kijk in de rubriek Additioneel op pagina 32
mmw;
eus moet nemen. Dat conflicteert vaak met
de volwassen wereld, maar vanuit hun
optiek redenerend, moet je ze altijd min of
meer laten zegevieren als je ze een toe
komstperspectief wil bieden. In wezen ver
tellen we alijd de wedstrijd van Het Kind
tegen de Grote Mensenwereld en de uitein
delijke overwinnaar is vaak het kind. Dat is
iets wat overeenkomt met de boeken van
Annie M.G. Schmidt, waarin de kinderen
wars van een volwassen wereld het avon
tuur beleven en ongeschonden uit de strijd
tevoorschijn komen. Het is natuurlijk
niet zo dat een kind een idealer
mens is dan een volwassene, maar
het heeft minder macht en dus ook
minder invloed op de organisatie van
de samenleving."
Hoe moeilijk is het voor jou als vol
wassene om vanuit het perspectief
van een kind te denken?
"Dat is lastig. In het verleden heb ik
heel veel met kinderen gewerkt en ik
probeerde te voelen hoe zij dingen
voelen en beleven en vanuit welke
optiek ze dat doen. Dat gevoel moet
je dan proberen vast te houden. Zelf
heb ik thuis weer kleine kinderen en
dan merk je wat wel en wat niet leeft
in die wereld. Maar je moet niet te
veel in je eigen jeugd poeren, want
dat is een heel andere tijd. Mijn
opgroei-periode was net na de
Tweede Wereldoorlog, maar nu groei
en veel kinderen op in een rare welvaarts
maatschappij."
Dat is een interessante link met de Abeltje
van Annie M.G. Schmidt en de Abeltje van
Bumy Bos. Hoe heb je dat verschil duide
lijk proberen te maken?
"Op verschillende manieren. In het oor
spronkelijke boek is Abeltje een dromerig
jongetje, wiens moeder een bloemenwin-
keltje heeft en die droomt van verre reizen.
Van de Abeltje van nu heb ik veel meer
een initiatiefvol kind gemaakt. Dus niet als
een dromer, maar als ondernemer. Ik heb
van Abeltjes moeder een werkende vrouw
gemaakt, die zelfstandig een garage runt
en op een motor rijdt. Dus niet afwachtend
als een ouderwetse kloek, maar als een
ondernemend mens die achter haar zoon
tje aangaat. Die twee elementen hebben
van "Abeltje" een veel eigentijdser iets
gemaakt, met enkele functionele toevoe
gingen, zoals een skateboard. Het had
geen zin om een jaren vijftig-film te
maken, omdat de strekking dezelfde is: de
wil om te avonturieren, om het leven meer
inhoud te geven dan het misschien wel
heeft."
Wat trok jou aan in het verhaal van
Abeltje?
"Ik wilde sowieso alles van Annie M.G.
Schmidt verfilmen, omdat ik ten eerste
vond dat er in Nederland op jeugdfilmge
bied geen bijzondere dingen gebeurden en
ten tweede de Zweedse verfilmingen van de
boeken van Astrid Lindgren aantoonden,
dat ze behoorlijk succesvol zijn. Ik vond het
zonde dat van sommige boeken van Annie
M.G. Schmidt, die toch eigenlijk de
Nederlandse Astrid Lindgren is, nog nooit
iets was verfilmd. Als je op zoekt bent naar
goede verhalen en er zijn al goede verha
len, waarom zou je ze dan niet benutten?
Plus het feit dat je de grote naam van Annie
er bij hebt, wat qua financiering en marke
ting een stuk makkelijker is. "Abeltje" had,
net als "Minoes", ingrediënten in zich om
een vrolijke avonturenfilm te worden."
Is Abeltje je grootste project tot nu toe?
"Abeltje is het grootste project dat we tot
nu toe gedaan hebben. Het is een project
van 9,2 miljoen gulden, meer dan twee
keer zo groot als onze vorige projecten.
Het is de eerste keer dat we in eerste
instantie voor de bioscoop produceren. Ik
denk dat het de duurste en meest ambiti
euze jeugdfilm is die ooit in Nederland
gemaakt is."
Wat vind je er van dat Warner Bros.
"ABELTJE" uitbrengt, als grote Ameri
kaanse distributeur die net begonnen is
met ook Nederlandse films te distri
bueren?
"We hebben in de eerste onderhan
delingsfase met drie partners
gesproken: PolyGram, Buena Vista
en Warner. Het interessantste bod
kwam in eerste instantie van Buena
Vista, maar wij waren bang dat we
op de tweede plaats zouden komen,
na Disney. Ik wilde een maatschappij
die de marketing-kneepjes van het
vak beheerst, zoals Buena Vista die
kneepjes zo optimaal beheerst. De
enige manier waarop je het
Amerikaanse "filmgeweld" kunt be
strijden, is met hun eigen middelen,
want anders wordt het niets. In
Nederland is men niet gewend om
een marketingbudget aan een film te
koppelen, iedereen is al blij als de
film klaar is en dan vergeten ze dat
ze hem ook nog uit moeten brengen.
Dat wilde ik niet, ik wilde juist dat
het buitengewoon professioneel en bij
voorkeur zo Amerikaans mogelijk werd
gebracht. Dus Warner was een hele perfec
te keuze. Het toeval wilde dat Ruud
Lamers (Directeur Warner Home Video
Benelux) wel wilde, maar de toenmalige
filmdivisie niet. Daarna kwam Dirk de Lille,
die heel enthousiast was, bij Warner Bros.
Toen had ik er twee. Nu zijn we ook nog
bezig met Warner Music, zodat we de hele
Warner drie-eenheid bijeen hebben om
met enorm veel power "Abeltje" als
totaalproject op de markt te zetten."
Ben jij over een aantal jaren de sereen-ver
sie van Annie M.G. Schmidt?
"Als Annie M.G. Schmidt staat voor een
hoogwaardige kwaliteit en een goede
benadering van kinderen, dan zou ik dat
heel graag willen zijn."