CINEMA EXPO INTERNATIONAL DDGDDDD DDDDDDDOOOOOOOODOr International De "thrilling" maandag Cinema Expo werd op maandag 26 juni om 17:00 uur officieel geopend door Rein Schenk van UIP, die de screening van Congo aankondig de. Het auditorium van de RAI was speciaal voor deze vier dagen omgebouwd tot een state of the art bioscoop (op de stoelen na) voorzien van SDDS, Dolby SRD en DTS. In navolging van de Amerikaanse EDI Reel Awards werden dit jaar voor het eerst de EDI International Reel Awards uitgereikt. De distributeurs worden geëerd voor de films die meer dan $100 miljoen buiten Amerika opbrachten. Een aantal bioscoopexploi tanten overhandigde de prijzen voor The Lion King, Philadelphia, Stargate, The Mask, Four Weddings And A Funeral, Speed, True Lies, Forrest Gump, Schindler's List, The Flintstones, Disclosure, Interview With The Vampire en The Specialist. De opening night welcome party en het diner kon dankzij het mooie weer op het ter ras worden gehouden. De meeste Nederlandse deelnemers waren toen al vertrokken naar de pre mière van Flodder 3. Terwijl zij in een nogal warm Tuschinski zaten, mochten de bezoekers van Cinema Expo in een koel auditorium kijken naar UIP's Species. De "comedy" dinsdag De vierde editie van Cinema Expo International vond van 26 t/m 29 juni j.1. plaats in de RAI in Amsterdam. Cinema Expo noemt zich een internationaal forum voor de fdm-industrie en dit wordt onderstreept door deelname van alle grote filmdistribu teurs. Gedurende de drie en een halve dag konden een kleine duizend bezoekers genieten van het filmaanbod van de komende maanden, de lunches en diners en tus sendoor kon ook nog even de tradeshow worden bezocht. Een select aantal vroege vogels, zo'n 150, genoot dinsdag van het ontbijt op het terras, alvorens het seminar, zonder duidelijk onderwerp, begon. MGM's Wim van Wouw leidde het geheel. Tim Schafbuch, director THX Theatre Alignment Program hield een betoog over de voordelen van het kwaliteitscontrole systeem van THX. Michael Campbell, chief executive officer van Regal Cinemas USA, presenteerde de geschiede nis van zijn jonge bedrijf en hun visie voor de toekomst; Funscape, een bioscoop annex pret park. In het pretpark zorgen midgetgolfbanen, arcadehallen en motion simulators voor het entertainment. Taco Bell en Pizza Hut verzorg den het drank- en voedselaanbod. Om half elf was het auditorium weer goed gevuld toen Columbia TriStar Johnny Mnemonic screende. Na de lunch werd de tradeshow geopend. Zo'n 100 bedrijven hadden gezorgd voor een zeer gevarieerde tradeshow. De middag werd afgeslo ten met de screening van French Kiss. Na het diner kondigde Bill Mechanic, chief operating officer van fwentieth Century Fox, Nine Months aan omdat zoals hij het zelf zei Hugh Grant vast zat in L.A.. Slechts de helft van de zaal begreep deze grap, de rest zou het in de volgende dagen pas vatten. De "blockbuster" woensdag Woensdag ochtend waren er nog maar weinig stoelen te vergeven in het auditorium toen daar om kwart voor tien Batman Fo-rever werd ge draaid. Aansluitend vond de lunch plaats op de tradeshow. In de namiddag werd Buena Vista's Crimson Tide gescreend. Na een korte refresh- ment break toonde Buena Vista na een aantal trailers de nieuwste animatie film Pocahontas. Vervolgens trakteerde de meest succesvolle dis tributeur van 1994 alle aanwezigen op een boot tocht door de grachten, die eindigde bij het Scheepvaart Museum. Daar maakte Buena Vista wederom duidelijk dat entertainment en enter tainment volgens Disney twee verschillende din gen zijn. De "12 minuten 007" donderdag Donderdag och tend werd het ontbijt op de tra deshow geser veerd. Een hand jevol mensen zat om elf uur in het auditorium voor het concession seminar, dat juist voor de bio scoopexploitan ten het meest interessante se minar was. Consultant Mike Claud wees de aan wezigen erop dat gemiddeld 70% van de winst van "een bioscoop door buffetverkoop wordt gegenereerd, maar dat de meeste bioscoopexploi tanten dit niet de aandacht geven die het verdient en daardoor niet het optimale er uit halen. Dave Marsh, national concession manager van United Cinemas International presenteerde de resultaten van een aantal studies, die gedaan is naar de communicatie en de logistiek rond het buffet. Tot slot vertelde Bob Claeys van Kinepolis Groep over het zeer geavanceerde voorraadbe heersysteem en kassasysteem dat veel manuren bespaart. De aanwezigen gingen naar de lunch met genoeg "food for thought". Na de lunch trak teerde UIP de aanwezigen op een trailer-reel van ongeveer een uur, met daarin 12 minuten uit Golden Eye, die met groot enthousiasme werden ontvangen. De laatste film die vertoond werd was Apollo 13 met Tom Hanks. Na deze screening volgde nog het afsluitende seminar over internationale distributie. Mark Zoradi, president van Buena Vista International, J. Edward Shugrue, president van Columbia TriStar Film Distributors International en Andrew Cripps, senior vice president van UIP discussieerden over verschillende facetten van hun releasestrategieën. De trend is dat de Europese release steeds dichter bij de Amerikaanse komt en dat marketing campagnes steeds meer aangepast worden per land. Het seminar werd afgesloten met een discussie over de Nederlandse bioscoopmarkt. De panelleden waren ervan overtuigd dat wanneer het aantal schermen toeneemt het bioscoopbezoek weer zal stijgen, ondanks het toenemend aantal televisie stations. Jan van Dommelen, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten vroeg de panelleden of Nederland werkelijk te weinig schermen heeft of dat er te veel kopien in roulatie worden gebracht. Ondanks de argumenten van Jan van Dommelen was J. Edward Shugrue ervan overtuigd dat een toename in schermen ervoor zal zorgen dat er meer films kunnen draaien, dat films langer kun nen draaien en dat iedere film meer geld zal opbrengen. Andrew Cripps voerde aan dat Nederland absoluut meer schermen nodig heeft; het aantal inwoners per scherm is alleen hoger in Griekenland, Portugal en Turkije. Tijdens het diner ter afsluiting werden awards uitgereikt. Jan en Will van Dommelen zorgden voor entertain ment bij het presenteren van de award aan J. Edward Shugrue, president van Columbia TriStar Film Distributors International en Lord Richard Attenborough boeide de aanwezigen met zijn acceptatiespeech, nadat hem de Lifetime Achievement Award was uitgereikt. Tijdens het dessert kwam de band op gang, maar slechts enkelen gingen nog even de dansvloer op en om half twee 's nachts zat Cinema Expo International er voor iedereen op. Volgend jaar De meerderheid van de Nederlandse bezoekers en tradeshow standhouders was tevreden over Cinema Expo. Mocht u dit jaar niet geweest zijn dan krijgt u volgend jaar een herkansing want Cinema Expo International zal wederom in Amsterdam worden georganiseerd. Frank Smit

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1995 | | pagina 10