MER'"* OSCAR 1996 door Jac. Godene En wat mag ik U vragen stelt zo'n verguld beeldje nu helemaal voor? Is het een prijsje van vakbondsleden dat onder elkaar wordt verdeeld? Een incrowd-prijs- je? Een feestje entre nous? Neen, driewerf neen. De Oscar-koorts stijgt vanaf 14 februari tot 25 maart tot ongekende hoogte, zeg maar gerust Elfstedentocht-hoogte. Het hele Nederlandse film- en bioscoopbe drijf bidt en smeekt dat de Oscar voor beste film in godsnaam toch maar naar SENSE SENSIBILITY of naar LEAVING LAS VEGAS mag gaan. Per slot moeten die twee films in Nederland nog in de bioscoop gaan draaien. BRAVEHEART is allang uitgedraaid en dat geldt ook voor APOLLO 13. Als BRAVEHEART of APOLLO 13 de prijs voor beste film wint dan zal het ver draaid moeilijk zijn die film in de biosco pen terug te brengen. U weet toch net als ik wat een ongelofelijke hoeveelheid films er bunnen nu en 25 maart nog in première moeten? OK, BABE draait nog steeds maar die wint hem toch niet, want anders zou internatio naal de konsumptie van varkenskarbonades drastisch in elkaar zakken, om over de pro testen van onze Arabische en Joodse vrien den maar te zwijgen. Nee, de internationale Keurslagers-lobby zal weten te voorkomen dat BABE met de allerbelangrijkste Oscar-eer zal gaan strij ken. Mijn voorkeur voor beste film gaat uit naar SENSE SENSIBILITY, een film waar 15 jaar aan gewerkt is voordat 'ie op het doek kwam, fantastisch in wordt geacteerd en die qua verhaal een kop een staart en een mid denstuk heeft. Bovendien moeten diegenen die de film hebben gezien het met mij eens zijn dat de art-direction en de kostuums werkelijk adembenemend zijn. Oscars in de acteurs en actreutel-categorie dienen te gaan naar BRAD PITT voor 12 MONKEYS, en naar KATE WINSTLET en EMMA THOMPSON voor SENSE SENSIBILITY. Voor de beste acteur in een hoofdrol is het verdraaid lastig. Ik gun hem van harte aan RICHARD DREYFUSS voor MR. HOLLANDS OPUS, maar ook aan ANTHONY HOP- KINS voor NIXON. Ik heb niets met NICOLAS CAGE voor LEAVING LAS VEGAS en MASSIMO TROISI voor IL POSTINO heeft er helaas niets meer aan. Dus....ja U heeft het goed geraden, SEAN PENN voor DEAD MAN WALKING is mijn voorkeur én favoriet. Regie is altijd weer een grappige categorie. Hoe kan nu SENSE SENSIBILITY genomineerd zijn voor de beste film en hoe kan nu de regisseur van die film niet geno mineerd zijn? Dus ik doe uit protest geen voorspelling! Lekker puh. Dan nu nog de nationale trots. Toen een aantal jaren geleden Fons Rademakers schandelijk werd overgeslagen bij de Gouden Kalveren (het Kalf voor de beste film ging naar Flodder) werd DE AANSLAG gerehabiliteerd bij de Oscars. De situatie nu is wat anders. ANTONIA kreeg twee Gouden Kalveren en ZUSJE is en blijft een goede film. Wie weet mis schien dat "L'histoire se repète?" Jac. J.M. Goderie Antonia genomineerd voor beste buitenlandse film Marleen Gorris verovert Amerika De Nederlandse film Antonia van Marleen Gorris is genomineerd voor een Oscar in de categorie Beste Buitenlandse Film. Marleen Gorris bezocht in februari het Tand der Oscars" voor een press tour en dat heeft blijkbaar zijn vruchten afge worpen. Zij maakte haar speelfilm "top of mind" bij de Amerikaanse filmcritici. Producent Hans de Weers (Bergen Film) en Marleen Gorris zijn de afgevaardig den tijdens de uitreiking van de Oscars op 25 maart a.s. De Amerikaanse pers was meer dan lovend over de film en haar maker. Newsday noemde de hoofdrolspeelster Willeke van Ammelrooy de Nederlandse Ellen Burnstyn en schrijft over Marleen Gorris: "Gorris is een van de sterkste feministische stemmen in de Europese film. "De critici van de Post, LA Times en Newsday gaven Antonia elk drieën halve ster uit een maximum van vier. Jack Mathews in Newsday LA Times: "Gorris is een van de sterkste feministi sche stemmen in de Europese film". Kortom alom bewondering voor de manier waarop Gorris haar verhaal ver teld. Antonia werd reeds beloond met vele belangrijke prijzen, twee Gouden Kalveren op het Nederlandse Film Festival 1995, voor beste regie (Marleen Gorris) en beste actrice (Willeke van Ammelrooy). Op het Filmfestival Toronto (Canada) won de film de publieksprijs. Marleen Gorris werd in New York (The Hamptons) vervolgens onderscheiden met de Best Director's Award en mocht op het Chicago Film Festival de Best Screenplay Award in ontvangst nemen. Op het Filmfestival van Genève kregen alle acteurs van Antonia een speciale vermelding. Distributeur Meteor Film bracht Antonia op 21 september 1995 in tien Nederlandse theaters uit. De film trok tot nu toe meer dan 40.000 bezoekers, dit aantal zal echter ongetwijfeld aan trekken na de bekendmaking van de nominatie. Marleen Gorris zet men Antonia een familiekroniek in de vrouwelijke lijn neer. Met veel liefde en een tikje melancholie brengt de regisseur bijna vijftig jaar leven in een kleine dorpsge meenschap in beeld: de soms tragische, dan weer hilarische belevenissen van de eigenzinnige Antonia en haar niet alledaagse nakomelingen. De hoofdrol len worden naast Willeke van Ammelrooy vertolkt door o.a. Els Dottermans, Jan Decleir, Marina de Graaf, Mil Seghers en Dora van der Groen. De film is tot nu toe aan meer dat twintig landen verkocht, waaronder de Verenigde Staten, Australië, Canada, Chili, Duitsland, Ierland, Italië, Spanje en Nieuw-Zeeland.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1996 | | pagina 40