O Personalia Brancheberichten Eind vorig jaar is oud PvdA voorzitter Felix Rottenberg door Staatssecretaris Nuis van het Ministerie van OCeW benoemd tot voorzitter van het Neder lands Fonds voor de Film. Felix Rotten berg volgt daarmee mr. Leo Spigt op die na ruim vier jaar het voorzitter schap neerlegt. Felix Rottenberg is oprichter van de Balie, het Amsterdamse centrum voor cultuur en politiek. Daarnaast is hij voorzitter van het Internationaal Film Festival Rotterdam en van het bestuur van de Gerrit Rietveld Academie. UIP medewerkster Patty Watson en part ner Robert Blom kregen hun cadeautje al enkele dagen voor Sinterklaasavond, op 2 december om precies te zijn, in de schoot gewor pen. Hun dochtertje heet Ruby Rosé Lynn. De redactie wil de ouders van harte feliciteren. Brigitte Overeem is op 1 december jl. in dienst getreden bij RMB Nederland Bioscoopreclame. Zij vervult aldaar de functie van Ac count Manager. Na haar opleiding Euro pese Studies aan de Universiteit van Amsterdam heeft zij o.a. in Centraal Amerika gewerkt. Op 15 januari is volkomen onverwachts overleden de heer C Koeleman, verko per van dia-reclame bij Cine-View Ad- vertising. Hij was reeds vele jaren in deze functie werkzaam eerst bij Cine- scope Amsterdam, daarna bij Cloeck en Moedigh en vanaf 1993 bij Cine-View. Hij werd 64 jaar. In zijn woonplaats Nieuwkoop overleed 24 januari jl. bioscoopexploitant en filmverhuurder Cor Koppies op 61-jarige leeftijd. Begin jaren vijftig begon hij zijn carriè re als portier en operateur. Uiteindelijk werd hij bedrijfsleider van het Leid- sepleintheater. In 1961 kocht Koppies de voormalige theosofische tempel in de Amsterdamse Pijp wat hij ombouw de tot een "heiligdom" voor cinefielen: het Cinetol Theater. Hier vertoonde hij de Nouvelle Vague; nieuwe Franse, Italiaanse en Amerikaanse films en organiseerde er vele filmevenementen, (w.o. de legendarische "teach-ins"). Cor Koppies was bezeten van film voor elk project wat hij de moeite waard vond maakte hij ruimte en stak hij zijn nek uit. Zijn onafhankelijkheid als "kleine zelf standige" werd bewonderd en gewaar deerd. In 1976 bouwde hij een tweede zaal in Cinetol en draaide daar voornamelijk films die door Huub Bals werden geïm porteerd. In 1977 was een tent op de binnen plaats van de bioscoop spil van de nevenmanifestatie van het Rotterdams Filmfestival. Via zijn distributiemaatschappij Cupido kocht Cor Koppies films in. In 1979 sloot Cinetol en keerde Kop pies terug naar het Leidseplein waar hij een 4 zalen-complex bouwde: Cinecen- ter. Tot 1994 exploiteerde hij Cinecenter en bleef (samen met zijn vrouw Trudy) films uitbrengen zoals Bergman's "Fanny Alexander" en "Fiorile" van de gebroeders Taviani. Hierna trokken Cor en zijn vrouw zich terug uit het filmbedrijf. Voor zijn verdiensten als lid van de Raad voor de Kunst en veelvuldig onbezoldigd jurylid én adviseur op filmgebied ontving hij "De Speciale Bestuursprijs van het Nederlands Filmfestival". Op vrijdag 30 januari namen familie leden, naaste vrienden, journalisten, collegae afscheid van Cor Koppies tij dens een door hemzelf geregisseerde bijeenkomst in een "uitverkochte zaal". Outatime Consultancy, het bureau van Frank Smit dat onder andere verschil lende projecten voor NFC Marketing heeft gedaan en mede verantwoordelijk is voor het succes van de Stichting Nationale Bioscoopbon, is verhuisd naar: P.C. Hooftstraat 163-2 1071 BV AMSTERDAM Tel.: 020-4707044 Fax: 020-4707042 NFC Marketing NFC Marketing werkt samen met de Postbank Op de nieuwjaarscontactdag van de NFC werd door Dirk de Lille als vice-voorzitter van NFC Marketing al bekend gemaakt dat de stichting voor 1998 weer enkele premières gepland heeft staan. Tot de belangrijkste releases behoren de pro jecten die voortkomen uit de samenwer king die is aangegaan met de Postbank. NFC Marketing en de Postbank hebben een intentieverklaring afgegeven waaruit blijkt dat de partijen een aantal grote projecten willen gaan vormgeven. Voor twee activiteiten zijn de voorbereidingen al eind vorig jaar van start gegaan, te weten de inmiddels traditionele 2 voor 1 zomeractie en de nieuwe, zogeheten Easy Blue actie. 2 voor 1 In 1998 ziet het bioscoopbedrijf zich geconfronteerd met het Wereldkampi oenschap voetbal (10/06/98 - 12/07/98), een waardige concurrent als het gaat om vrijetijdsbesteding. Het zal dan ook nie mand verbazen dat deze periode door NFC Marketing is gekozen als actieperio de van de 2 voor 1 zomeractie in samenwerking met de Postbank. In '97 kreeg iedereen die bij Shell tank te (ter waarde van min. 25,-) een vou cher waarvan men er twee nodig had om twee bioscoopkaartjes voor de prijs van een te krijgen. De Postbank heeft gekozen voor een andere vorm van uitgifte. Van eind mei tot en met begin juni gaat de Postbank haar (6.3 miljoen) rekeninghouders voor zien van bankafschriftmapjes en formu lieren nieuwe stijl. De Postbank zal deze campagne gebruiken om iedereen ook een voucher toe te sturen die gebruikt kan worden tijdens de 2 voor 1 actie. Een ander distributiepunt dat zal worden gebruikt voor de uitgifte van 2 voor 1 vouchers is de Giromaat, ook wel bekend als de "flappentap" van de Postbank. Momenteel worden er plannen uitgewerkt om een deel van het transac- ETIUM 11 IwrM I»«i

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1998 | | pagina 4