MOVIETECH
Een nieuwe lente, nieuw geluid (en
beeld)
LU
Sinds begin februari 1998 een nieuw
begrip op de fitmmarkt: MOVIETECH.
Opgericht door Henk Rijke (51) en Ronald
Rosbeek (45), voor velen in de bioscoop
wereld oude bekenden. Vanaf 1978 werk
te Henk als technisch chef voor het
Tuschinski concern en later Rank. Ronald
deed sinds 1977 hetzelfde werk voor
Meerburg en later Holland Exhibitors.
Sinds 1986 werkten "die twee" samen
voor successievelijk Cannon, MGM en
Pathé. Hun nieuwe bedrijf MOVIETECH
borduurt vooral voort op deze jarenlange
ervaring en het opgebouwde vakman
schap in het inrichten en onderhouden
van cabines, met name in multiplexen. Na
het installeren van beeld en geluid in de
multiplexen van (oud-) werkgever Pathé
in Maastricht (1993), Groningen ('94),
Den Haag ('95) en tenslotte
Rotterdam ('96), kunnen deze heren
©onderhand beschouwd worden als
oude rotten in dit 'jonge' vak. Een
belangrijke reden om voor zichzelf te
gaan beginnen, is dat zij tot hun
grote vreugde de agentschappen van
een aantal vooraanstaande merken
op het gebied van bioscooptechniek
van Pathé hebben kunnen overne
men. Ronald Rosbeek en Henk Rijke
vertellen boven een dampende schaal
bitterballen hun verhaal:
'Het ontstaan van Movietech is een
direct gevolg van de reorganisatie bij
Pathé. Door de decentralisatie die
daar in de loop van 1997 is doorge
voerd, kwamen onze banen op de
tocht te staan. Wij waren jarenlang
de technische beheerders voor het
hele land onder Dirk Swart en later
Ruud Ruijs, maar nu werd besloten in
elke regio een technische chef aan te wij
zen als verantwoordelijke voor alle repa
raties en onderhoud. Ons werd uiteraard
wel een dergelijke regionale functie aan
geboden, maar daar voelden Henk en ik
niks voor. Wij zijn geen mensen om ach
ter ons bureau te gaan zitten en op één
plek te werken. We zijn meer doeners,
die het land doorscheuren en overal en
nergens aan het werk zijn', aldus Ronald
Rosbeek
Lol in het werk
'In eerste instantie baalden we echt als
een stekker toen duidelijk werd wat er
stond te gebeuren. Want we hadden het
erg naar ons zin bij Pathé. Je komt eerst
in een soort passieve protestfase, je
komt nergens aan toe. Daarna ga je
beseffen dat verandering onvermijdelijk
zal zijn. Dan gaat het op een gegeven
moment wringen en ga je je afvragen wat
er voor alternatieven zijn. Zo kreeg lang
zamerhand het idee van een eigen
bedrijfje vorm. Dat Pathé daarnaast ook
af wilde van de dealerships gaf eigenlijk
de doorslag.
Het Franse hoofdkantoor dicteerde name
lijk dat men zich moest gaan beperken
tot de 'core-business', d.w.z. alleen het
exploiteren van bioscopen en dat alle
franje daaromheen afgestoten moest
worden. Het leek ons eeuwig zonde om
deze vertegenwoordigingen in Nederland
verloren te laten gaan. Het gaat hier
namelijk om een aantal topmerken in het
veld als Dolby en DTS voor geluid, Osram
en Ushio voor xenonlampen, projectoren
van Cinemeccanica, objectieven van ISCO
en sinds enkele jaren ook de geluidssys
temen van Stage Accompany.
Gezamenlijk met Smart Cinema Systems
en het Sony SDDS systeem vormen deze
producten een compleet pakket voor de
optimale installatie van beeld en geluid
Ronald Rosbeek en Henk Rijke
in een 'up-to-date' cabine. Dit merkenbe-
stand is in ruim twintig jaar opgebouwd
door de technische afdeling van Pathé,
waarbij naast het leggen en houden van
contacten vooral ook de jaarlijkse opfris
cursussen en bijscholingen van wezenlijk
belang zijn geweest. Zo zijn wij ook op
de hoogte gebleven van alle nieuwe ont
wikkelingen op het vakgebied.'
Bedankt Pathé!
'Het was niet echt een jarenlang gekoes
terde droom om voor onszelf te begin
nen. Het is echt door de omstandigheden
tot stand gekomen. Als Pathé ons niet
overbodig had verklaard en de dealers
hips had afgestoten, waren we nog jaren
lang met plezier naar ons werk gegaan.
Maar we voelen ons er nu wel prima bij!
We zijn erg gelukkig dat de zakelijke
overdracht zonder noemenswaardige pro
blemen tot stand is gekomen in een pret
tig en constructief overleg met Lauge
Nielsen. Zonder de actieve bemiddeling
van technisch manager Ruud Ruijs was
het allemaal een stuk gecompliceerder
geweest. Uiteraard zal Pathé een van
onze grootste klanten blijven - neem
alleen Eindhoven al - dus wij streven ook
naar een blijvend goede relatie. Maar in
principe zijn we door iedereen oproep
baar. Zelfs in dit ultra-korte bestaan van
Movietech is er toch al sprake van grote
belangstelling uit de bioscoopwereld ter
begeleiding van de bouw van nieuwe
multiplexen!'
Toekomstplannen
'De komende tijd hebben we het vreselijk
druk met de inrichting van het nieuwe
theater in Eindhoven. Op 24 juni is daar
namelijk al de feestelijke opening! Er
moeten acht cabines gebruiksklaar
gemaakt worden, dus daar is nog een
hoop voor te regelen. Eind juni zul je ons
zeker treffen op de Cinema Expo in de
RAI. We zijn dan dagelijks op de
TradeShow te vinden in de stand van
Cinemeccanica. De meeste van
"onze" merken zullen daar natuurlijk
ook vertegenwoordigd zijn. Dat is
dus een uitgelezen gelegenheid om
ons voor het eerst officieel te pre
senteren.
In de loop van het jaar gaan we dan
een aantal andere plannetjes verder
uitwerken. Zo willen we bijvoorbeeld
cursussen of een-dags-seminars gaan
organiseren als aanvulling op de
opleiding van technisch bioscoopper
soneel. Wellicht in samenwerking
met leveranciers of over een speci
fiek onderwerp.
Verder zijn we in onderhandeling met
lampenfabrikant USHIO om oude
Xenon-lampen in te zamelen en vei
lig te vernietigen met het oog op het
milieu. Er zijn cabines waar je soms
bergen gebruikte lampen aantreft!
Daarnaast zijn we ook bezig met het
ontwerpen van een eigen automaat ter
bediening van de cabine, die we eind
1998 klaar hopen te hebben. Het is niet
helemaal nieuw, maar gebaseerd op
bestaande systemen in de Bauer-machi-
nes, waarbij de gangbare pulsen vervan
gen worden door een sticker met een bar
code. Het grote voordeel van zo'n sys
teem is dat er veel gemakkelijker van zaal
gewisseld kan worden. Dus je ziet, we zijn
van alles van plan. Wie weet als het alle
maal goed loopt, kunnen we ook de rest
van de Benelux-markt gaan verkennen.'
Het officiële kantoor van Movietech is
gevestigd in Poppel, net over de grens in
België en tevens de woonplaats van
Henk Rijke. De feitelijke werkplaats van
Movietech is iets centraler gelegen en
bevindt zich in het Rotterdamse Lumière
theater. De beide heren zijn overigens het
makkelijkst mobiel te bereiken.
Ronald Rosbeek 06-53334165
Henk Rijke 06-53844662
llona van Genderen Stort