INTERVIEW
NAAM:
William Friedkin
GEBOREN: 29 augustus 1939 in Chicago
BEROEP: Regisseur
FILMS:
The French Connection (1971),
The Exorcist (1973)
GETROUWD: Met producente
Sherry Lansing
William Friedkin begon zijn carrière op zestienjarige leeftijd in
de postkamer van een lokaal TV station in Chicago. Een jaar
later was hij al regie-assistent bij datzelfde station. In de jaren
die volgden regisseerde hij tientallen documentaires en andere
TV programma's. Zijn overstap naar de bioscoop kwam met de
film Good Times (1967) met het toen bijzonder populaire duo
Sonny Cher.
Hoe belandde U bij dat project?
"Eigenlijk via mijn agent bij William Morrice. Zij vertegenwoor
digden ook Sonny Cher. Ik had niet niet erg veel ervaring op
dat moment, maar Sonny Cher wilde graag werken met een
jonge regisseur en daarbij kwam dat mijn agent op dat moment
erg veel vertrouwen in mij had.
Toen was daar in 1971 opeens The French Connection.
Hadden jullie tijdens het maken ook maar enig idee, wat
voor film jullie in handen hadden?
"Als je aan een film werkt verwacht je eigenlijk nooit dat het een
hit is of een klassieker. Steven Spielberg is inmiddels zo gewend
aan hitfilms, dat hij het nu wel elke keer zal verwachten, maar
toen wist niemand dat The French Connection zo'n hit zou wor-
xlen. Als je eenmaal het geluk hebt gehad verwacht je het in een
later stadium bij andere films soms ook en dan blijkt het niet
altijd op te gaan."
Ze werken in Hollywood toch met de regel 'je bent zo goed als
je laatste film"?
"Dat wordt inderdaad gezegd, maar ik weet niet hoe waar dat
wel is. Ik bedoel, er zijn heel wat filmers die beter zijn dan hun
laatste film."
Vindt U het niet erg dat mensen U steeds zien als de man van
The French Connection en The Excorcist?
"Nee, ik vind het juist fantastisch. Ik hou van die films. Om eer
lijk te zijn, soms vind ik wel eens dat ze overgewaardeerd wor
den, maar ik ben blij dat mensen ze nog steeds
herinneren.
Cinema bestaat dit jaar 100 jaar.
Wat zijn uw favoriete films?
Mijn favoriete films, de films die direct in me
opkomen, zijn Citizen Kane, Treasure of the Sierra Madre, All
about Eve, Singing in the Rain, An American in Paris, maar ik
houd ook van Paths of Glory, 2001, sommige van de vroege
films van Ingmar Bergman, vooral The Seventh Seal, en het
vroege werk van Michael Antonioni en Fellini en Jean Luc
Godard, zelfs enkele vroege films van Fassbinder hebben mijn
manier van filmmaken beïnvloed. Een grote variëteit, maar alle
maal films met geluid. Een heleboel invloedrijke filmrecensenten
hebben door de jaren heen gezegd dat de ondergang van cinema
is begonnen met de ontdekking van geluid, ik vind juist het
tegenovergestelde. Cinema heeft met de komst van geluid meer
visie gekregen.
Is er een film die U als regisseur graag gemaakt zou hebben?
Ik zou de film, ik weet niet onder welke titel hij hier is uitge
bracht, maar in het engels heet hij Manhunter, wel gemaakt wil
len hebben. Hij is gebaseerd op een boek van Thomas Harris, de
man die ook The Silence of the Lambs heeft geschreven.
Michael Mann had hem al lange tijd en hij heeft er een hele
goede film van gemaakt.
Jade bevat een scène waarin iemand met een auto wordt aan
gereden. Die ziet er angstaanjagend echt uit. Hoe hebben jullie
dat gefilmd?
"Het hele idee is om het er echt uit te laten zien. Filmmaken is in
zekere zin magie en de regisseur werkt, samen met een heleboel
getalenteerde mensen, als een tovenaar en daarom heb ik eigen
lijk niet zo'n zin om het te onthullen. Het ziet er overtuigend uit
en dat is de bedoeling."
In de loop van uw carrière heeft U zelf ook het een en ander
aan scenario's geschreven, zijn er stukken in Jade die U zelf
heeft geschreven
Ik heb eigenlijk een heleboel aan Jade herschreven. Om eerlijk te
zijn, films worden nu niet geschreven, maar herschreven. Joe
Eszterhas is helemaal niet geïnteresseerd in het schrijven van
aanpassingen van het script. Hij geeft het script in vertrouwen
aan de regisseur en gaat er dan vandoor, maar je krijgt tijdens het
filmen gewoon nieuwe ideeën en daar moet je dan gebruik van
maken. Helemaal bij een Joe Eszterhas script, want hij heeft de
neiging bepaalde scènes en karakters nogal dun neer te zetten.
Maar leveren de veranderingen geen boze Joe Eszterhas op?
Vaak is hij tevreden met het eindresultaat en soms is hij dat ook
niet, maar dat is het risico dat hij neemt door niet aanwezig te
zijn bij het herschrijven.
Als U tien seconden de tijd zou hebben om iemand te vertellen
waarom ze Jade zouden moeten zien, wat zou U ze zeggen?
Ik denk dat Jade de moeite waard is om te zien omdat het een
opwindende actie thriller is met drie goede hoofdrollen van drie
goede acteurs, met een geweldige achtervolgingscène.
Wat is uw volgende project?
Ik ben bezig met een script gebaseerd op het dagboek van Jack
the Ripper wat gaat over de moorden die Londen zo'n honderd
jaar geleden teisterden. De moorden blijven nog steeds onopge
lost maar we denken nu te weten wie ze heeft gepleegd.