Roger Donaldson,
Regisseur "Dantes
Peak", brengt bezoek
aan Nederland
Eind maart bracht regisseur Roger Donaldson, maker van films als
"Cocktail","Cadillac Man", "No Way Out" en "Species", een bezoek aan
Nederland in het kader van zijn publiciteitsreis voor "Dante's Peak". Holland
Film Nieuws trof de Amerikaanse regisseur op een hotelkamer in Amsterdam
en legde hem enkele vragen voor.
De hele dag met de pers gepraat. Wat
vindt u van de pers in het algemeen?
Het heeft zijn goede en slechte kanten.
Als de journalisten die ik gesproken
heb representatief zijn voor de pers in
het algemeen, dan vermoed ik dat het
niveau vrij hoog is. Er werden interes
sante vragen gesteld over filmmaken
en niet van die "Waarom heb je Pierce
Brosnan gecast?" -vragen.
Ik had de indruk dat degenen die ik
gesproken heb ook behoorlijk trots
waren op het succes van mensen als
Verhoeven en Jan de Bont en ook niet
vijandig waren ten opzichte van het
Amerikaanse filmmaken.
Als u een lezing moet geven voor
Nederlandse filmmakers over filmma
ken in het algemeen, wat zou u ze dan
vertellen?
Ik zou het hebben over waarom ze hier
in Nederland juist films willen maken.
Ze hebben in ieder geval een eigen taal
en een cultuur die het waard is om te
koesteren. Maar het is wel iets dat zich
moeilijk laat exporteren. Als je een film
maakt die iets universeels heeft, zoals
een liefdesverhaal, dan kun je overal
heen, maar als het iets is met een
typisch Nederlandse achtergrond, zoals
bijvoorbeeld Nederlandse politiek, dan
is dat moeilijker te verkopen.
Amerikanen slagen er al sinds jaar en
dag in om hele internationale films te
maken, met internationale thema's.
Hoe komt dat?
Het grote voordeel van Amerika is
gewoon dat je een bevolking hebt van
240 miljoen mensen, dat zijn er be
hoorlijk veel. Er zijn films die in
Amerika gemaakt kunnen worden voor
een hele kleine markt, en er zijn films
die gemaakt worden voor de hele
wereld; films gemaakt door mensen
zoals ik en Paul Verhoeven en Jan de
Bont. Grote, ambitieuze films met uni
versele verhalen die voor de hele
wereld worden gemaakt.
Worden die films echt voor de wereld
gemaakt of zijn het films voor het
Amerikaanse publiek die thema's
bevatten zodat ze ook internationaal
aanspreken?
Nee, ze worden echt voor de interna
tionale markt gemaakt. Die films, zoals
"Dante's Peak" moeten echt overal sla
gen, anders werken ze niet, anders
kunnen ze niet winstgevend zijn. In
Amerika alleen kun je met deze films
niet genoeg geld verdienen.
Laten we het nu hebben over "Dante's
Peak". De film komt uit nadat films als
"Twister" en "Daylight" het rampen
genre weer volledig terug lijken te
hebben gebracht. Is hier sprake van
een hype?
Natuurlijk zijn er overeenkomsten tus
sen die films, maar ik was gewoon
geïnteresseerd in het project omdat het
onderwerp Vulkanisme me aansprak.
Die interesse gaat terug tot mijn stu
dententijd omdat ik het toen studeer
de. Ik was daarnaast ook geïnteres
seerd in het maken van een film waar
de hele familie naar toe zou kunnen
gaan. Elke andere film die ik heb
gemaakt waren films voor volwasse
nen, films als "No Way Out", "Cadillac
Man" en "Species". Mijn kinderen
klaagden al die tijd dat ik geen films
maakte waar zij naar toe konden.
Jullie wisten dat er tijdens het maken
van "Dante's Peak" voorbereidingen
werden getroffen voor het maken van
die andere vulkanenfilm "Volcano"?
Er zijn natuurlijk altijd andere films over
hetzelfde onderwerp waar over gespro
ken wordt. Maar het gebeurt regelmatig
dat de ene film wél gemaakt wordt en de
andere niet. In dit geval dachten we echt
dat die film niet zou doorgaan. We
waren twee maanden aan het draaien
toen we hoorden dat zij met de produc
tie begonnen. Op een gegeven moment
is er met ze gesproken om "Dante's
Peak" te co-financieren in ruil voor een
stuk Vulkaan-actie dat zij dan niet meer
hoefde te filmen. Maar zij zeiden dat ze
met hun eigen plannen door zouden
gaan. Zo is er een kleine oorlog ontstaan
waar goede en slechte dingen uit zijn
voortgekomen. Één van de goede din
gen was dat de hele crew en de acteurs
extra gemotiveerd werden om van
"Dante's Peak" een hele goede film te
maken; en... fuck them!Het slechte
was dat ik nauwelijks aan slapen toe
kwam, het was 24 uur per dag, 7 dagen
per week werken. Ik wilde ook niet hard
werken en dan nog moeten toegeven.
Compromissen sluiten staat niet in mijn
woordenboek en ik wilde me dan ook
onder geen voorwaarden laten dicteren
door datgene wat zij aan het doen
waren.
Wat zijn uw favoriete films en filmmakers?
Het is een lange lijst: "My life as a dog",
"A Fish Called Wanda", "Mad Max 2",
"Fargo"...
Allemaal relatief nieuwe films...
Ik ben nog lang niet klaar...hahaha.
Maar terug in de tijd? Dan denk ik,
overal naar toe springend, aan films
van Ingmar Bergman zoals "The Virgin
Spring", Fellini-films zoals "Fellini:
Roma", "The Good, The Bad And The
Ugly", enkele Sam Peckinpah films
zoals "The Wild Bunch"
Als u er 1 uit moet kiezen voor het
geval u op een onbewoond eiland
belandt?
De film die me het meeste is bijgeble
ven is "My Life As A Dog", ik hou van
die film, van dat gevoel voor humor.
Welke van uw films bekijkt u met een
goed gevoel?
"Dante's Peak" is een film waar ik met
een goed gevoel op terug kijk. Bij die
film had ik een heel duidelijk plaatje in
mijn hoofd van wat ik wilde. Ik was
ook juist op zoek naar een groot pro
ject met veel Special Effects. Na vijftien
jaar in Hollywood te hebben doorge
bracht was ik aangeland op het punt
om het grootste wat Hollywood te bie
den heeft te omarmen. Als ik kleine,
intieme films wilde maken was ik wel in
Nieuw Zeeland gebleven.
Wat vindt u van de Star Wars revival?
In zekere zin een beetje verontrustend,
het is een beetje een probleem voor
ons geweest. Ik denk dat mijn film nog
beter zou zijn geopend als "Star Wars"
er niet zou zijn geweest. We hadden de
grootste opening ooit in februari, maar
we weten dat "Star Wars" zeker nog
het nodige van ons heeft afgesnoept.