ALIVE AND KICKING
m
Een interview met Richard Daryl Zanuck over "Deep Impact
Wie de kans krijgt om een paar minuten
met producent Richard D. Zanuck te pra
ten over diens leven en carrière, denkt
onwillekeurig terug aan "Cocoon", één
van de films die Zanuck in zijn, nu
bijna 50 jarige carrière als producent
heeft gemaakt. Wie herinnert
zich niet de drie gepensio
neerde oude mannen die
plotseling weer boordevol
energie zitten na gezwommen
te hebben in een zwembad
met daarin mysterieuze, op
meteoriet lijkende stukken
steen?
Praten met Richard Zanuck is
als praten met een man die
elke ochtend een duik lijkt te
nemen in een bassin met
energieke krachten dat hij
angstvallig voor de buitenwe
reld geheim houdt. Vol
enthousiasme vertelt de 63
jarige Zanuck over zijn leven,
zijn werk en zijn laatste film
"Deep Impact", de film waar
in de aarde serieus bedreigd
wordt door een enorme
komeet.
Producent Richard Zanuck is
zichtbaar tevreden als hem
wordt verteld dat uit "Deep
Impact" valt af te lezen dat er
getracht is meer te bieden
dan de zoveelste rampenfilm.
"De film blijkt wel het een en
ander los te maken bij men
sen, maar ons doel was ook
het maken van een film met
een emotionele lading. Wij
wilden vooral de mensen
laten zien en hun reacties op
een dergelijke gebeurtenis.
Veel films waarin dit soort rampen zich
voltrekken hebben dat namelijk niet."
Kunnen we dus concluderen dat het
menselijke verhaal dat "Deep Impact"
wil vertellen belangrijker is dan de
special effects?
"ja, zeker. We wilden namelijk een seri
euze film maken. Sommige mensen die
de film zien en die denken dat ze de
zoveelste film met special effects te
zien krijgen zijn dan ook aangenaam
verrast. Toen we met het idee naar
Steven Spielberg gingen {Executive
Producer van de film; red.) vond ook
hij dat we geen special effects film
moesten maken, maar een film waarin
een gebeurtenis wordt neergezet die
echt kan plaatsvinden. Natuurlijk wil
len mensen graag special effects zien,
maar ze willen daarnaast ook betrok
ken raken bij de belevenissen van de
hoofdrolspelers. Het maken van een
film waarin die twee dingen samenko
men was ons doel."
Het is, na het zien van "Deep Impact",
verleidelijk je gedachten even de vrije
loop te laten nemen en te proberen
een beeld te vormen van de reacties
die zouden kunnen loskomen bij het
nieuws dat een komeet over, laten we
zeggen, een half jaar het leven op
aarde op een gewelddadige manier
zou verstoren. Zou je nog wel naar je
werk gaan? Zou je niet worden verleid
dingen te doen die je anders nooit
gedaan zou hebben?
"Ik denk dat mensen in eer
ste instantie zullen denken
dat het allemaal niet zo snel
verkeerd zal aflopen; dat er
op wat voor manier dan ook
wel zal worden ingegrepen,
dat uiteindelijk iemand de
komeet wel zal tegenhouden.
Tegen de tijd dat men werke
lijk beseft dat een botsing
onvermijdelijk is, tegen de
tijd dat men ook weet waar
de komeet precies zal inslaan
- zo'n 24 uur van te voren -
dan wordt het toch wel akelig
eng.", zo meent Zanuck.
Eng was ook de aardbeving
die Los Angeles in '94 flink
verwoestte. Waar wij ons in
Nederland, voor wat betreft
vulkanen, tornado's, aardbe
vingen en andere natuurram
pen, redelijk veilig mogen
voelen, daar hebben de inwo
ners van de VS. vrij regelma
tig te maken met Moeder
Natuur in haar minder vrien
delijke verschijningsvormen.
"Hoewel ik door de jaren
heen redelijk gewend ben
geraakt aan de aardbevingen,
dacht ik bij de laatste grote
aardbeving echt dat de we
reld verging. In eerste instan
tie dacht ik dat er een vlieg
tuig was neergestort. Het was
zo beangstigend."
Zou het kunnen zijn dat wij Neder
landers met andere ogen naar een film
als "Deep Impact" kijken, alleen al om
dat wij minder vaak geconfronteerd
worden met natuurrampen?
"Ik denk dat mensen, waar ze ook
wonen, altijd bang zullen zijn voor din
gen die Moeder Natuur kan veroorza
ken en waar ze geen controle over
hebben."