NATO SHOWEST 1995 (DEEL 2)
In het vorige nummer van Holland Film Nieuws heeft u al de reakties van een
paar Nederlandse bezoekers van ShoWest 95 kunnen lezen, in dit artikel, zoals
beloofd een uitgebreid verslag van dit unieke evenement.
onderzoek onderscheidt drie verschillende groe
pen bioscoopbezoekers: fantastics, connaisseurs
en way-ins. De fantastics houden van film, zij
zijn de buffs. Zij komen het meest in de bio
scoop. De connaisseurs komen niet hoofdzake
lijk voor de entertainment waarde, maar ook
voor de boodschap. De Way-ins zijn mode
gevoelig, het is de jeugd die naar de bioscoop
gaat om erbij te kunnen horen. Marketing moet
afgestemd worden op deze groepen. Een ander
interessant gegeven is dat 22% van de frequente
bioscoopbezoekers volgens dit onderzoek tussen
44 en 54 jaar is.
International Seminar
Evenals vorig jaar passeerde er weer een groot
aantal onderwerpen de revue tijdens dit seminar.
Inmiddels wordt zo'n 60%-van de totale box
office buiten Amerika gegenereerd. De interna
tionale markt groeit twee keer zo snel als de
Noord-Amerikaanse. Ted Shugrue, president
van Columbia TriStar International verwacht dat
in het jaar 2000 tussen de 65% en 70% van de
film rental buiten Amerika zal worden ontvan
gen. Volgens Mark Zoradi, president van Buena
Vista International helpt de toename van het
aantal bioscopen het bioscoopbezoek in Europa.
Wayne Duband, president van Warner Bros.
International Film Distribution stelde dat Azië
het snelst zal groeien in de komende jaren en
uiteindelijk de grootste markt zal worden. Joost
Bert stelde dat bioscopen aan de rand van een
stad niet het einde betekenen voor de bioscopen
in de stad. Verder pleitte hij ervoor dat opbreng
sten binnen de industry moeten worden geïnves
teerd.
Opening Ceremonies
Traditiegetrouw werd na het welkomswoord de
ShoWester of the Year Award uitgereikt. Dit jaar
aan Lee Roy Mitchell, CEO van Cinemark
USA. In minder dan tien jaar heeft hij zijn
bedrijf opgebouwd van niets tot nummer 5 in de
Amerikaanse markt. Enkele dagen eerder was
aangekondigd dat hij zijn bedrijf gaat fuseren
met Cineplex Odeon. Het nieuwe bedrijf,
Cineplex International zal de grootste bioscoop
onderneming ter wereld worden met meer dan
2800 schermen. In Amerika is het bedrijf markt
leider met 11% marktaandeel.
Jack Valenti bracht de blijde boodschap dat
1994 voor Amerika weer een record jaar is
geweest. De box office was 5.4 miljard, een
stijging van 5% ten opzichte van 1993. Het aan
tal bezoekers was sinds 1960 niet zo hoog
geweest. En dit ondanks dat er gemiddeld zeven
uur per dag tv wordt gekeken in een gemiddeld
huishouden. Een ander interessant gegeven is
dat frequente bioscoopbezoekers 30% van alle
bioscoopbezoekers uitmaken, maar 81% van de
kaartjes kopen. Een groot deel van de toename
in bioscoopbezoek komt uit de leeftijdscategorie
boven 40 jaar.
De Motion Picture Assosiation en NATO had
den een onderzoek laten doen naar de rol van de
bioscoopfilm in het leven van volwassen
Amerikanen. Dr. James A. Taylor presenteerde
de belangrijkste resultaten van dit onderzoek.
De bioscoopbezoekers geven trailers aan als
belangrijkste informatiebron voor hun filmkeu-
ze. De interesse na het zien van een trailer wordt
versterkt door advertenties, kritieken en verha
len over de hoofdrolspelers. Goede kwaliteit van
een bioscoop is geen reden om naar de bioscoop
te gaan, slechte kwaliteit kan wel een reden zijn
om niet naar de bioscoop te gaan. Taylor's
Tom Hanks en
Demi Moore
The Talent, a.k.a. The Stars
De studio's lieten ook dit jaar de sterren weer in
groten getale aanrukken. Sommigen hadden wat
meer te vertellen dan anderen, maar zelfs hun
aanwezigheid was in enkele gevallen voor de
exploitanten al meer dan de moeite waard. Mara
Wilson, uit Mrs. Doubtfire en Miracle On 34th
Street werd gevraagd of ze zichzelf nu een ster
vond, waarop ze antwoordde dat sterren alleen
aan de hemel staan. Toen ze haar Young Star of
the Year Award kreeg bedankte ze als eerste haar
agent. Zoals gebruikelijk had Warner weer de
meeste sterren naar Las Vegas gehaald.
Sylvester Stallone was er om zijn nieuwe
Warner-film Assassins aan te kondigen, Arnold
Schwarzenegger had net getekend voor Eraser
en Steven Seagal was er voor zijn film Under
Siege 2: Dark Territory. Clint Eastwood sprak
de hoop uit dat de exploitanten hun goedkeuring
geven aan The Bridges of Madison County.
Ann-Margret, Jack Lemmon en Walter Matthau
gaven vast een voorproefje van Grumpier Old
Men. Naast de nieuwe Batmobile waren van de
Batman Forever cast Val Kilmer, Nicole
Kidman, Chris O'Donnell, Tommy Lee Jones en
Jim Carrey aanwezig tijdens de lunch. De laatste
kreeg de Comedy Star of the Year Award uitge
reikt voor zijn successen met Ace Ventura, The
Mask en Dumb Dumber. In zijn speech zei
Jim Carrey o.a.: "We made a lot of money
together, that's why Fm sad to announce that
Fm reuring from the world of feature film.
Obviously I have peaked and I would be a fooi
to try to keep up this kind of pace." "This was a
year when all my dreams came true, except
for that Michelle Pfeiffer thing."
Over het geanticipeerde succes van Batman
Forever zei Carrey: "...I have to be honest,
Batman Forever is gonna be a hard sell.If we
have a good opening weekend this little movie
could gross well over 15 million dollars!" Jim
Carrey besloot zijn dankwoord met: Td like to
thank ...especially the theater managers, owners,
whoever the heil you are. Without you I would
have no creative outlet for my work and would
surely have to be institutionalized!". Billy
Chrystal en Pauly Shore stalen de show tijdens
de Columbia TriStar lunch. Billy Chrystal kreeg
de zaal onder andere plat met: "O.J.'s defense is
now that during the time of the murders he was
in a movie theater watching Mr. Saturday Night
but apparently there was no one there to con-
firm." Pauly Shore zei over zijn film Jury Duty:
"This movie was actually developed before the
O.J. thing, if it wasn't, Fm sure Jim Carrey
would be starring in it.".
Independent Exhibitors Seminar
Harris Piotkin, directeur van The Piotkin Group,
benadrukte de belangrijke rol die personeel
speelt bij een bioscoopbezoek. Onvriendelijk
personeel is de belangrijkste reden, volgens
Piotkin, waarom klanten niet meer terugkomen.
Een goede houding is belangrijker dan kennis en
ervaring bij solliciteren. Sherry Gartley van
SoCal Theaters, vorig jaar winnaar van de
Hollywood Reporter T.E.A.M. Award, deelde
haar opvattingen met de aanwezigen.
Medewerkers gaan regelmatig voor een voor
stelling de zaal in om te vertellen wat er de
komende weken gaat draaien. Voor scholen wor
den excursies georganiseerd. Met al het perso
neel wordt gebrainstormd over te voeren akties.
Snacks worden soms hernoemd naar films.
Stoelnummers geven recht op posters, etc. Vaste
klanten worden bij hun naam genoemd. Per jaar
doet Gartley 3 of 4 grote akties, die maximaal
$1000 kosten.
New Ways Of Doing The Bizz Seminar
Tijdens dit seminar passeerden een aantal zaken
de revue, die in de komende jaren een belangrij
ke rol zullen of kunnen gaan spelen in de bio-
coopwereld.
Evenals vorig jaar sprak Rich Mizer, technical
manager advanced broadcast video services van
PacificBell, over de mogelijkheden van electro-
nische distributie van beelden. In tegenstelling
tot vorig jaar benadrukte hij deze keer de moge
lijkheden van het vertonen van andere zaken dan
film, zoals concerten en sportevenementen.
Bioscopen zijn gemiddeld zo'n twaalf uur per
dag open en wanneer er weinig bezoekers zijn
of de bioscoop gesloten is kan er door het verto
nen van evenementen extra omzet worden
gemaakt. Steeds vaker worden in sports bars in
Amerika entree prijzen geheven wanneer er
belangrijke evenementen worden vertoond.
Mensen zijn volgens Mizer bereid om geld te
betalen om grote evenementen zoals de WK
voetbal in bioscopen live te kunnen volgen. Hier
ligt voor de bioscopen een kans voor een extra