CQRH "o. o. KRUGT NEDERLANDSE BIOSCOOPGANGER AAN AMERIKAANSE LEKKERNIJ Popcorn is een blijvertje' lO Paula da Silva pikt graag een bioscoopje. Omdat ze van film houdt, maar sinds eenjaar of vijf om nog een heel andere reden. Om te genieten van popcorn etende Nederlanders. "In de pauze zit ik in mijn stoel achter mijn eigen zak popcorn en dan tel ik hoeveel men sen binnenkomen met popcorn. Dan zit ik echt te gniffelen. Dat is mijn popcorn, denk ik dan." Amerikaanse popcorn is niet meer weg te denken uit de Nederlandse bioscoop. In veel bioscopen is de originele zoute 'pofmais' film-snack nummer één geworden. En dat terwijl Paula da Silva (38), directeur van POPCORN USA, in 1989 nog hemel en aarde moest bewegen om haar popcornma- chines in de bioscoop te krijgen. Want net als Da Silva's vrienden en kennissen, dachten de meeste bioscoopeigenaren dat verse zoute popcorn en Nederlanders elkaar niet zo zou den liggen. Nu zijn bijna zestig van de grotere Nederlandse bioscopen voorzien van een popcornautomaat. De machine, van het Amerikaanse bedrijf Cretors, dat al ruim honderd jaar in de popcorn zit, wordt gele verd door POPCORN USA, net als de origi nele Amerikaanse ingrediënten: kokosolie, popcornzout en natuurlijk pofmais. Voor de bioscoopmedewerkers betekent de popcornmachine amper extra werk. Met een paar simpele handelingen is binnen drieën halve minuut een fikse hoeveelheid verse popcorn beschikbaar. POPCORN USA installeert en onderhoudt de machine in ruil voor een percentage van de omzet. Op die manier wil Da Silva ervoor zorgen dat bio- scoopgangers de 'echte' Amerikaanse pop corn krijgen, en niet de 'zoete kermistroep' die voor de komst van POPCORN USA de Nederlandse markt beheerste. De status van popcorn als bioscoopsnack heeft zijn oorsprong in de Verenigde Staten. In de beginjaren van de film hadden de zalen nog geen buffet en moest de hongerige bezoeker zijn trek stillen aan mobiele kraam pjes voor de ingang van de bioscoop. De kraampjes hadden twee specialiteiten: ge roosterde pinda's en popcorn. Tegenwoordig kan de Amerikaanse bio- scoopganger gewoon naar het buffet voor zijn portie popcorn, liefst in een kolossale emmer. Die zijn er in Nederland nog niet. Het grootste formaat is hier gelijk aan het kleinste Amerikaanse formaat. Maar als het aan Paula da Silva ligt komt ook daar veran dering in. "We zitten nu in de meeste grote bioscopen. Er staan nog twee ketens op mijn verlanglijstje (Minerva Groep en Jogchem's Theaters). Probleem is dat de Nederlandse bioscoop weinig buffetruimte heeft. Voor een machine is soms geen plaats. Aan de bio scoopbezoeker ligt het niet. Die koopt wel. In alle bioscopen waar we zitten, groeit de verkoop nog steeds. De Nederlander raakt gewend aan lekkere verse popcorn. Dus die grote bakken, die komen er ook nog wel." Da Silva woonde in 1976 in Chicago bij een Amerikaans gastgezin, waarvan de vader later directeur werd van het World Trade Center. Na omzwervingen door Zwitserland, Denemarken en Brazilië belandde Da Silva uiteindelijk in Nederland, waar ze afstudeer de in de Engelse taal- en letterkunde en als docente en taalonderzoeker aan de Utrechtse universiteit werkte. Totdat haar Amerikaanse gastvader opbelde met het voorstel om pop corn te gaan verkopen in Nederland. Da Silva twijfelde. Tijdens haar college-jaar in de VS was ze verslingerd geraakt aan Amerikaanse popcorn; popcorn die in Nederland en de rest van Europa amper te krijgen was. In 1989 waagde Da Silva de sprong. Met één machine, wat popcorn, zout en olie leurde ze langs de Nederlandse bioscopen. Uiteindelijk had ze beet bij bio scoop Royal in Heerlen. "Die ben ik daar nog altijd dank baar voor." Royal plaatste de machine, de popcorn sloeg aan, en met de aldus verkregen verkoopcijfers trok Da Silva snel andere bio scopen over de streep. POPCORN USA is allang geen eenmans bedrijfje meer. Naast Paula da Silva zorgt Petra van den Berg voor het secretariaat en per 1 augustus jl. is Wilke van Brummelen, voorheen secretaresse bij POPCORN USA, verantwoordelijk voor de marketing en communicatie. Jan de Mars doet de administratie, terwijl Arjan Knies de klanten afrijdt voor installatie en onderhoud van de machines. Het oude onderkomen in Utrecht bleek veel te klein. Per 1 juni zetelt POPCORN USA daarom in Woerden, waar het bedrijf beschikt over vier ruime kantoren en voldoende opslagruimte. In het kantoor van Da Silva staat een rijtje bioscoopstoelen, afkomstig uit de oude City bioscoop in Utrecht. Aan de wand hangt een kaart van Nederland met vlaggetjes erop geprikt. Elk vlaggetje staat voor een popcorn automaat. Die staan allang niet meer alleen in bioscopen. De Amsterdamse coffeshop Hill Street Blues aan de Warmoesstraat heeft een machine, een paar supermarkten en delicates- senwinkels ook. Als Nederlanders popcorn in de bioscoop lekker vinden, waarom ook niet daarbuiten? "In de VS is popcorn niet weg te denken bij grote sportevenementen. Dat zou ik hier ook graag zien. Want popcorn is geen korte rage, maar een blijvertje." Bioscopen blijven de kern van POPCORN USA. Tot groot plezier van Da Silva, en niet alleen vanwege de omzet. "Ik ben pas echt tevreden als het helemaal afgelopen is met het irritante gekraak van chips en ritselende plastic zakjes tijdens een film." Paula da Silva, directeur Favoriete films: The Big Chili, When Harry Met Sally Favoriete filmsterren: Tom Hanks, Meg Ryan Petra van den Berg, secretaresse Favoriete films: Pretty Women, Dances with Wolves Favoriete filmsterren: Richard Gere, Kim Basinger Wilke van Brummelen, marketing comm. Favoriete films: Speed, Shattered, The Fugitive Favoriete filmsterren: Demi Moore, Mickey Rourke Jan de Mars, administrateur Favoriete films: Silence of the lambs, One flew over the cuckoo's nest Favoriete filmsterren: Jodie Foster, Gene Hackman Arjan Knies, technische dienst Favoriete films: Schindler's List, Speed Favoriete filmsterren: Sharon Stone, Demi Moore v.l.n.r.: Jan de Mars, Paula da Silva, Arjan Knies, Wilke van Brummelen BEDRUFS PORTRET

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1995 | | pagina 7