INGEKOMEN
REACTIES
PERSONALIA/VERHUISBERICHTEN
IN MEMORIAM HENK DE HAAN (14-4-1925 - 9-6-1995)
Mag ik mij even voorstellen: Ik ben Jan
Smulders en reeds 38 jaar filmoperateur
met een diploma C van de NBB. Mij moet
e.e.a. van het hart. Na lezing van het artikel
over "Renovo" in "Holland Film Nieuws"
(bedrijfsportret, nr. 4, red.) kwam ik erach
ter, waarom de copieën van Renovo er
tegenwoordig zo beroerd uitzien. Van alle
medewerkers/sters van Renovo heeft nog
nooit iemand in het bioscoopbedrijf
gewerkt, of zelfs een filmcabine van bin
nen gezien.
Vandaar dat Renovo de copieën omspoelt,
hetgeen geen enkel doel heeft, want verder
wordt er niets aan gedaan: vuil wordt niet
verwijderd, start- en uitloopstukken zijn
aan de verkeerde akte en op de verkeerde
plaats gemonteerd. Meestal zit er in het
startstuk en/of leader van de eerste akte een
springlas, want men weet nog steeds niet,
dat 35mm-film vier perforatie's per beeld
heeft.Vandaar mijn vriendelijk, doch drin
gend verzoek aan Renovo: spoel de aktes
nooit meer om; gebruik voor lassen 35mm-
tape en verwijder stof en vuil van de films,
zodat ze langer meegaan. Uw bedrijf heet
niet voor niets "Renovo". Spoel de aktes
s.v.p. strak op, zodat ze niet uiteenvallen,
zodra ze uit de doos genomen worden!
Dit moest mij even van het hart.
Ondanks alles, met vriendelijke groet,
Jan Smulders
operateur filmtheater "Louis" in Tilburg
Sinds 1 juni jl. is RCV Filmdistribution
versterkt met de 26 jarige Marike
Wijnberg. Zij heeft daar de functie van
Marketing Publiciteitsmedewerker op
zich genomen. Voor ze in dienst trad, werk
te Marike vijfjaar lang als Public Relations
Manager bij Hotel Forte Crest Apollo in
Amsterdam.
Ook het Amsterdamse Kriterion theater
heeft op de publiciteitsafdeling een veran
dering ondergaan.
Met ingang van juni jl. is de coördinatie
van de PR-commissie door Hannah
Dogger overgenomen van Maarten-Rijk
Toussaint.
Zij verzorgt de contacten met de schrijven
de pers, terwijl haar collega Herbert Faber
zorgt voor radio en televisie.
De heer Hans
Kolman is sinds
september '94 bij
MGM Cinemas in
dienst getreden
als Horeca Ma
nager.
Vanaf 20 april jl.
is hij aangesteld
als Manager Ope-
rations. Hij ver
vult in deze func
tie de volledige
operationele ver
antwoordlij kheid voor zowel de bioscoop-
als de horeca-activiteiten.
De heer Frank
van der Graaf is
op 1 augutus in
dienst getreden als
manager Per
soneel Organi
satie bij MGM
Cinemas. Voor
heen is de heer van
der Graaf werk
zaam geweest bij
Moret Ernst
Young, alwaar hij
Hoofd Personeels
zaken van de regio Holland Midden was.
Op 3 juli jl. verschenen er bij Lohman
Binkhorst Crew aan de Dillenburgstraat
twee-hoog in Eindhoven, verhuiswagens
voor de deur die het interieur moesten over
brengen naar de Dikkenbergstraat 1De hec
tische toestanden die zich door chronisch
ruimtegebruik voordeden behoren, volgens
zeggen, tot het verleden.
Het volledige nieuwe adres:
Lohman Binkhorst Crew
Dikkenbergstraat 1 - 5628 EA Eindhoven
Tel: 040-2484144 - Fax: 040-2484083
Na ongetwijfeld uitputtende voorbereidin
gen was het op 1 juli voor Claire
Vogelenzang, publiciteitsmanager van
U.I.P. (Netherlands) eindelijk zo ver. Op
die dag stapte ze samen met Jaap Dost in
het huwelijksbootje. Onze gelukswensen
gaan uit naar het kersverse bruidspaar.
Met Henk de Haan verliest het Nederlands filmbedrijf één van haar meest markante filmdistributeurs.
Hoewel Hafbo al ruim tien jaar geen rol van betekenis meer speelde ("Kapot gemaakt door Cannon", zo placht De Haan te zeggen, "en dat terwijl ik
Golan en Globus nota bene zelf in het zadel heb geholpen door als eerste in te tekenen op Entebbe: Operation Thunderbolt!"bleef'Meneer De Haan' pro
minent aanwezig in de marge. Menig festivalprogrammeur kreeg nul op rekest als een beroep werd gedaan op een kopie van die ene Hafbo-titel waarmee
een programma gecompleteerd kon worden. Dat was niet zozeer een kwestie van onwil, als wel van punctualiteit: jazeker, de kopie was er nog, maar de
vertoningsrechten waren helaas verlopen.
Toen ik zo rond mijn vijftiende begon met de aanleg van een collectie memorabilia van horror- en aanverwante films, was De Haan van alle distributeurs
altijd het onvermurwbaarst. Ik kon lullen als Brugman, maar meer dan een press-sheetje van Dracula in het Kasteel der Verschrikking kreeg ik niet los.
Die stroeve telefonades - ik had De Haan nooit persoonlijk ontmoet - droegen bij aan een vertekende beeldvorming, die bevestigd leek te worden toen ik in
1990 een trailer van The Crippled Masters wilde vertonen tijdens 'De Nacht van de Wansmaak1: een aanvankelijk probleemloze toezegging veranderde op
het allerlaatste moment in een ongemotiveerde weigering. In de vaste veronderstelling dat ik in de toekomst nooit meer iets met De Haan te maken zou heb
ben, ben ik toen behoorlijk uit mijn slof geschoten.
Echter, begin 1993 presenteerde het 'We Festival van de Fantastische Film' een Dario Argento-retrospectief en Hafbo beschikte over een kopie van
Tenebrae. Wat nu Het zekere voor het onzekere nemend werd de boeking verricht door een op goede voet met De Haan verkerende tussenpersoon, maar
toen een vrouwelijke medewerker van het festival de kopie in Baarn ging ophalen werd zij onverrichterzake heengezonden: ze was een dag te laat, en
bovendien was die kopie veel te zwaar voor een vrouw.
Op het ergste voorbereid belde ik zelf De Haan op, maar dat incident met die trailer kwam gelukkig niet ter sprake.
Vijftien minuten lang heb ik op hem ingepraat en tenslotte was de enige hindernis die nog genomen moest worden het verkijgen van een schriftelijke toe
stemming van de producent. Dat was met hulp van Argento zelf snel geregeld. En toen moest ik zelf maar even langskomen om de film op te halen.
Hafbo B. V. bleek gevestigd op een piepklein industrieterrein in hartje Baarn. Meneer De Haan deed zelf open en meteen wist ik: de soep wordt hier niet zo
heet gegeten als hij wordt opgediend. Weg was in één klap dat zorgvuldig gecultiveerde beeld van een uit de kluiten gewassen bullebak. Tegenover me stond
een niet al te forse, besnorde en bebrilde man met het voorkomen van een boekhouder if ever the re was one, die echter tegelijk iets uitstraalde dat een rijk
en dynamisch verleden deed vermoeden. Of ik misschien een kopje koffie bliefde? Twee uur lang heb ik ademloos naar zijn verhalen zitten luisteren. Over
de roemruchte tijden dat hij MGM en Dino de Laurentiis in Nederland vertegenwoordigde. Over zijn ontdekking van Polanski's Mes in het Water in een
rokerig achteraf zaaltje tijdens een obscuur filmfestival in Oost-Europa. Over Ingmar Bergman en over de introductie van de 'nouvelle vague' in Nederland.
Tenslotte nodigde hij me uit even mee naar achteren te lopen om zelf de filmkopie waar het allemaal om begonnen was, te pakken. Opnieuw een verras
sing: achter het miniscule kantoortje bleek zich een enorme ruimte te bevinden, waarin, keurig geordend, het hele Hafbo-archief opgeslagen stond. Een
ware schatkamer voor cinefielen. Een week later ben ik persoonlijk de kopie van Tenebrae gaan terugbrengen. Weer heb ik uren bij De Haan doorgebracht,
luisterend naar al die verhalen uit een tijd dat filmdistributie nog romantiek bezat. Ik nam mij voor minstens één keer per jaar bij meneer De Haan op de
koffie te gaan. Maar zoals dat helaas vaak gaat met goede voornemens: vorig jaar ben ik niet geweest. Nu is het te laat en dat betreur ik zeer.
Jan Doense