Een nadere kennismaking met Luud Berings, de Marketing Manager van NFC Marketing PiJ'Jïi d Sinds het nieuwe jaar is NFC Marketing een man sterker. In het kader van de professionalisering heeft NFC Marketing Luud Berings op parttime basis aangenomen. Hij zal zich voornamelijk gaan bezighouden met het benaderen van potentiële sponsors voor de branche en zal daarnaast het nodige werk verrichten bij het opzet ten en uitvoeren van diverse acties. In Holland Film Nieuws een kennismakingsgesprek met hem. Een nieuw jaar een nieuwe start. Wat zijn jouw goede voornemens voor ipp8 (het is wat laat...)? Voor mij is het elke dag nieuwjaar. Besluiten nemen om zaken te veranderen doe ik op elk moment, als ik het nodig vind. Ik heb op 31 december geen spe ciale goede voornemens gehad. Kun je iets vertellen over je achtergrond en over je bureau Berings De Vos. Wat was eigenlijk je eerste baan? Ik heb na een onderbroken studie Culturele Antropologie, de hotelschool in Maastricht gevolgd. Verder heb ik nog jaren, vooral in de avond doorgestu deerd, met name bedrijfskunde en dien- stenmarketing, waarmee ik alles bij elkaar 6 jaar lang de avonden heb ge vuld. Mijn eerste baan was als Steward bij de KLM. Een korte periode leidingge vende functies in de horeca en daarna 10 jaar bij het grootste facilitaire diensten bedrijf in Nederland (schoonmaak, bewa king, beveiliging, catering linnenverzor ging etc). Ik heb daar commerciële func ties gehad, ben marketing manager geweest en ook een aantal jaren regio naal en algemeen directeur. Daarna ben ik, zo rond 1991, het adviesvak in ge stapt. Eerst bij een groot bureau en later zelfstandig. Ik ben veel met verschillende branches en sectoren in aanraking geweest. Met ons bureau Berings De Vos doen we adviesopdrachten van zeer uiteenlopende aard. Voor ons zijn daarbij twee zaken belangrijk: hebben we de expertise en vinden we het leuk. Ben je altijd al bezig geweest met film? Ik ben er niet echt mee bezig geweest in die zin waarin ik momenteel mensen bin nen de branche zich dag in dag uit volle dig zie inzetten voor een goed bioscoop product. Mijn interesse heeft het wel degelijk altijd gehad. In de cijfers die ik nu natuurlijk druk aan het bestuderen ben, zag ik wel dat ik met mijn 3X per jaar, dik boven het gemiddelde van mijn leeftijdsgroep zit! En dat zal de komende periode zeker meer worden. Hoe ben je bij NFC Marketing terechtge komen? Wat was je eerste kennismaking met NFC Marketing? Mijn eerste kennismaking ontstond via de vorige voorzitter Paul Zonderland. In maart/april 1997 heb ik een onderzoek gedaan naar de meningen en belevingen van de bedrijfsleiders m.b.t. de BelBios. Verder heb ik samen met Belbios B.V. een rapport geschreven over de komende ontwikkelingen op het gebied van elek tronisch betalen en loyaliteits-program- ma's. Zo zijn de contacten ontstaan. Ik heb de stichting leren kennen als een club hooggemotiveerde, zeer hardwer kende mensen met een enorm bioscoop- en filmhart, die samen - soms tegen de stroom van uiteraard bestaande individu ele belangen in - zeer veel werk verzetten om het bioscoopproduct in Nederland een gezicht te geven. Mij is vooral opge vallen dat dit bij zeer veel mensen gebeurt vanuit een sterke visie op de kracht van het collectief. Waar ben jij verantwoordelijk voor bin nen NFC Marketing. Wat wordt er van je verwacht? Het is de bedoeling dat de branche een duidelijk en herkenbaar aanspreekpunt krijgt naar potentiële en bestaande part ners en sponsors. Veel werkzaamheden op dit punt komen voor bestuursleden bovenop hun, vaak al overvolle agenda's bij hun eigen organisaties. De branche is volwassen en verdient een eigen gezicht. Mijn belangrijkste verantwoordelijkheden zullen dus op dat gebied liggen. Kort samengevat: 1. Het leggen van contacten met nieuwe sponsors voor de branche. 2. Het onderhouden van contacten met bestaande sponsors. 3. Het voorbereiden op de komst van een fulltime marketing manager. Uiteraard zal ik, in de schaarse tijd die daarnaast nog over is, trachten mijn ken nis en inzet aan te wenden voor het assi steren bij het opzetten en uitvoeren van bestaande en nieuwe acties. Wat voor werk zou je doen als je dit werk niet deed? Waarschijnlijk een zeiltocht maken rond de wereld. Maar dat zal er echt niet van komen want er is zoveel werk te doen dat ik leuk vind. Maar nu zonder gekheid: Marketing is een prachtvak en vooral in de dienstverlenende sector is er nog veel te doen. Daarnaast heb ik veel plezier in het geven van trainingen op het gebied van managementvaardigheden en het persoonlijk coachen van managers. Met beide heb ik veel ervaring opgedaan. Zelfs op dit moment coach ik op vaste basis nog een aantal managers. Dit is iets heel anders, maar wel werk dat bijzonder veel bevrediging geeft. Hoe zou jij de huidige situatie van de bioscoopmarkt beschrijven? Wat is jouw visie op het film- en bioscoopbedrijf, waar ligt de toekomst? Het behoeft geen betoog dat het momen teel heel goed gaat. De cijfers over 1997 zijn daar heel duidelijk over. Toen 2 jaar geleden iemand riep dat 20 miljoen bezoekers in 2000 haalbaar moest zijn, hebben toch een paar mensen hun wenk brauwen gefronst. Nu lijkt dat binnen handbereik. Wat ik echt uniek vind is de

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1998 | | pagina 10