DREAMWfcWKS
Een magische
combinatie belicht
Een unieke samenwerking met
het blad BOXOFFICE maakt
het mogelijk dat Holland Film
Nieuws U elk nummer een
Nederlandse vertaling kan
aanbieden van een achter
grondartikel afkomstig uit dit
Amerikaanse vakblad.
In dit nummer van Holland
Film Nieuws wordt het begin
van een magische combinatie
belicht: DREAMWORKS-SKG!
SKG;
In een stad waar aardbevingen dagelijkse
routine zijn, werd Los Angeles pas echt
geschokt toen het 'platina' trio Steven
Spielberg, Jeffrey Katzenberg en David
Geffen op 12 oktober 1994 de oprichting
van de eerste nieuwe filmstudio sinds 70
jaar aankondigden.
Want behalve de echte veteranen, was er
niemand die kon geloven dat er ooit nog een
echte studio opgericht zou worden.
Een studio is zoiets als een oude pyramide,
die herinnert aan vervlogen tijden. Iets wat
er is, maar nooit terugkomt.
Na de oorlog waren de Studios door rege-
ringsmaatregelen alleen nog maar kleiner
geworden, hadden stukken terrein verkocht
of waren opgegaan in multinationals, waar
door het legendarische idee "Studio" in de
geschiedenisboeken en archieven terecht
was gekomen.
Niet zo gek dus dat het nieuws van
DREAM WORKS behoorlijk wat verwar
ring en speculatie teweeg bracht.
Een verdacht vage persconferentie om het
grote nieuws naar buiten te brengen maak
te totaal niet duidelijk welke vorm het nieu
we bedrijf uiteindelijk zou krijgen. Het was
onmogelijk te voorspellen wat het drietal
van plan was.
Wat voor studio zou het worden, die in deze
snelle tijd zou kunnen meekomen tussen de
bestaande studios, die al overschaduwd
worden door de echte "majors"?
Het enige waarover iedereen het eens leek
te zijn was dat DREAM WORKS SKG
dankzij het trio S(pielberg) K(atzenberg)
G(effen) een belangrijke rol zou gaan spe
len, in welke vorm dan ook.
De nieuwe studio had nog geen mensen in
dienst, nog geen project aangekondigd,
zelfs nog niet eens een naam, en toch werd
haar ontstaan meteen als één van de belang
rijkste gebeurtenissen in de entertainment
industrie gezien.
Niemand wist waar de bazen van de studio,
die al gauw DREAM WORKS SKG
gedoopt werd, zich op zouden gaan richten.
Zelfs hun naasten niet.
Er waren ook een paar sceptici, die zich
zelfs afvroegen of de nieuwe studio wel bij
machte was om financieel van de grond te
komen.
Peter Bart van 'Variety' schreef: "Het is
gewoon een feit dat ze eerst nog moeten
bewijzen dat hun 'dream machine' niet
alleen een publiciteitsstunt is".
Hij maakte het idee dat de studio op het
oude terrein van Howard Hughes' vroegere
vliegveld (55 jaar geleden) gebouwd zou
worden ook flink belachelijk.
Hij zag niets in een echte studio "lot". "Ik
zie jullie al rondscharrelen in het stof van de
oude hangars van Hughes!", schreef hij.
En hij was niet de enige. Anderen deden het
verhaal af als "een concept uit 1920", of zei
den dat de creatieve onafhankelijkheid ten
onder zou gaan aan de zware lastendruk.
Bijna niemand dacht dat het veel meer zou
gaan worden dan Amblin, Spielberg's suc
cesvolle productiemaatschappij.
Het is inmiddels duidelijk dat het allemaal
heel anders gegaan is.
Een jaar later na oprichting beleefde
DREAM WORKS een vliegende start,
zoals nooit eerder in de geschiedenis is
voorgekomen.
In het tijdelijke onderkomen bij MCA (tot
dat het terrein van Playa Vista klaar is) heeft
de entertainment-reus al een filmdivisie, een
televisiedivisie, twee muzieklabels, een
interactieve divisie en een consumenten
producten divisie uit de grond gestampt.
Er is een serie strategische verbintenissen
aangegaan met onder andere Hasbro, GTE,
Sega, IBM en Silicon Graphics, waardoor
DREAM WORKS hoog binnenkomt op de
multimedia markt, zeker voor een beginne
ling. En er hangen ook nog andere contrac
ten in de lucht, waardoor DREAM
WORKS straks haar tentakels zal kunnen
uitslaan richting vakantie- en themaparken.
Het wordt wel heel 'nostalgisch' gebracht,
zo'n nieuwe oude studio, maar DREAM
WORKS zal straks toch weinig overeen
komsten vertonen met de studio's uit het
verleden. Het eigenlijke studioterrein wordt
maar een onderdeel van een veel groter plan
(7 miljard) Samen met projectontwikke
laar Maguire Thomas Partners en de
Howard Hughes Corporation, wordt het
revolutionaire plan ruim 30 procent groter
dan Central Park in New York.
Op Playa Vista komen meer dan 13.000
huizen, rijen winkels, een hotel met 700
kamers plus nog allerhande faciliteiten.
De studio wordt niet minder indrukwek
kend, bijvoorbeeld door een multi-functio-
neel meer, een basin voor boten of digitale
faciliteiten voor alle fases van de productie.
De communicatie en het transport worden
technologisch zo ontworpen dat het trio
spreekt over "het prototype een stad uit de
21e eeuw".
Inmiddels heeft de pers een maquette te
zien gekregen (in de hangar van Howard
Hughes!) en is er onthuld dat het SKG-trio
met deze studio niet terug gaat in de tijd,
maar zich met volle vaart op de toekomst
richt.
Spielberg vertelt: "Wij worden een echte
'campus': er is ruimte om te lopen, om je
auto te parkeren om vrachtwagens te laten
keren, en om te denken én te dromen. We
treden niet in de voetsporen van onze voor
gangers, die een soort industrieterreinen
naast elkaar bouwden."
Zoals United Artists aanvankelijk een sa
mengaan van acteurs en actrices was, zo is
DREAM WORKS een initiatief van 'crea-
tive producers'.
De kleding van de nieuwe studiobazen was
ook zó creatief op de eerste persconferentie
dat Louis B. Mayer en Sam Goldwyn zich
er niet thuis gevoeld zouden hebben.
DREAM WORKS heeft beloofd een 'writer
friendly' studio te worden. Het is ook de
bedoeling dat het een bedrijf wordt, waar
distributie ondergeschikt wordt aan het cre
atieve proces, in plaats van andersom.
Hoe riskant deze filosofie ook mag zijn in
Hollywood, hij heeft in ieder geval al veel
groot talent naar DREAM WORKS gelokt.
Don Harris van AMC Theaters en Jim Tharp
van General Cinema zijn al een distributie
systeem aan het ontwikkelen, terwijl er
vervolg pag. 28
n5558j33w3!