HUGH GRANT van ideale schoonzoon tot crimineel THE FILMWORKS Co. door Marie Pierre Furnée "Dat soort lectuur lees ik alleen bij de kapper", "zo'n verhaal geloof je toch niet", zijn welbekende reacties wanneer het gespreksonderwerp zich 'verlaagt' tot pikante roddels over bekende personages uit de show business. Hetgeen Hugh Grant in zijn vrije avonduren doet bleek echter een geval apart te zijn; niet gehinderd door enige vorm van gene stortte eenieder, alsmede de zichzelf respecterende wereldpers, zich op zijn erotische uitstapje dat in een vooraanstaande Franse krant de pikante kop "La pipe fatale' kreeg. Waarom nu, vallen wij collectief ten prooi aan een niet te stuiten nieuwsgierigheid naar de kleinste details betreffende deze gebeurtenis, zonder uitzondering gevolgd door een drang tot veroordeling? Na FOUR WEDDINGS AND A FUNE- RAL was Hugh Grant niet alleen meer het toonbeeld van de keurige Engelse jonge man, hij groeide uit tot de vleesgeworden 'ideale schoonzoon'. Vrouwen waren dol op hem; niet alleen had hij zijn uiterlijk mee, hij was gevat, inne mend, romantisch, maar toch bovenal Engels. Engels zijn moet geen sinecure zijn. Het Victoriaanse keurslijf hebben de Britten tot op de dag van vandaag nog altijd niet geheel van zich af weten te schudden. De spreuk; "sommige mensen hoefje niet te parodiëren, het volstaat hen te citeren", leek gemaakt voor het personage Hugh Grant als de Britse yup. De eerste keer dat wij een geheel andere kant van hem te zien kregen was tijdens de Oscaruitreikingen eerder dit jaar; geheel laveloos 'braakte' hij teksten uit waar een ieder wat verbaasd van op keek; was dit nu de Hugh die wij zo beminnen? Toen had reeds duidelijk moeten worden dat wij er en masse ingeluisd waren; het fenomeen dat in film werkelijke mensen tot fictieve personages omgesmolten worden, en dat de kijker zich zo kan laten meesle- pen dat hij sterk verrast kan worden bij het zien van de 'werkelijke' mens, openbaarde zich in volle glorie. Toen rond 1920 de acteurs uit de anonimi teit traden is de complexe relatie tussen sterren en publiek een belangrijk bestanddeel van het mythische karakter van de film geworden. Wij willen graag gelo ven in de personages die wij voorgeschoteld krijgen, en hoe groot is dan ook de ont goocheling wanneer we bedrogen uit blij ken te komen. We doen het ons zelf aan, maar des alniettemin be houden wij ons het recht voor tot be en vooral veroorde ling over te kunnen gaan; "hoe haalt ons idool het immers in zijn of haar hoofd ons zo voor gek te zetten?!" Het is niet zozeer Hugh Grant die ons heeft gefopt, wij hebben onszelf gefopt. Ik zou willen concluderen dat de mijns inziens buiten proportionele aandacht voor zijn 'criminele' daad, inmiddels bestraft met een geldboete en een verplichte deelname aan een Aids-voorlichtingscampagne (lang leve de ironie...), niet in eerste plaats ver oorzaakt wordt door zijn gedrag. Het gaat hierbij eerder om het afre ageren van onze frustratie dat het sprookje dat film heet ons in de luren heeft gelegd. Het is immers wonderbaarlijk dat men rijkhalzend naar een film als SHOWGIRLS uit kijkt, terwijl de inhoud daar van het gedrag van Hugh Grant tot kinderspel maakt. En zou promiscue gedrag de Sharon Stones van deze wereld in het werkelijke leven iemand verbazen, en tot een dergelijk mediaspekta kel leiden? Film is de fantasierijke spiegel van het leven, maar oh wee als die fantasie met ons op de loop gaat... De pen gaat naar Jaap Bollee van "Coma Prima". "Listened to Dov, immediately shot RESERVOIR DOGS, and my career is in high gear" Quentin Tarantino "Took the course at NYU. The best two days of film education I have ever had." Spike Lee De Dov S-S Simens tweedaagse Film school komt op 26 en 27 augustus voor de eerste keer naar Europa, en wel naar Amsterdam. De tweedaagse Film School is een intensive cursus die alle aspecten van het maken van low-budget films behandelt. Dov Simens behandelt het maken van films met diverse budgetten. Tijdens de eerste dag wordt stap voor stap ingegaan op het produceren, regisse ren en filmen van een kwalitatieve speelfilm. Op de tweede dag wordt het winstgevend mar keten, financieren en distribueren van de onaf hankelijke speelfilm uit de doeken gedaan. Dov S-S Simens is een Award-winning film maker met meer dan tien jaar speelfilm- en video-ervaring met de Hollywood Studios. Simens is oprichter van het Hollywood Film Institute en heeft les gegeven op UCLA, NYA, USC, en 18 andere filmscholen en werd geko zen tot één van Amerika's beste filmdocenten. De cursus is bedoeld voor producers, regis seurs, scenaristen, acteurs, agents, financier- ders en aanstormend talent. Voor meer informatie: The Filmworks Co., Westerstraat 19b 1015 LT Amsterdam. Tel.: 020-67 61 844 Fax: 020-63 87 894 of the Publicity Company Tel.: 020-6127000 Fax: 020-6188529 de6ert> f

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1995 | | pagina 11