SAINT
FliM
Regisseur PHILLIP NOYCE op avontuur met "THE SAINT"
-THE éZ?
"Het was een makkie" beweert Phillip
Noyce als hij vertelt over het filmen in
Moskou van "THE SAINT' voor
Paramount
"In elke voormalige totalitaire staat is
dat het geval ...mits je de juiste mensen
kent" zegt Noyce, die door zijn "PATRI
OT GAMES" en "CLEAR AND PRESENT
DANGER" al eerder naar exotische stre
ken werd gevoerd.
"Wanneer je een ingewikkelde scène wilt
opnemen op een belangrijk kruispunt in
New York gaan alle verkeersdeelnemers
je meteen uitschelden, maar in Rusland
kan je de boel urenlang laten stoppen.
Dat kwam heel goed uit toen er voor een
enorme scène op het Rode Plein duizen
den figuranten nodig waren!"
Voor deze productie reisde Noyce ook
door Engeland. Van de Pinewood
Studios via locaties bij de Universiteit
van Oxford naar het centrum van
Londen, waar gebouwen 'stand in'
waren voor Tsaristische bouwwerken.
Noyce weet nog dat hij vroeger tijdens
zijn jeugd in New South Wales al dol was
op de verhalen van Leslie Charteris over
Simon Templar, de grote avonturier,
beter bekend als "The Saint".
The Saint heeft door de jaren heen veel
gedaanten aangenomen in films en op
de televisie. Veel eigenschappen van
Templar vindt Noyce erg leuk: zijn roe
keloze gedrag; zijn Robin Hood-gedrag
wat betreft het overtreden van wetten,
zijn onafhankelijkheid en ook zijn nei
ging meer hersens dan spieren te gebrui
ken teneinde de boeven te slim af te zijn
én zijn verre reizen.
Noyce voelt zich beslist aangesproken
door het internationale personage van
The Saint, alhoewel hij wel verameri-
kaanst is nu Val Kilmer de rol speelt.
Noyce heeft huizen in Los Angeles en
Sydney, en ook nog een huurhuis in
Londen, maar hij woont waar zijn werk
is.
"Ik ben net als The Saint: ik
woon eigenlijk nergens, in
hotels, weet niet precies
waar ik ben, wie ik ben,
altijd onderweg naar een
vliegveld", lacht hij.
"THE SAINT" speelt in de
zeer nabije toekomst.
Het verhaal vertelt hoe
Templar "The Saint" wordt,
hoe hij verwikkeld raakt in
een wereld waar orde en
gezag vervagen en hoe hij
verliefd wordt.
"We hadden voor de hoof
drol een echte acteur nodig, want het is
meer dan een enkele rol, het gaat om
'de meester der vermomming'. Hij moet
dertien verschillende gedaantes aanne
men en dus ook met dertien accenten
spreken.
Hij is bijvoorbeeld een Zuid Afrikaan,
een Duitser en een Australiër, terwijl hij
ook heel overtuigend moet zijn wanneer
hij vermomd is als zijn eigen tegenstan
der - een Russische industrialist.
Elisabeth Shue (die een Oscar-nominatie
kreeg voor 'Leaving Las Vegas') speelt
de wetenschapper, die Templar's hart
steelt. "Zij is erg intelligent en krachtig
en kan beter dan welke actrice dan ook
overtuigen als kernfysicus", zegt Noyce.
"De kern van het verhaal is dat Templar
door deze romance een enorme per
soonlijke reis maakt van zelfzuchtig heid
naar onbaatzuchtigheid.
De chemie tussen deze twee mensen is
erg belangrijk. We hadden geluk, want
ze kregen een verhouding. Dat is duide
lijk te zien op het doek.
Omdat ze in werkelijkheid een romance
hadden, deden zich situaties voor, die
veel meer mogelijk
maakten. De camera pikt
dat op."
Noyce's succes met poli
tieke thrillers hebben
hem tot een regisseur
gemaakt die wereldfilms
kan afleveren.
Zijn volgende project
wordt Graham Green's
"THE QUIET AMERICAN"
met o.a. Sean Connery.
Daarna hoopt hij "BUT-
CHER'S CREEK" te ma
ken, een film over het
conflict tussen de Euro
peanen en de Abori
ginals.
Een samenwerking met het blad
BOXOFFICE maakt het mogelijk
dat Holland Film Nieuws U elk
nummer een Nederlandse ver
taling kan aanbieden van een
achtergrondartikel afkomstig uit
dit Amerikaanse vakblad.
In dit nummer van Holland Film
Nieuws een kennismaking met
PHILLIP NOYCE regisseur van
Noyce is nu 46, heel groot en zwaar, en
nog steeds enthousiast over zijn werk,
waar dan ook.
Ondanks zijn succes klinkt hij nog altijd
verbaasd dat zijn leven zo
gelopen is. Hij groeide op in Australië,
een land zonder filmindustrie.
"Niemand daar zou er over piekeren om
te zeggen: 'ik wil regisseur worden',
want dat diersoort bestond daar niet"
zegt Noyce. Toch werd hij één van de
meest cosmopolitische talenten en dat
is, zegt hij. "Een gift, een privilege. Geen
recht, maar een fantastisch geschenk."
Bridget Byrne voor BOXOFFICE
Vertaling A.M.van Vollenhoven