INGEKOMEN REACTIES PERSONALIA/VERHUISBERICHTEN IN MEMORIAM HENK DE HAAN (14-4-1925 - 9-6-1995) Mag ik mij even voorstellen: Ik ben Jan Smulders en reeds 38 jaar filmoperateur met een diploma C van de NBB. Mij moet e.e.a. van het hart. Na lezing van het artikel over "Renovo" in "Holland Film Nieuws" (bedrijfsportret, nr. 4, red.) kwam ik erach ter, waarom de copieën van Renovo er tegenwoordig zo beroerd uitzien. Van alle medewerkers/sters van Renovo heeft nog nooit iemand in het bioscoopbedrijf gewerkt, of zelfs een filmcabine van bin nen gezien. Vandaar dat Renovo de copieën omspoelt, hetgeen geen enkel doel heeft, want verder wordt er niets aan gedaan: vuil wordt niet verwijderd, start- en uitloopstukken zijn aan de verkeerde akte en op de verkeerde plaats gemonteerd. Meestal zit er in het startstuk en/of leader van de eerste akte een springlas, want men weet nog steeds niet, dat 35mm-film vier perforatie's per beeld heeft.Vandaar mijn vriendelijk, doch drin gend verzoek aan Renovo: spoel de aktes nooit meer om; gebruik voor lassen 35mm- tape en verwijder stof en vuil van de films, zodat ze langer meegaan. Uw bedrijf heet niet voor niets "Renovo". Spoel de aktes s.v.p. strak op, zodat ze niet uiteenvallen, zodra ze uit de doos genomen worden! Dit moest mij even van het hart. Ondanks alles, met vriendelijke groet, Jan Smulders operateur filmtheater "Louis" in Tilburg Sinds 1 juni jl. is RCV Filmdistribution versterkt met de 26 jarige Marike Wijnberg. Zij heeft daar de functie van Marketing Publiciteitsmedewerker op zich genomen. Voor ze in dienst trad, werk te Marike vijfjaar lang als Public Relations Manager bij Hotel Forte Crest Apollo in Amsterdam. Ook het Amsterdamse Kriterion theater heeft op de publiciteitsafdeling een veran dering ondergaan. Met ingang van juni jl. is de coördinatie van de PR-commissie door Hannah Dogger overgenomen van Maarten-Rijk Toussaint. Zij verzorgt de contacten met de schrijven de pers, terwijl haar collega Herbert Faber zorgt voor radio en televisie. De heer Hans Kolman is sinds september '94 bij MGM Cinemas in dienst getreden als Horeca Ma nager. Vanaf 20 april jl. is hij aangesteld als Manager Ope- rations. Hij ver vult in deze func tie de volledige operationele ver antwoordlij kheid voor zowel de bioscoop- als de horeca-activiteiten. De heer Frank van der Graaf is op 1 augutus in dienst getreden als manager Per soneel Organi satie bij MGM Cinemas. Voor heen is de heer van der Graaf werk zaam geweest bij Moret Ernst Young, alwaar hij Hoofd Personeels zaken van de regio Holland Midden was. Op 3 juli jl. verschenen er bij Lohman Binkhorst Crew aan de Dillenburgstraat twee-hoog in Eindhoven, verhuiswagens voor de deur die het interieur moesten over brengen naar de Dikkenbergstraat 1De hec tische toestanden die zich door chronisch ruimtegebruik voordeden behoren, volgens zeggen, tot het verleden. Het volledige nieuwe adres: Lohman Binkhorst Crew Dikkenbergstraat 1 - 5628 EA Eindhoven Tel: 040-2484144 - Fax: 040-2484083 Na ongetwijfeld uitputtende voorbereidin gen was het op 1 juli voor Claire Vogelenzang, publiciteitsmanager van U.I.P. (Netherlands) eindelijk zo ver. Op die dag stapte ze samen met Jaap Dost in het huwelijksbootje. Onze gelukswensen gaan uit naar het kersverse bruidspaar. Met Henk de Haan verliest het Nederlands filmbedrijf één van haar meest markante filmdistributeurs. Hoewel Hafbo al ruim tien jaar geen rol van betekenis meer speelde ("Kapot gemaakt door Cannon", zo placht De Haan te zeggen, "en dat terwijl ik Golan en Globus nota bene zelf in het zadel heb geholpen door als eerste in te tekenen op Entebbe: Operation Thunderbolt!"bleef'Meneer De Haan' pro minent aanwezig in de marge. Menig festivalprogrammeur kreeg nul op rekest als een beroep werd gedaan op een kopie van die ene Hafbo-titel waarmee een programma gecompleteerd kon worden. Dat was niet zozeer een kwestie van onwil, als wel van punctualiteit: jazeker, de kopie was er nog, maar de vertoningsrechten waren helaas verlopen. Toen ik zo rond mijn vijftiende begon met de aanleg van een collectie memorabilia van horror- en aanverwante films, was De Haan van alle distributeurs altijd het onvermurwbaarst. Ik kon lullen als Brugman, maar meer dan een press-sheetje van Dracula in het Kasteel der Verschrikking kreeg ik niet los. Die stroeve telefonades - ik had De Haan nooit persoonlijk ontmoet - droegen bij aan een vertekende beeldvorming, die bevestigd leek te worden toen ik in 1990 een trailer van The Crippled Masters wilde vertonen tijdens 'De Nacht van de Wansmaak1: een aanvankelijk probleemloze toezegging veranderde op het allerlaatste moment in een ongemotiveerde weigering. In de vaste veronderstelling dat ik in de toekomst nooit meer iets met De Haan te maken zou heb ben, ben ik toen behoorlijk uit mijn slof geschoten. Echter, begin 1993 presenteerde het 'We Festival van de Fantastische Film' een Dario Argento-retrospectief en Hafbo beschikte over een kopie van Tenebrae. Wat nu Het zekere voor het onzekere nemend werd de boeking verricht door een op goede voet met De Haan verkerende tussenpersoon, maar toen een vrouwelijke medewerker van het festival de kopie in Baarn ging ophalen werd zij onverrichterzake heengezonden: ze was een dag te laat, en bovendien was die kopie veel te zwaar voor een vrouw. Op het ergste voorbereid belde ik zelf De Haan op, maar dat incident met die trailer kwam gelukkig niet ter sprake. Vijftien minuten lang heb ik op hem ingepraat en tenslotte was de enige hindernis die nog genomen moest worden het verkijgen van een schriftelijke toe stemming van de producent. Dat was met hulp van Argento zelf snel geregeld. En toen moest ik zelf maar even langskomen om de film op te halen. Hafbo B. V. bleek gevestigd op een piepklein industrieterrein in hartje Baarn. Meneer De Haan deed zelf open en meteen wist ik: de soep wordt hier niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend. Weg was in één klap dat zorgvuldig gecultiveerde beeld van een uit de kluiten gewassen bullebak. Tegenover me stond een niet al te forse, besnorde en bebrilde man met het voorkomen van een boekhouder if ever the re was one, die echter tegelijk iets uitstraalde dat een rijk en dynamisch verleden deed vermoeden. Of ik misschien een kopje koffie bliefde? Twee uur lang heb ik ademloos naar zijn verhalen zitten luisteren. Over de roemruchte tijden dat hij MGM en Dino de Laurentiis in Nederland vertegenwoordigde. Over zijn ontdekking van Polanski's Mes in het Water in een rokerig achteraf zaaltje tijdens een obscuur filmfestival in Oost-Europa. Over Ingmar Bergman en over de introductie van de 'nouvelle vague' in Nederland. Tenslotte nodigde hij me uit even mee naar achteren te lopen om zelf de filmkopie waar het allemaal om begonnen was, te pakken. Opnieuw een verras sing: achter het miniscule kantoortje bleek zich een enorme ruimte te bevinden, waarin, keurig geordend, het hele Hafbo-archief opgeslagen stond. Een ware schatkamer voor cinefielen. Een week later ben ik persoonlijk de kopie van Tenebrae gaan terugbrengen. Weer heb ik uren bij De Haan doorgebracht, luisterend naar al die verhalen uit een tijd dat filmdistributie nog romantiek bezat. Ik nam mij voor minstens één keer per jaar bij meneer De Haan op de koffie te gaan. Maar zoals dat helaas vaak gaat met goede voornemens: vorig jaar ben ik niet geweest. Nu is het te laat en dat betreur ik zeer. Jan Doense

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1995 | | pagina 6