In productie: Kleine Teun de nieuwe film van Alex van Warmerdam SPIELBERG's AMISTAD: Debbie Allen's schip komt eindelijk aan. I w ■^SB^*J J-J Twee actrices, één acteur en een een zaam huis in de polder ten oosten van Eemnes waren de afgelopen zomer de ingrediënten voor de opnamen van "Kleine Teun". Amper twee jaar na "De jurk" wordt nu alweer de laatste hand gelegd aan de vierde speelfilm van sce narist/regisseur Alex van Warmerdam. 'Wat voor mens moet ik eigenlijk zijn?', verzucht Brand (Alex van Warmerdam) halverwege "Kleine Teun". Hij is aan het denken gezet door Lena (Ariane Schlu- ter), een jonge onderwijzeres die hem thuis komt leren lezen en schrijven. Keet (Annet Malherbe), de argwanende vrouw van Brand, houdt hen beiden scherp in de gaten, want zij merkt dat haar man verliefd is op het meisje uit de stad. Gaandeweg groeit er in Keets hoofd een duister plan. Ze drijft Brand juist in de armen van Lena. Haar mani pulaties blijven niet zonder gevolgen. Van Warmerdam tekent in deze zwar te komedie de verwarring en wan hoop die in zo'n ingewikkelde drie hoeksverhouding ontstaan. Te ingewik keld voor Brand, te verwar rend voor Lena, te wanho pig voor Keet. Uitvoerend producent Pa- tricia McMahon bracht voor Graniet Film, de productie maatschappij van Mare en Alex van Warmerdam en Ton Schippers, een crew bij elkaar die opvallende gelij kenissen vertoont met die van de eerdere films van Van Warmerdam. Cameraman Mare Felperlaan tekent voor de vierde opeenvolgende keer voor de fotografie. De art direction is na "De Noorderlingen" en "De Jurk" opnieuw van Jelier Schaaf, de kleding van Leonie Polak en het geluid van Ben Zijlstra. Maar er is ook een nieuw gezicht; de montage is deze keer van de hand van Stefan Kamp. In de loop van 1998 wordt "Kleine Teun" door distributeur Warner Bros. in de Nederlandse bioscopen gebracht. Een samenwerking met het blad BOXOFFICE maakt het mogelijk dat Holland Film Nieuws u elk nummer een Nederlandse bewerking kan aanbieden van een achtergrondartikel, afkomstig uit dit Amerikaanse vakblad. In dit nummer van Holland Film Nieuws aan dacht voor Debbie Allen en haar 10 jaar durende strijd om AMISTAD op het witte doek te krijgen. Achter elk droomproject schuilt een dromer. In het geval van Steven Spielberg's "Amistad" van Dreamworks is dat Debbie Allen. Tien jaar lang pro beerde de getalenteerde choreografe, actrice, regisseuse en producente stu dio's ervan te overtuigen om de film te maken. Uiteindelijk ontmoette ze Spiel- berg. Niemand anders was geïnteres seerd in het verhaal over 53 Afrikaanse gevangenen, die in 1839 °P het zeil schip La Amistad vastzaten en in op stand kwamen tegen de Spanjaarden die hen gevangen hielden, ter dood veroordeelden, maar uiteindelijk vrijlie ten in Amerika. "Niemand was geïnte resseerd in een stelletje slaven", zegt Debbie Allen, die zelf Afro-Amerikaans is. "Ze zeiden dat het geen interessant verhaal was. Ik trok het me persoonlijk aan, natuurlijk". In 1978 vond ze het verhaal in de boekwinkel van Howard University. Uiteindelijk ging ze naar Spielberg, die ze had leren kennen, omdat haar zoontje Norman Nixon jr. bij Spielberg's geadopteerde Afro- Amerikaanse zoon Theo in de klas zat. "Ik wist dat hij het zou begrijpen, omdat Spielberg, die joods is, ook van een volk stamt, dat veel geleden heeft. Ik zocht een heel krachtige, grote film maker. Steven voelde zich meteen aan getrokken tot het project. We zaten van het begin af aan op dezelfde golfleng te". Spielberg koos "Amistad" als eer ste film voor zijn nieuwe studio "Dream Works", omdat hij door zijn ervaringen bijzonder veel interesse had ontwik keld in de mensenrechten-beweging. Zo kwam het ook dat hij in 1985 Alice

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1998 | | pagina 12