Concurrenten?
Citaat
Coverinfo DEEP IMPACT
Inhoudsopgave
Bioscooptechniek
24 uur telefonische service
mlfraf;
f T%T% f Sony Dynamic
J UUJ Diqital Sound,
Voor uw theater de totale
in één hand
raadgeving verkoop
planning service
DOLBY STEREO
DIGITAL
tel. 0049-211 37 30 47, fax 0049-211 38 17 34
De eerste paar weken van '98 laten zien dat de groei van het bioscoopbezoek onvermin
derd doorzet. Het heeft er alles van weg dat het publiek inderdaad in de gaten heeft dat
de bioscoop film op een totaal andere wijze laat zien. Om het onderscheidende karakter
nog eens te benadrukken organiseert NFC Marketing ook de Verkiezing van de Beste
Bioscoopfilms 1997.
Interessant is de vraag of het groeiende bioscoopbezoek nu ten koste gaat van het aantal
uren dat de Nederlander voor de buis doorbrengt, kijkend naar film via gewone TV uit
zendingen of met behulp van een videorecorder. Of gaat het ten koste van hele andere
vormen van vrijetijdsbesteding zoals sporten, cafébezoek of computergebruik? Ik heb de
cijfers hier niet paraat dus het antwoord kan ik nu niet geven, maar daar gaat het nu ook
niet om. De vraag die ik mijzelf stel is welke vormen van vrijetijdsbesteding nu eigenlijk
concurrerend zijn met bioscoopbezoek, én vooral, in welke rangorde. Ook daar kan ik nu
geen antwoord op geven. Wat dat betreft is dit wel een beetje een teleurstellend voor
woord. Toch zal het niet zo heel erg lang meer duren of er zal in ieder geval meer duide
lijkheid ontstaan over de relatie tussen bioscoopbezoek en videogebruik. NFC Onderzoek
is namelijk in opdracht van de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten (NVB) en
de Nederlandse Vereniging van Filmverhuurders (NVT) bezig met een onderzoek naar die
relatie. Ook de NVPI wordt daarbij betrokken. Door middel van een breed consumenten
onderzoek zal getracht worden te achterhalen of het al dan niet eerder op video verschij
nen van een speelfilm gevolgen heeft voor het bioscoopbezoek. De uitkomsten van het
onderzoek zullen zeker van invloed zijn op de besprekingen die al gaande zijn over aan
passing van het huidige windowreglement van de NFC waar ook de NVPI zich in moet kun
nen herkennen. Hopelijk kan het onderzoek ertoe bijdragen dat we meer inzicht krijgen in
deze materie zodat we eens beargumenteerd antwoord kunnen geven op de vraag: "strij
den bioscoop en video samen om de aandacht van de consument of bestrijden ze elkaar?"
Jeroen Huijsdens
"Er heeft tussen de NVPI en de NFC, voorheen de Bioscoopbond,
altijd een soort haat-liefde verhouding bestaan. Had te maken
met een verschil in stijl. Maar film en video zijn tot elkaar ver
oordeeld, hoe je het ook wendt of keert."
Voorzitter NVPI Video Rob Jongmans in Muziek Beeld, 9 januari 1998.
Regie: Mimi Leder, Productie: Richard Zannuck David Brown, Acteurs: Robert Duvall, Tea Leoni,
Elijah Wood, Vanessa Redgrave, Morgan Freeman, Distributie: UIP (voor Dreamworks/Paramount,
Nederlandse Release: 20 mei 1998
DEEP IMPACT is een eigentijdse actie-thriller die drie mensen volgt tijdens de chaos die ontstaat
wanneer een groep wetenschappers ontdekt dat een komeet op een vernietigende botsing met
de aarde afkoerst. Dit brengt een indrukwekkende internationale race tegen de klok teweeg door
regeringen, wetenschappers en gewone burgers om het menselijk ras te behoeden voor de tota
le ondergang.
Personalia
4
NFC Marketing
4
NVB: CAO akkoord bereikt
6
Golden Globes 1998
8
Bioscoop in beeld:
Movie Palace in Zoetermeer
9
Luud Berings, 10
een nadere kennismaking met de
Marketing Manager van NFC Marketing
In productie: 12
"Kleine Teun" van A. van Warmerdam
Box Office: 12
"Amistad", Debbie Allen's schip
komt eindelijk aan
NFC Onderzoek 14
Nieuwsjaarsreceptie NFC 16
De Pen door Lidy klein Gunnewick 18
van Cinemariënburg uit Nijmegen
BelBios
19
Bedrijfsportret: RMB Nederland
22
Stichting Nationale Bioscoopbon
26
De bioscoop in
Europees perspectief
28
Een jaaroverzicht: 1997 in Beeld
32
NieuwsNieuwsNieuws
35
Colofon, agenda, adverteerders
38
DIGITAL
SOUND
o
O FILM-TON-TÉCHNIK O