ken dat er toch enige verzadiging op
trad. Het was niet meer het geweldige,
verrassende, fantastische dat er nog
wel met een 'Aladdin' en een 'Beauty
And The Beast' was. Ik denk dat de
anderen zich verkeken hebben op hoe
succesvol het zou kunnen worden.
PZ: Ik denk dat concurrentie altijd goed
is. Wij hebben goed vertrouwen in het
Disney product, zowel teken als com
puteranimatie. De concurrentie maakt
je alleen maar scherper.
Het is niet zo dat jullie er op lokaal
niveau op inspelen door de Neder
landse versie van 'Flubbef tegenover
'Anastasia' te zetten?
ED: Dat zie ik helemaal niet zo. Dat is
een beslissing geweest naar aanleiding
van het nasynchroniseren van '101
Dalmatians' en 'George Of The Jungle'.
Vroeger dacht iedereen dat het Neder
landse publiek geen gedubte stemmen
wilde horen. Dat blijkt dus niet het
geval te zijn. Het dubben is niet uit de
concurrentie-overwegingen gedaan.
PZ: Het leuke is dat wij - nou ja, wat is
wij- volwassenen naar de Engelstalige
animatie hebben gebracht (Aladdin/
Lion King) en dat we kinderen naar de
Nederlands ingesproken Disney live
action films hebben weten te krijgen.
Een nieuwe doelgroep vinden voor het
product.
Trendvoorspeller Faith Popcorn zegt in
haar boek 'Clicking' dat de 20e eeuw
de eeuw van het vrouwelijke zaken
doen wordt. Neemt ook Buena Vista
met het aanstellen van Eline al een
voorsprong op die 20 eeuw?
ED: Ik denk dat er elke tien jaar wel een
trendvoorspeller is die dat zegt. Ik
hecht er niet zo veel waarde aan. Ik ben
inderdaad wel de eerste vrouwelijk
General Manager voor Buena Vista
International.
Maar ben je het wel eens met Faith
Popcorn dat er een andere manier van
zakendoen aankomt?
ED: Dat wel.
PZ: Maar dat heeft niets met vrouwen
te maken. Het heeft wel te maken met
een erkenning van een bepaalde ma
nier van zakendoen. Ik denk dat er veel
meer ruimte is voor emotie. Iedereen
heeft de wijsheid in pacht na de relea
se van een film. De helden zijn natuur
lijk de mensen die vooraf intuïtief kun
nen aanvoelen of een film een hit gaat
worden of niet. Het heeft te maken met
je openstellen voor dat soort signalen
en dat noemt men vaak vrouwelijk.
ED: Wij schijnen in ieder geval, in
tegenstelling tot jullie mannen, beide
hersenhelften te gebruiken. Maar nog
maals, ik geloof niet zo in die trend-
voorspelling.
jullie zijn beide nog jong, hebben alle
bei een gezin, maar toch ook een
belangrijke carrière. Vallen die twee
zaken goed te combineren? Wat vin
den jullie van de jaren 'po ontwikke
ling dat er meer tijd moet worden vrij
gemaakt voor zaken als het gezin zo
als minister Weijers dat zegt te doen.
Of hebben jullie het nooit als een last
ervaren?
ED: Ik heb het nooit als een last erva
ren. Ik weet nog goed dat ik in Londen
een collega had die ook een partner
had die veel werkte en allebei riepen
we 'I need a wife at home!' We hadden
absoluut geen tijd voor het organiseren
van dingen thuis. Maar het is een kwes
tie van prioriteiten stellen. Ik heb hele
duidelijke prioriteiten en dat zijn mijn
werk en mijn gezin en verder is er
inderdaad niet zo veel.
Gaat dan ene niet ten koste van het
andere?
ED: Nee, helemaal niet. Ik vind heel
duidelijk dat dit een fase in je leven is
waarin zowel je gezin als je werk enorm
belangrijk is, althans voor mij.
Daarnaast is het enige wat wij doen
films kijken. Je groeit naar een situatie
toe waarin je allerlei dingen die je
eigenlijk ook moet doen gaat uitbeste
den, zoals schoonmaken en bood
schappen doen. Dat uitbesteden is wel
heel erg van deze tijd.
PZ: Het voordeel van het vak is dat je
altijd werkt met een familieproduct dus
je kunt ook het nuttige met het aange
name combineren.
Op brancheniveau is Paul altijd erg
actief geweest. NFC bestuurslid, vice-
voorzitter en voorzitter van NFC
Marketing, vice-voorzitter en voorzitter
van de Nederlandse Vereniging van
Filmverhuurders. Wat kunnen we op
dat gebied van Eline gaan verwach
ten?
ED: Ik wist niet dat jij zoveel hebt
gedaan!
PZ: Ik ga niet voor Eline antwoorden, ik
kan alleen zeggen dat het een zorg is
dat er een zekere bloedarmoede is in
onze bedrijfstak. Het zou goed zijn als
de voorspelbare groei door een breed
aantal mensen wordt gedragen.
Daarom hoop ik eigenlijk dat meerdere
exploitanten en de filmverhuurders de
handschoen durven op te nemen om
invulling te geven aan het belang dat
men zegt te hechten aan het collectief
bereiken van doelen.
ED: Ik zou graag in de voetsporen van
Paul willen treden voor wat betreft zijn
activiteiten. Voordat ik naar Engeland
ging was ik natuurlijk al actief in NFC
Marketing. Ik deed dat altijd met veel
plezier en ik denk, wat Paul ook al zegt,
dat het heel belangrijk is.
PZ: Ik denk dat men niet het belang
van de structuur van de NFC moet
onderschatten, en ik kan het zeggen
omdat ik ook de situatie in andere lan
den ken. Er zijn veel landen om ons
heen die met jaloezie kijken naar de
organisatiestructuur en de resultaten
die we hebben geboekt. De uitdaging
van de NFC ligt er nu om te bepalen
waar dat gezamenlijk doel ligt en
ophoudt en hoe we dat kunnen berei
ken. De collectiviteit mag echter niet
het individuele ondernemerschap gaan
vervangen.
Nu even een hele andere vraag. Als je
gevraagd wordt op welke figuur uit een
Disney film je het meeste lijkt qua per
soon, welke figuur noem je dan?
ED: Toen ik studeerde werd ik altijd met
Dopey van de zeven dwergen vergele
ken omdat ik me altijd voor allerlei kar
retjes liet spannen, met honderddui
zend dingen tegelijk bezig was en dus
altijd een uur te laat was. En omdat ik
altijd dezelfde laarsjes droeg als Dopey.
Maar, ik vind dat ik tegenwoordig wel
meer op Mulan lijk.
En voelt Paul zich als Tm surrounded
by idiots'?
PZ: Als Scar? Nee, daar ben ik niet vij
andig genoeg voor. Vergelijk mij maar
met...uhhh, The Genie. Ik kan vele vor
men aannemen. Uiteindelijk is toch
mijn drijfveer om aan wensen van
anderen te voldoen.
Op welke Disney film kijken jullie met
heel veel plezier terug?
ED: Op 'Aladdin'. Dat was de eerste
waar we zo ontzettend hard aan werk
ten en waar we zoveel succes mee had
den. We waren als kinderen zo blij.
PZ: Men vergeet het wel eens, maar
'The Lion King' was echt de allergroot
ste tot nu toe met 2.6 miljoen bezoe
kers. Als je kijkt naar de films waar ik
plezier in heb gehad waren dat om ver
schillende redenen 'The Three Muske-
teers', 'Die Hard III', 'Il Postino',
'George Of The Jungle'. Maar als ik één
film moet noemen dan zeg ik toch 'The
Lion King', dat was toch wel my finest
hour.
Waar kijk je nu heel erg naar uit?
ED: Ik naar 'Armageddon' omdat het
een onwaarschijnlijk spektakel wordt.
Het wordt de eerste actiefilm waar men
sen niet op elkaar schieten. Er komt
geen geweer in voor en het is toch een
enorme actiefilm.
PZ: Ik kijk uit naar 'Mulan' omdat in
deze tijd van toenemende concurrentie
het een enorme uitdaging is om de
meerwaarde die we claimen te hebben
waar te maken.
Als jij, Eline, Paul over vijf jaar tegen
komt, waar zit hij dan en wat doet hij
dan?
ED: Als het aan mij ligt zit hij dan in
Burbank. Maar ik geloof dat hij dat zelf
niet wil. Dan is hij wel de baas!
Dé Baas?
ED: Ja, hahaha
En Paul, waar zit Eline over vijf jaar?
PZ: Eline zit op de positie die ze zelf
verkiest. Dat kan in Burbank zijn of
waar dan ook ter wereld.