SYNERGIE
INHOUD
HET CITAAT
SPECIALISTEN IN DE FILM, VIDEO, TV THEATER WERELD
TEL.: 020 - 653 3519 FAX: 020 - 653 3652.
ACTION FREIGHT B.V. - ZANDSTEEN 44 - 2132 MR HOOFDDORP.
WERELDWIJDE DIENSTVERLENING PER VLIEGTUIG KOERIER
DAGELIJKSE EIGEN DIENST OP BRUSSEL, PARIJS LONDON I
IMPORT - EXPORT - TRANSIT - OPSLAG - DISTRIBUTIE - VERPAKKEN
(DE VLIEGENDE HOLLANDERS
Professionals in kwaliteit, flexibilieteit, betrouwbaarheid snelheid!)
Men spreekt van synergie als de som der delen groter is dan het totaal van de losse delen.
Disney is een voorbeeld van zo'n bedrijf dat het proces van wederzijdse beïnvloeding tot in de
vingertoppen beheerst. De radartjes van de bioscooppremière, de videorelease, de merchandi
sing tak en de attracties in de amusementsparken vallen naadloos en schijnbaar moeiteloos in
elkaar. Ook al worden sommige "onderdelen" af en toe vervangen en/of gemoderniseerd, het
grote geheel draait altijd rond en weet daardoor soms tot indrukwekkende prestaties te komen.
Alhoewel zij nog niet zo lang bestaat en ook geen "megabudgetten" tot haar beschikking heeft,
is er ook bij de Stichting Marketing Communicatie al sprake van een bescheiden vorm van
synergie, en wel op twee niveau's.
Allereerst is er, volgens insiders met de nodige ervaring, de unieke samenwerking tussen film
verhuurders en bioscoopexploitanten (n.b.: ook speelfilmproducenten en het ANF zijn verte
genwoordigd). Zij treffen elkaar met grote regelmaat aan de diverse vergadertafels alwaar ze
gezamenlijk komen tot invulling en uitvoering van tal van aktiviteiten van de stichting.
Daarnaast brengen ook de aktiviteiten op zich een synergie-effect tot stand. Zo doet de stich
ting haar uiterste best geen mogelijkheid onbenut te laten de ene aktiviteit d.m.v. de andere te
promoten, getuige o.a. de poster van de Nationale Bioscoopdag waarop aandacht wordt
besteed aan 100 Jaar Cinema en de BiFi BelBios.
Natuurlijk lopen de tandwielen de ene keer wat stroever dan de andere keer, gaat het in de
ogen van sommigen te langzaam en volgens anderen weer te snel, maar de machine is in
beweging en de tijd zal ons leren dat dat buitengewoon belangrijk is.
J.B. Huijsdens
Eindredakteur
"Laat de branche een voorbeeld nemen aan het filmbedrijf, dat binnenkort acht ton
steekt in een collectieve campagne, waarbij gepraat wordt over de Nationale
Bioscoopdag, lokale filmweken en adverteren met een landelijke filmpagina. Al lukt
het dan niet een Stichting 100 Jaar Cinema in leven te houden, in filmland gaat het in
elk geval een stuk beschaafder toe dan in de videobranche".
Roeland Loosen in Muziek Beeld 13/04/95.
Synergie
3
Stichting Marketing
4
Communicatie
Bioscoop In Beeld
5
Personalia/Verhuisberichten
6
100 Jaar Cinema:
8
Geluid weer op plaat na 100 jaar film
Statistiek
9
Top 20 van 1995 t/m week 12
en Kopieënoverzicht
Gala:
9
De Vliegende Hollander
100 Jaar Cinema:
11
Een bezoek aan Cités Cinés in Parijs
Bedrijfsportret:
12
Renovo Film
NATO ShoWEST 1995, een vervolg
14
Het gevaar van conventionele
17
overtuigingen voor het filmbedrijf
Drs. J.Ph. Wolff
Stichting Bioscoopbonnen
18
In Produktie:
18
Antonia van Marleen Gorris
Goderie slankt af
23
Stichting Bio Kinderrevalidatie
23
Nieuws van het PR front
24
De "We Can Do It Better
26
(But Can They Really)"
Filmkwis
Agenda Colofon
26