televisiesta
tions, m.u.v. controversiële items, zoals
euthanasie (bijvoorbeeld het IKON-pro-
gramma "DOOD OP VERZOEK", ver
kocht in 18 landen), die wel "scoren". Wij
hebben sinds jaren 2 programma's over
vrijwillige euthanasie in ons pakket, waar
van één gedramatiseerd, van de Vereniging
voor Vrijwillige Euthanasie, die slechts aan
2 of 3 televisiestations zijn verkocht. De
tijd was er toen nog niet rijp voor blijkbaar.
Een goed programma moet op het juiste
moment aangeboden worden. Kortom, de
categorie documentaire kan in praktisch
geen enkel land concurreren met de televi
sieseries, de "formats" in de entertainment-
sfeer. In elk land komen er regelmatig
nieuwe commerciële zenders bij, waarte
gen de "open-netten" moeten concurreren,
d.w.z. zij programmeren in de meeste
gevallen heel veel van "hetzelfde". Helaas
is er niet in elk land een IKON, VPRO of
HOS (Humanistische Omroep Stichting).
Naast deelname aan de bekende markten
als MIP TV en MIPCOM in Cannes, heb
ben wij in 1994 voor het eerst meegedaan,
samen met Holland Film Promotion, aan
de documentaire markt "Sunny Side of the
Doe" in Marseille, welke markt goed is
opgezet; andere bezoekers, met name
documentaire programmamakers van tele
visiestations, die meer tijd hebben en
inhoudelijk veel dieper op programma's
ingaan en ook hun specifieke wensen ken
baar maken. Wij hebben dan ook besloten
voor 1995 opnieuw aan deze markt deel te
nemen, ook weer samen met Holland Film
Promotion.
Voor 1995 staat voorts deelname aan de
markt tijdens het Animatiefilmfestival in
Annecy op het programma, wederom
samen met Holland Film Promotion, en de
Vereniging Holland Animation (Gerben
Schermer), die de inrichting van de stand
"creatief' zullen verzorgen.
De Nederlandse animatiefilm is nog altijd
een "bestseller" in het buitenland. Het laat
ste voorbeeld is DaDA (Piet Kroon/Celia
van Dijk), die geselecteerd was voor het
filmfestival in Berlijn, en inmiddels ver
kocht is aan de televisie in Duitsland en
Engeland en in Spanje een bioscooproule
ment krijgt. Een speciale animatiefolder is
in voorbereiding, waarin alle animatiefilms
zijn opgenomen, en die voor de MIP TV in
april gemaild zal worden.
Waar wij veel van verwachten is een
jeugdserie van 5 delen, getiteld OP DE
VLEUGELS VAN DE WIND van elk 25
minuten.
In 1994 hebben wij het pakket MEMO
Media Marketing Organisatie, Utrecht,
overgenomen. Dit betreft films gemaakt
door de universiteiten in Nederland en
België. Voorts werd er een groot aantal
licentiecontracten gesloten met onafhanke
lijke Nederlandse producenten. Hierbij
nodigen wij Nederlandse producenten, die
NIS Film Distribution Holland willen
inschakelen voor hun buitenlandse distri
butie van zowel speelfilms als "korte"
films uit, contact met ons op te nemen
(telefoon 070 - 356 4205).
Op 20 april gaat in première de film Un Eté
Inoubliable van Lucian Pintilié (Le Chêne).
De film speelt zich af tijdens de Roemeens-
Bulgaarse oorlogen van de jaren '20. Nadat
zijn vrouw Marie Thérèse tijdens een feest de
avances van een generaal van het Roemeense
leger heeft afgeslagen, wordt kapitein
Dimitriu overgeplaatst naar een post bij de
Roemeens-Bulgaarse grens. Macedonische
smokkelaars vermoorden op een nachty enke
le Roemeense grenswachten. Dimitriu krijgt
de opdracht om als represaillemaatregel
Bulgaarse boeren, die op zijn land werken, te
executeren. Zijn vrouw verzet zich fel hier
tegen en hij raakt in conflict met haar en zijn
superieuren. Uiteindelijk weigert hij de
opdracht uit te voeren en hij en zijn familie
worden verbannen naar een ander oorlogsge
bied. Un Eté Inoubliable is een film over etni
sche conflicten op de Balkan en de absurditeit
van militaire logica met een mooie rol van
Kristin Scott-Thomas (Four Weddings and a
Funeral) als Marie Thérèse. Op 18 mei is de
première van de nieuwe film van Jan Schutte
(Drachenfütter, Winckelmanns Reisen). "Auf
Wiedersehen, Amerika" is een tedere, lichte
melancholieke film over de tragi-komische
odyssee van drie Pools-Joodse emigranten die
al dertig jaar in Brooklyn wonen. Genofeva
wil terug naar Polen om haar geliefde priester
weer te zien. Haar man Moshe en zijn beste
vriend Isaac vergezellen haar tijdens de boot
tocht. Door technische problemen strandt de
boot in Duitsland en zijn ze gedwongen
Kerstmis in Berlijn te vieren. Uiteindelijk
komen ze in Polen terecht, waar alles is veran
derd. Isaac ontmoet een vrouw die mee terug
gaat naar Amerika en Genofeva koopt een
appartement in Danzig. In juni brengt Argus
Film animatiefilms uit van de beroemde
Engelse Aardman studio's, waaronder Oscar
winnaar "The wrong trousers" van Nick Park.
Hierover meer in het volgende nummer van
Holland Film Nieuws.
Juliette Jansen
Inmiddels hebben wij afscheid genomen van
Eline Danker als onze Marketing Manager.
Vanaf deze plaats willen wij haar nogmaals
veel succes wensen met haar nieuwe baan in
Londen. Zoals u misschien al vernomen hebt,
komt Lieke Buschman vanaf 1 mei aanstaande
onze gelederen versterken als Marketing
Manager.
Ondertussen draait de wereld natuurlijk
gewoon door, dus BVI ook. Het produkt dat
we in de komende periode uit gaan brengen
biedt daar ook genoeg redenen voor. Na Walt
Disney's classic '707 Dalmaners' die vanaf
13 april in de bioscopen te zien is, volgt de
fantastische aktiefilm Rudyard Kipling's 'The
Jungle Book', met Jason Scott Lee in de