jfj'Sij jJ j
Een kleine vier duizend mensen trok
ken 9 maart jl. weer naar Las Vegas
voor de 24ste editie van ShoWest. Ne
derland was goed vertegenwoordigd
met onder andere directieleden van
Jogchem's Theaters, Minerva Theaters,
Bioscooponderneming A.F. Wolff en
Polyfilm. De grootste bioscoopconven
tie ter wereld wordt steeds belangrijker
als ontmoetingsplaats, maar als evene
ment verliest het aan waarde. De
belangrijkste gebeurtenissen kunt u op
deze twee pagina's lezen.
De Internationale Maandag
De eerste paneldiscussie ging over con
solidatie binnen de branche. Alle spre
kers waren het er over eens dat er in
de komende jaren ook internationaal
veel gepraat zal worden over fusies en
overnamen. Op nationaal niveau zal
meer concentratie komen naarmate de
markt groeit, maar ook op internatio
naal niveau zal er geconsolideerd gaan
worden. Het is niet ondenkbaar dat
over tien jaar er zo'n 5 grote bioscoop
ondernemingen zijn, die een substan
tieel deel van de bioscopen over de
hele wereld in handen hebben.
Het tweede seminar had als onderwerp
financiering. Voor zowel de grote beurs
genoteerde, als de in particuliere han
den zijnde bioscoopondernemingen is
het de afgelopen jaren makkelijker
geworden om expansie te financieren.
De bioscoopbranche wordt door steeds
meer financiers als interessant gezien,
dit brengt kansen met zich mee maar
ook bedreigingen. De lunch werd zoals
gebruikelijk aangeboden door Buena
Vista. Jack Valenti, chairman en CEO
van de MPAA had een zeer opwekkend
betoog. De groei van de internationale
markt is onder andere te danken aan
goed nationaal product. Filmmakers,
die de smaak van hun publiek respec
teren kunnen films maken die zeer suc
cesvol kunnen worden. Hoe meer men
sen naar nationaal product gaan, hoe
meer mensen er naar de bioscoop
gaan, was de conclusie van Valenti. De
Award voor Exhibitor Of The Year ging
naar Village Roadshow's John Crowford
en Warner Bros' Millard Ochs. Jerry
Bruckheimer kreeg de International
Boxoffice Achievement Award.
De laatste paneldiscussie had als Helen Hunt, Female Star Of The Year
onderwerp de komende vijf jaar en
verder. De distributeurs aan tafel zullen
zich meer gaan bezig houden met loka
le filmproductie, al dan niet met poten
tie om ook in het buitenland te scoren.
Na afloop van deze paneldiscussie trak
teerde Columbia TriStar op een borrel.
De dag werd afgesloten met de scree-
nings van "The Mighty", "One Tough
Cop", "Under Heaven" en "The Oppo-
site of Sex".
De Fun Dinsdag
Na de ontbijtsessie werd ShoWest offi
cieel geopend. Jack Valenti presenteer
de de cijfers van 1997.Ondanks de nog
steeds sterk toenemende concurrentie
van alternatieven voor het besteden
van vrije tijd is het de bioscoop weder
om gelukt om nieuwe records neer te
zetten. Het aantal bioscoopbezoeken
was 1,4 miljard. Het hoogste aantal in
de afgelopen 38 jaar. De recette in
America bedroeg $6,4 miljard, een
groei van een kleine 8% ten opzichte
van 1996. Helaas was ook in 1997 de
prijs van het produceren van een film
verder gestegen, met 34% tot $53,4
miljoen. De kosten van marketing,
reclame en copieën stegen met 12% tot
$22,2 miljoen. De gemiddelde prijs van
het produceren en uitbrengen van een
film door een MPAA studio bedroeg in
a997 $75.6 miljoen. William Kartozian,
president van NATO, gaf zijn jaarlijkse
State Of The Industry Address. Met de
woorden: "We are on a roll," gaf hij de
stemming, die gedurende de hele show
heerste, aan. De prijs van een bios
coopkaartje in Amerika is minder geste
gen dan de inflatie, terwijl exploitanten
wel steeds hogere kosten hebben. Naar
de bioscoop gaan is dus een "good
value" en omdat te onderstrepen heeft
NATO de hulp ingeroepen van een
groot reclamebureau, dat een campag
ne gaat ontwikkelen om dit
Amerikanen duidelijk te maken. Sony
pakte als enige studio uit met een
groot evenement. Voor de lunch wer
den in de stijl van het Rad van Fortuin
regisseurs, producenten, acteurs en
actrices op het podium gehaald.
Antonio Banderas was er voor "The
Mask of Zorro". Dean Devlin, Roland
Emmerich en Matthew Broderick waren
er voor "Godzilla". Chris Columbus, Ed
Harris, Julia Roberts en Susan Sarandon
waren er voor hun nieuwe film, die nog
geen titel heeft. Vanessa Williams en
Chayanne kwamen dansend het podi
um op om een indruk te geven van hun
nieuwe film "Dance With Me".
Vervolgens werd op het podium een
grote musicalshow opgevoerd met o.a.
Leslie Nielsen als Sony's CEO, John
Calley en de fakkeldraagster uit het
Columbia logo. Het publiek werd fan
tastisch vermaakt. De showreel met
veel "Godzilla" sloot de presentatie af.
Een lunchbuffet volgde.
De tradeshow ging 's middags open.
Meer dan 500 standhouders verdeeld
over twee tenten showden alles van
popcorn, tot projectoren. DreamWorks
presenteerde in een bioscoop de films,
die de komende 12 maanden zullen
worden uitgebracht. De meeste nadruk
werd gelegd op "The Prince of Egypt"
en "Antz", de eerste twee animatiefilms
van de nieuwe studio van Steven
Spielberg, Jeffrey Katzenberg en David
Geffen. Na de presentatie in de bios
coop werd iedereen uitgenodigd voor
fun food in een ander project van de
studio: GameWorks, een entertainment-
center met videogames, pooltafels en
een klimwand. AC Nielsen EDI trakteer
de tot slot van deze enerverende dag
op de Temptations in het Bally's hotel.
De 'Waar is Warner' Woensdag
De paneldiscussie die 's morgens op
het programma stond ging over de her
structurering van de Amerikaanse
markt. Alle panelleden, waaronder Lee
Roy Mitchell, CEO van Cinemark en Phil
Singleton president en COO van AMC
concludeerde dat de markt alle exploi
tanten dwingt om te investeren en hun
complexen up-to-date te houden. Ook
hier werd voorspeld dat de Ameri
kaanse markt over 5 jaar zal worden
gedomineerd door zo'n vijf grote ex
ploitanten, die wellicht 80% van de
bioscopen in handen zullen hebben. Er
zal wel ruimte blijven voor kleine
exploitanten, die hun markt goed ken
nen en meer persoonlijk kunnen bena
deren. De lunch werd dit jaar niet door
Warner Bros., maar door New Line
gepresenteerd. De paar sterren, die op
het podium plaatsnamen, waaronder
Chris Tucker, Holly Hunter en Danny
DeVito, mochten niets zeggen en wer
den dus meer als 'props' gebruikt. Dit
was de enige lunch met een tafelinde
ling en dat vonden veel aanwezigen
zeer prettig. Pepsi had zoals gebruike
lijk een swingend feestje. Las Vegas
ster Louie Louie kreeg, met behulp van
een deel van de
Nederlandse delegatie,
de dansvloer vol.
Pepsi kondigde aan
dat zij de release van
de Star Wars prequals
in 1999 zal ondersteu
nen. Warner Bros.
trakteerde 's avonds
op een aantal classics,
waaronder "Casablan-
ca" om het 75 jarig
bestaan te vieren.
De Rustige
Donderdag De Nederlandse Delegatie, v.l.n.r. bestaande uit: J. van Dommelen
Donderdagmorgen om (jogchem's Theaters), M. Wolff (Bioscooponderneming Wolff), JÊ\
10.00 uur stonden er A- Weststrate (Cinema Groep), P. da Sitva (Popcorn USA). %fe/
honderden exploitan-
Minnie Driver, Female Star of Tomorrow
ten in een lange rij om alle goodies in
te laden, die door de distributeurs wer
den uigedeeld tijdens het Exhibitor
Relations Event. De meeste exploitan
ten waren redelijk teleur gesteld, aan
gezien het voornamelijk om pennen,
kaarsen, kaarten en buttons ging; niet
om t-shirts, petten en echt mooie of
unieke cadeautjes.
De Miramax lunch werd gedomineerd
door de showreel, die onderbroken
werd door het voorstellen van de cast
van "54". Matt Damon overhandigde
een bioscoopmanager de sleutels van
een Ford Explorer voor zijn inspannin
gen voor het verkopen van de Gouden
Variety Harten. Het aantal open plaat
sen maakte duidelijk dat veel mensen
het niet de moeite vonden om voor een
lunch en een Awardshow nog een dag
te blijven. Dit jaar werd de Awardshow
niet live uitgezonden, dus liep alles
weer ouderwets uit. Tom Arnold praat
te het geheel aan elkaar. In de inlei
dende monoloog complimenteerde hij
James Cameron met zijn unieke presta
tie, "Titanic" was goed, maar de film
carrière van Tom Arnold uit het slop
halen dat was wel een heel unieke
prestatie. Minnie Driver werd uitgeroe
pen tot Female Star Of Tomorrow, Matt
Damon werd Male Star Of Tomorrow.
Burt Reynolds kreeg de Award voor
Best Supporting Actor, Joan Allen voor
Best Supporting Actress. Screenwriter
Of The Year werd Ron Bass, de Director
Of The Year-Award ging naar Barry
Levinson. Laurie MacDonald en Walter
Parkes werden Producers Of The Year.
Susan Sarandon kreeg de Humanitarian
Award. Anthony Hopkins was niet aan
wezig om zijn Actor Of The Year Award
op te halen. Helen Hunt kreeg uit han
den van Jan de Bont de Award voor
Actress Of The Year. International Star
Of The Year Julia Roberts zorgde voor
een leuke afsluiting van de Awardshow
met een geïmproviseerde speech, die
eindigde met de woorden: "Ik kan nu
beter stoppen, want toen ik het podi
um op kwam had ik nog geen haar
onder m'n armen", om vervolgens
iedereen te laten zien dat dat inmid
dels wel het geval was.
ShoWest 1998 eindigde met een door
Coca-Cola aangeboden diner. "The gre-
atest show on earth", zoals met trots
stond vermeld bij de ingang van de tra
deshow, heeft door de enorme groei aan
kwaliteit moeten inleveren. Een goed
beeld van wat het filmjaar 1998 verder
gaat brengen, was door het ontbreken
van Fox, Paramount, Universal, MGM,
Warner en Buena Vista niet te vormen.
De sterren die aanwezig waren mochten
alleen bij de Sony lunch wat zeggen, of
als ze een Award in ontvangst mochten
nemen. De paneldiscussies gingen alle
maal min of meer over hetzelfde onder
werp en er ontbrak voor het eerst een
keynote speaker. Ook over de goodies
waren de meeste exploitanten niet te
spreken. Desondanks voldeed ShoWest
voor de meeste Nederlanders aan de
verwachtingen, maar die hadden ook
buiten de show nog een paar ontmoe
tingen. De kans dat Cinema Expo
ShoWest naar de kroon gaat steken,
wordt steeds groter. Wordt vervolgd...
Frank Smit