FtiM
In productie:
Op de set bij "Abeltje"
door Michiel Schenkius
Een studio in Luxemburg. Ik loop de
set op van de nieuwe Nederlandse
kerstfamiliefilm ABELTJE, de BOS
BROS.-versie van het gelijknamige
boek uit 1953 van Annie M.G. Schmidt.
Ik bevind me in de lobby van waren
huis Knots. De liftschacht (dé lift
schacht van waaruit de bijbehorende
lift Abeltje en zijn reisgenoten mee
neemt naar verre oorden) staat promi
nent tussen twee trappen die naar fic
tieve hogere verdiepingen leiden. De
sfeer is rustig en de crew bereidt de
op te nemen scène voor.
Abeltje rent de studio binnen, roept
daarbij hard 'Hallooo!' tegen de aan
wezigen en geeft vervolgens een
showtje op zijn skateboard. Als blijkt
dat het nog enige minuten duurt voor
dat met de repetitie van de scène
begonnen wordt, roept het grenzeloos
energieke mannetje "Oké, ik mag nog
zes minuten weg!" en rent weer in de
richting waar hij zojuist vandaan
kwam.
Langzaamaan stroomt de set steeds
voller en voller met technici en
acteurs. Abeltje, die inmiddels terug is
en op een stoel tegen de schouder
van Annet Malherbe aanligt, roept
"Ola sehora! Wanneer beginnen we?".
Na een keer repeteren worden enkele
te glimmende neuzen weggewerkt en
wat kapsels her en der met lak gesti
leerd. Dan wordt scène 630 opgeno
men, een scène waarin een groep rou
wende mensen in warenhuis Knots
een herdenkingsdienst bijwoont.
"Action!"
De mierenhoop is ineens een strak
gestructureerde, professionele groep
acteurs, die haar persoonlijkheid aan
de kant heeft geschoven om in de
huid van haar personages te kruipen.
Een koor zingt treurig, als plotseling
de grond gaat trillen, mensen in
paniek rondrennen in stofwolken en
iedereen angstig kijkt naar de ingang
van de lift. Abeltje houdt het hoofd
koel, snapt meteen (pienter als hij is)
wat er gebeurt en rent naar de lift
schacht en... In twee takes staan de
35 seconden op 35 mm.
De namen van het jongetje en het
meisje die Abeltje en Laura spelen,
worden op 3 april 1998 bekend
gemaakt tijdens een grootse viering
van het 75-jarig bestaan van de AVRO,
co-producent van de film. De makers
willen hiermee bereiken dat de twee
hoofdrolspelertjes hun aandacht en
concentratie volledig op hun acteer
prestaties kunnen toespitsen.
Het wordt me al snel duidelijk dat die
werkwijze zijn vruchten af zal werpen.
Vooral Abeltje is een opvallende ver
schijning op de set. Hij schakelt moeite
loos over van een skateboardende,
ongeveer elf jaar oude benjamin naar de
beroemdste liftboy van Nederland, die
beter niet op het bovenste knopje van
de warenhuislift had kunnen drukken.
Voordat de crew de laatste scènes
opnam in Luxemburg, is het hele gezel
schap afgereisd naar New York, Spanje