HUGH GRANT
van ideale schoonzoon tot crimineel
THE FILMWORKS Co.
door Marie Pierre Furnée
"Dat soort lectuur lees ik alleen bij de kapper", "zo'n verhaal geloof je toch niet", zijn welbekende reacties
wanneer het gespreksonderwerp zich 'verlaagt' tot pikante roddels over bekende personages uit de show
business.
Hetgeen Hugh Grant in zijn vrije avonduren doet bleek echter een geval apart te zijn; niet gehinderd door
enige vorm van gene stortte eenieder, alsmede de zichzelf respecterende wereldpers, zich op zijn erotische
uitstapje dat in een vooraanstaande Franse krant de pikante kop "La pipe fatale' kreeg.
Waarom nu, vallen wij collectief ten prooi
aan een niet te stuiten nieuwsgierigheid
naar de kleinste details betreffende deze
gebeurtenis, zonder uitzondering gevolgd
door een drang tot veroordeling?
Na FOUR WEDDINGS AND A FUNE-
RAL was Hugh Grant niet alleen meer het
toonbeeld van de keurige Engelse jonge
man, hij groeide uit tot de vleesgeworden
'ideale schoonzoon'.
Vrouwen waren dol op hem; niet alleen had
hij zijn uiterlijk mee, hij was gevat, inne
mend, romantisch, maar toch bovenal
Engels.
Engels zijn moet geen sinecure zijn. Het
Victoriaanse keurslijf hebben de Britten tot
op de dag van vandaag nog altijd niet
geheel van zich af weten te schudden.
De spreuk; "sommige mensen hoefje niet
te parodiëren, het volstaat hen te citeren",
leek gemaakt voor het personage Hugh
Grant als de Britse yup.
De eerste keer dat wij een geheel andere
kant van hem te zien kregen was tijdens de
Oscaruitreikingen eerder dit jaar; geheel
laveloos 'braakte' hij teksten uit waar een
ieder wat verbaasd van op keek; was dit nu
de Hugh die wij zo beminnen?
Toen had reeds duidelijk moeten worden
dat wij er en masse ingeluisd waren; het
fenomeen dat in film werkelijke mensen tot
fictieve personages omgesmolten worden,
en dat de kijker zich zo kan laten meesle-
pen dat hij sterk verrast kan worden bij het
zien van de 'werkelijke' mens, openbaarde
zich in volle glorie.
Toen rond 1920 de acteurs uit de anonimi
teit traden is de complexe relatie tussen
sterren en publiek een belangrijk
bestanddeel van het mythische
karakter van de film
geworden.
Wij willen graag gelo
ven in de personages die
wij voorgeschoteld
krijgen, en hoe
groot is dan
ook de ont
goocheling
wanneer we
bedrogen uit blij
ken te komen.
We doen het ons
zelf aan, maar des
alniettemin be
houden wij ons het
recht voor tot be
en vooral veroorde
ling over te kunnen
gaan; "hoe haalt ons
idool het immers in zijn
of haar hoofd ons zo voor
gek te zetten?!"
Het is niet zozeer Hugh Grant
die ons heeft gefopt, wij hebben
onszelf gefopt.
Ik zou willen concluderen dat de mijns
inziens buiten proportionele aandacht voor
zijn 'criminele' daad, inmiddels bestraft met
een geldboete en een verplichte deelname
aan een Aids-voorlichtingscampagne (lang
leve de ironie...), niet in eerste plaats ver
oorzaakt wordt door zijn gedrag.
Het gaat hierbij eerder om het afre
ageren van onze frustratie dat het
sprookje dat film heet ons in de
luren heeft gelegd.
Het is immers wonderbaarlijk
dat men rijkhalzend naar een
film als SHOWGIRLS uit
kijkt, terwijl de inhoud daar
van het gedrag van Hugh
Grant tot kinderspel maakt.
En zou promiscue gedrag
de Sharon Stones van deze
wereld in het werkelijke
leven iemand verbazen, en
tot een dergelijk mediaspekta
kel leiden?
Film is de fantasierijke spiegel
van het leven, maar oh wee als
die fantasie met ons op de loop
gaat...
De pen gaat
naar Jaap Bollee
van "Coma
Prima".
"Listened to Dov, immediately shot
RESERVOIR DOGS, and my career
is in high gear"
Quentin Tarantino
"Took the course at NYU.
The best two days of film education
I have ever had."
Spike Lee
De Dov S-S Simens tweedaagse Film school
komt op 26 en 27 augustus voor de eerste keer
naar Europa, en wel naar Amsterdam.
De tweedaagse Film School is een intensive
cursus die alle aspecten van het maken van
low-budget films behandelt. Dov Simens
behandelt het maken van films met diverse
budgetten. Tijdens de eerste dag wordt stap
voor stap ingegaan op het produceren, regisse
ren en filmen van een kwalitatieve speelfilm.
Op de tweede dag wordt het winstgevend mar
keten, financieren en distribueren van de onaf
hankelijke speelfilm uit de doeken gedaan.
Dov S-S Simens is een Award-winning film
maker met meer dan tien jaar speelfilm- en
video-ervaring met de Hollywood Studios.
Simens is oprichter van het Hollywood Film
Institute en heeft les gegeven op UCLA, NYA,
USC, en 18 andere filmscholen en werd geko
zen tot één van Amerika's beste filmdocenten.
De cursus is bedoeld voor producers, regis
seurs, scenaristen, acteurs, agents, financier-
ders en aanstormend talent.
Voor meer informatie:
The Filmworks Co.,
Westerstraat 19b 1015 LT Amsterdam.
Tel.: 020-67 61 844 Fax: 020-63 87 894
of the Publicity Company
Tel.: 020-6127000 Fax: 020-6188529
de6ert>
f