FRANCIS COPPOLA verschijnt voor
de 'publieke rechtbank' met
"THE RAINMAKER"
MÏNMAKËR
Dertig jaar geleden zag het ernaar uit
dat Francis Coppola (sinds 1977 zonder
'Ford') de meest bejubelde filmcarrière
zou krijgen sinds Orson Welles. Zijn
'You're A Big Boy Now' werd in 1967
met uitstekende kritieken ontvangen
en werd de artistieke doorbraak van de
jonge regisseur. Hetzelfde jaar begon
hij aan 'The Rain People'. De hechte
band tussen de regisseur en de crew
inspireerde Coppola tot het oprichten
van een revolutionaire filmstudio:
American Zoetrope. Twintig jaar, vijf
Oscars en een failliete studio later,
praat de man, die vroeger door zijn
acteurs ook wel liefkozend Ayatolla
Coppola genoemd werd, met Boxoffice
over THE RAINMAKER', de verfilming
van een van de rechtbank-bestsellers
van John Grisham.
Toen Coppola 'The Rain People' filmde
was hij nog een vrij roekeloze idealist
vol ambitie. Nu, bij 'THE RAINMAKER' is
hij een behoedzame en realistische
vakman, die zich beseft dat werk in
opdracht van anderen ook veel waard
is. Zijn productiemaatschappij laat
weten dat er tijdens het interview geen
vragen meer over 'The Godfather'
gesteld mogen worden. Daar is alles al
over gezegd. Coppola heeft inmiddels
wel meer te vertellen en praat liever
over zijn nieuwste film. "Uit nieuwsgie
righeid naar hoe iets een bestseller
wordt, ging ik Grisham's 'THE RAINMA
KER' lezen. Ik zat in het vliegtuig naar
Parijs en begon automatisch aanteke
ningen in de kantlijn te maken". Het
boek sprak hem erg aan, vooral de
personages en het verhaal van de rech
tenstudent Rudy. Hij schreef meteen
een brief aan Grisham om te vragen of
de rechten al verkocht waren. Het ant
woord was dat Michael Douglas en
Steven Reuther hem al voor waren
geweest. Veel later werd Coppola door
hen gevraagd of hij de regie zou willen
doen. Natuurlijk zei hij ja. "Als je niet
in de positie verkeert om elke film te
maken die je zelf wilt, dan is het in
ieder geval veel beter om een Grisham
als 'THE RAINMAKER' te doen dan het
zoveelste verhaal over een gekaapt
vliegtuig ofzoiets, zoals de studio's dat
altijd weer doen." Coppola is voor
iemand in de filmindustrie, waar alles
om image draait, opvallend eerlijk over
zijn niet zo succesvolle verleden en zijn
huidige positie. "Vroeger was ik
bevoorrecht dat ik projecten kon doen,
die ik helemaal zelf in de hand had. Nu
niet meer. De markt is eigenlijk niet erg
geïnteresseerd in werk van filmers, dat
ze zelf geschreven hebben. Er is bijna
alleen werk bij bestaande projecten".
Het lijkt wel of hij zich excuseert voor
het aannemen van een project, dat
zeker zal slagen omdat het de ver
filming van een Grisham-bestseller is,
Een samenwerking met het blad
BOXOFFICE maakt het mogelijk dat
Holland Film Nieuws u elk nummer een
Nederlandse bewerking kan aanbieden
van een artikel, afkomstig uit dit
Amerikaanse vakblad. In dit nummer
van Holland Film Nieuws vertelt Francis
Coppola over zichzelf en de totstand
koming van
JOHN GRISHAM'S
maar Coppola heeft in het verleden al
bewezen dat hij van populaire boeken
in het slechtste geval een populaire
film kan maken en in het beste geval
een geweldige film. Hij deed Mario
Puzo's 'The Godfather', S.E.Hinton's
"The Outsiders" en 'Rumble Fish' en
Bram Stoker's 'Dracula'. Dat maakte
'THE RAINMAKER' zo boeiend voor
Coppola. Hij zag meteen dat er een
heleboel geweldige rollen voor acteurs
in zaten. Tijdens het bewerken van het
boek voor het witte doek, was de
grootste uitdaging om de karakters in
tact te laten. Ook wilde hij zo veel
mogelijk het boek volgen, wat op film
vaak moeilijk is door alle subplots.
"Breng je te veel verhalen in een film
dan loop je het gevaar dat de kijker
zijn interesse verliest", zegt hij. "Ook
bij 'The Godfather' kostte het even tijd
voordat alle afzonderlijke verhalen
samensmolten tot een geheel".
Geholpen door test-screenings bij de
montage, heeft hij nu het gevoel dat hij
bij THE RAINMAKER' de juiste balans
heeft gevonden. Hij moet toegeven dat
het romantische subplot wel problemen
met zich meebracht. In het boek valt
Rudy voor Kelly, een jonge vrouw, die
in haar huwelijk misbruikt wordt. Voor
Coppola was het van vitaal belang dat
hij Claire Danes (uit "Romeo Juliet")
voor deze rol zou krijgen. "Het is een
vrij moeilijke rol, omdat ze eigenlijk
doorlopend in tranen moet zijn. Ik
geloof dat zij degene is, die deze rol
tot leven kan brengen, juist door haar
jeugd. Ze is een jaar of achttien." Hij is
vol lof over haar.
Coppola brengt het verhaal van 'THE
RAINMAKER' niet in verband met zijn
persoonlijke leven, alhoewel hij -even
als de familie in de film- zijn zoon ver
loor. In 1987, tijdens de opnames van
'Gardens of Stone', kwam Gio Coppola
om bij een ongeluk. "Mijn eigen ver
haal heeft niet veel te maken met het
boek. Natuurlijk ben ik ontdaan wan
neer iemand een kind verliest. Dat
gebeurde dit jaar bij vrienden en toen
was ik ook zeer bewogen", zegt hij.
Coppola zegt dat mensen verrast zijn
dat de film zo leuk is geworden. Als ze
vragen "Is het een komedie of een
drama?", zegt hij: "Het is als Tjechov:
allebei". Zelf ziet hij het thema van
'THE RAINMAKER' meer als het verhaal
van David en Goliath. "Een jonge
idealistische advocaat van kleine zaak
jes, die uiteindelijk de strijd aanbindt
met een gigantisch verzekeringsbe
drijf." Het is moeilijk om geen verband
te zien met het levensverhaal van de
filmer zelf: ooit een jonge, idealistische
filmer, begonnen met porno- en Roger
Corman-films, en eindigend in een
gevecht tegen de grote studio's. In
'THE RAINMAKER' wint Rudy zijn strijd
tegen het grote geld, maar de jongen
waar het om ging is inmiddels al
gestorven aan zijn ziekte en daarom
keert de verzekering niet uit. Het is dus
een betrekkelijke overwinning. "De
meeste dingen hebben het grote geld
als doel, maar als je kind sterft of wan-