IN OUT
Tv/-:
Eind 1997 circuleerde de eerste geruch
ten dat Paul Zonderland, Managing
Director van Buena Vista International
Öna ruim vijf jaar afscheid zou gaan
nemen van de Nederlandse vestiging
van de distributiemaatschappij van The
Walt Disney Company. Onderdeel van
de geruchtenstroom was dat Eline
Danker, voormalig hoofd publiciteit en
marketing van BVI en gedurende enke
le jaren actief als promotions director
op het Europese kantoor van Buena
Vista in Londen, de scepter zou gaan
overnemen. Toen de rook dusdanige
vormen begon aan te nemen dat er wel
brand moest zijn - hetgeen ook zo
bleek te zijn - besloot Holland Film
Nieuws naar Badhoevedorp af te reizen
om in het hol van Mufasa Paul
Zonderland en Eline Danker een inter
view af te nemen.
Eind 1992, begin 1993 is jullie distribu
tie-avontuur begonnen in het Buena
Vista int. pand in Haarlem. Als jullie
terugkijken op die zes jaar wat is er
dan volgens jullie het meest veranderd
op de Nederlandse bioscoopmarkt?
ED: De marktgerichtheid.
PZ: Inderdaad. Plus de verandering van
een buyers market naar een sellers
market.
Kun je daar dan een voorbeeld van
geven?
ED: Nou, kijk alleen maar naar de actie
bereidheid. Toen wij startten hadden ze
nog niet van echte, professionele joint-
promotion met externe merken en part
ners gehoord. Dat is nu normaal.
Wat is volgens jullie een Top 3 van din
gen die nog zouden moeten verande
ren?
ED: Ik denk aan meer bioscoopdoeken
en daardoor een breder aanbod voor
de consument. Er moet daarnaast nog
meer samenwerking tussen exploitan
ten en distributeurs komen. Ik denk
ook dat we film een veel breder bereik
Een afscheids- en welkominterview met Paul Zonderland en Eline
Danker, Managing Directors Buena Vista International (Netherlands) B.V.
moeten laten krijgen. Dat heb ik gezien
in Engeland waar naar de film gaan
zoveel gewoner is dan in Nederland. Er
is daar bijvoorbeeld een veel hoger
niveau aan filmjournalistiek. Alle tijd
schriften schrijven over film. Als vierde
denk ik dat we ons veel meer moeten
realiseren wat er gebeurt als iemand als
klant naar de bioscoop komt: service
e.d.
PZ: Ik zou daar aan toe willen voegen;
meer doeken en meer concurrentie aan
de exploitantenkant. De rest is dan een
gevolg. Ik geloof niet dat Nederland zo
a-typisch is als het a-typische bios
coopgedrag. Het laatste a-typische dat
Nederland heeft uitgebracht is de DAF.
Het is opvallend dat de Nederlandse
markt gekenmerkt wordt door het feit
dat de filmverhuurders vaak eerder als
collega's dan als concurrenten met
elkaar omgaan en dat terwijl er zo hard
geknokt moet worden voor ruimte op
de bioscoopschermen. Ervaren jullie
dat ook zo?
ED: Ja, ik denk dat het komt door de
vraagsituatie. Het maakt de consument
niet uit of het een film van UIP of van
ons is. Het is niet zoals in de super
markt waar het uitmaakt of je een pak
koffie van Albert Heijn-huismerk of van
Douwe Egberts koopt. Dan word je pas
keiharde concurrenten.
PZ: Wij beseffen heel goed dat het suc
ces, net als failure, tijdelijk is. Dat
maakt je veel coulanter t.o.v. elkaar.
Maar je ziet wel dat posities verharden
door de toegenomen onderlinge con
currentie.
Denken jullie dat het verstandig is
geweest van Pathé Cinemas om in een
stad als Eindhoven de markt open te
breken?
PZ: Laat ik een wedervraag stellen: is
het verstandig geweest van Gaumont
om in Antwerpen te gaan bouwen? In
eerste instantie heeft iedereen nee
gezegd, maar nu blijkt dat ze toch 40%
marktaandeel hebben terwijl de markt
30% is gegroeid. Het is nu wel te vroeg
om te oordelen omdat "Titanic" daar in
zit. Vanuit het distributeursstandpunt is
het natuurlijk altijd goed. Maar op
lange termijn zijn onrendabele exploi
tantenposities voor distributeurs ook
ongunstig.
Lijkt het niet meer voor de hand te lig
gen om enkele zogeheten witte plekken
in Nederland op te vullen.
PZ: Mijn les van de afgelopen vijf jaren
is dat ik respect heb gekregen voor
exploitanten die nieuwe zalen durven
te exploiteren. Het financieel risico
nemen is één, maar om het binnen
redelijke tijd te realiseren is een heel
ander punt.
ED: Men wordt tegengewerkt door de
overheden.
PZ: De bureaucratie maakt het inder
daad zo dat het marktpotentieel niet
altijd bepaalt waar men bouwt.
Wat is een belangrijk waarneembare
trend in het filmbedrijf?
PZ: Het filmbedrijf kent gelukkig weer
een enorme opbloei, door Amerika,
waar groot en breed product wordt
gemaakt en in Europa waar lokale pro
ducties opkomen.
Maar is er vooralsnog geen sprake van
een kip-ei situatie? Waar gaan we nu op
wachten, op de exploitant die zegt: 'Ik
heb vertrouwen in die kwaliteitsfilm', of
op het moment dat het publiek op de
deuren bonkt dat ze kwaliteit films wil
len zien?
ED: je moet wachten tot er meer doe
ken komen. Ik snap heel goed dat
Pathé bepaalde films niet kan door
draaien, zoals 'The Boxer', hoe erg ik
dat ook vind. Het is geen liefdewerk-
oudpapier, je kunt die films niet langer
dulden als er zoveel andere films met
potentieel staan te dringen. Je kunt dus
alleen maar wachten tot er meer doe
ken komen.
PZ: Probleem is natuurlijk wel dat als
deze situatie aanhoudt de markt steeds
kort cyclischer wordt en men zich
steeds meer concentreert op films die
in de eerste weken omzet maken en
dus verschraal je enorm. In die zin is
het dus cruciaal om te investeren in
meer doeken zodat een breder product
langer wordt aangeboden. Met name
ook omdat je afhankelijker wordt van
de oudere doelgroep gezien de sociale
opbouw van de Nederlandse bevolking.
Wat kunnen we van Buena Vista Int. na
'Karakter verder verwachten op het
gebied van de Nederlandse film?
Warner Bros. lijkt onder de bezielende
leiding van Dirk de Lille de halve markt
af te romen.
PZ: Buena Vista is in diverse Europese
landen actief bezig om in te stappen in
lokale producties. Ook wij hebben hele
goede gesprekken over toekomstig
Nederlands product.
Hoe gaat Disney in Nederland reageren
op het groeiende aantal releases van
animatiefilms door de andere studios?
ED: Als je naar andere intreders in de
animatiemarkt kijkt dan zie je dat het
allemaal studios zijn die werden ge
bouwd toen Disney zo'n waanzinnig
succes had met 'The Lion King'. Toen
leek The Sky The Limit. Later is geble-