HL! O Bioscoop in Beeld: Plaza bioscoop heeft filmreclame prominent op gevel Oud-medewerkster maakt billboards Arcaplex Spijkenisse opent de eerste THX bioscopen in Nederland 5!T,v Een beetje glamour wilde ze vier jaar geleden terugbrengen in de Plaza Bioscoop. Daarom kwam Mireille Nagtegaal met het idee om grote billboards te maken boven de entree van de Nieuwegeinse Bioscoop. Het begon met The Lion King en daarna "Casper". "Poca- hontas" en "GoldenEye" sierden gezamenlijk de gevel van de bios coop bij het winkelcentrum City Plaza. Tijdens een dagje in Antwerpen kwam de, toen nog studente aan de Hoge school voor de Kunsten te Utrecht, op het idee grote billboards te maken voor de bioscoop. Kort hierop besprak ze haar plan met de bedrijfsleider Chandri jahkri van de Plaza Bioscoop. Hij was meteen enthousiast en gaf zijn toenma lige ouvreuse opdracht om een gevel schildering te maken voor de Disney- klassieker "The Lion King". Destijds vond Mireille Nagtegaal het schilderwerk een leuke aanvulling op haar studenten- baan als medewerkster van de Nieuwegeinse bioscoop. Het sloot mooi aan bij haar oplei ding als grafisch ont werper die ze een jaar daarvoor had afgerond. Het baantje als ouvreuse heeft ze inmiddels ingeruild voor haar eigen ontwerpbureau: Zep Tepi. Soms is ze in de late uurtjes nog te vin den in de bioscoop. Dan werkt ze in de projectieruimte aan een volgende op dracht. Een film komt niet zomaar aan de gevel van de Plaza Bioscoop. De bedrijfsleider en zijn oud-medewerk ster bekijken de mo gelijkheden van een film, vanuit hun ei gen vakgebied. Jahkri weet door er varing of een film geschikt is voor zijn theater en Nagtegaal analyseert het bin nengekomen beeld materiaal van de dis tributeur. FIFTH ELEMENT LIAR L1AR 10IDALMATIERS Meestal is dit een poster, maar deze keer verliep de gang van zaken een beetje anders. De display van "The Lost World" leek Jahkri zo spannend dat hij Nagtegaal verzocht om een compositie te ontwerpen met dit materiaal. Met een diploma als grafisch ontwerper/illu strator op zak nam zij die uitdaging natuurlijk meteen aan. Na twintig uur schilderen kwamen de creaturen van Steven Spielberg in Nieuwegein tot leven. Als beginner had Nagtegaal 52 uur nodig voor de schil dering van drie panelen met een hoog te van 2.40 m bij 1.22 m. De zeven panelen van "The Lost World" bedek ken de gehele gevel; ruim 8 meter. Op de dag dat de film in Amerika in pre mière ging, konden de bezoekers van de Plaza Bioscoop hun ogen dan ook niet geloven. Boven de entree doemden twee dreigend ogende dinosaurussen op. Toen begon het geschreeuw en kwam het bloed. Tijdens de Cinema Expo International in Amsterdam werd bekend dat de Rump Groep, in haar nieuwe multiplex in Spijkenisse, de eerste twee THX zalen in Nederland zal openen. Het nieuwe complex, met zes zalen, opent 20 november haar deuren en zal Arcaplex Spijkenisse gaan heten. Alle zalen krijgen Digitaal geluid, opti male projectieschermen en uiterst com fortabele stoelen met veel beenruimte. Het THX geluidssysteem, vernoemd naar de eerste film van George Lucas "THX 1138", is ontstaan uit de wens van Lucas om de ultieme bioscooper varing te creëren: perfect geluid en beeld, en een perfect zicht voor ieder een in het theater. De manager van Lucas Films' THX Theaters Patrick Artiaga zegt: "We zijn blij met de voortuitstrevende rol die de "Rump Groep" speelt door THX goed gekeurde theaters voor het eerst naar Nederland te halen". Het THX Design Office werkt zeer nauw samen met de exploitant en diens bouwteam om ervoor te zorgen dat de zalen aan alle door THX gestelde eisen voldoen. Voor de goedkeuring testen de THX engineers de zalen voordat ze voor het publiek geopend zullen wor den. Het nieuwe Multiplex krijgt meer dan 800 stoelen, een trendy lounge, een zeer ruime gratis parkeerplaats en wordt op dit ogenblik gebouwd aan de rand van Spijkenisse. Vanaf 20 november kan het Nederlandse publiek kennismaken met het THX Sound System in ArcapleX Spijkenisse.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1997 | | pagina 9