ALIVE AND KICKING m Een interview met Richard Daryl Zanuck over "Deep Impact Wie de kans krijgt om een paar minuten met producent Richard D. Zanuck te pra ten over diens leven en carrière, denkt onwillekeurig terug aan "Cocoon", één van de films die Zanuck in zijn, nu bijna 50 jarige carrière als producent heeft gemaakt. Wie herinnert zich niet de drie gepensio neerde oude mannen die plotseling weer boordevol energie zitten na gezwommen te hebben in een zwembad met daarin mysterieuze, op meteoriet lijkende stukken steen? Praten met Richard Zanuck is als praten met een man die elke ochtend een duik lijkt te nemen in een bassin met energieke krachten dat hij angstvallig voor de buitenwe reld geheim houdt. Vol enthousiasme vertelt de 63 jarige Zanuck over zijn leven, zijn werk en zijn laatste film "Deep Impact", de film waar in de aarde serieus bedreigd wordt door een enorme komeet. Producent Richard Zanuck is zichtbaar tevreden als hem wordt verteld dat uit "Deep Impact" valt af te lezen dat er getracht is meer te bieden dan de zoveelste rampenfilm. "De film blijkt wel het een en ander los te maken bij men sen, maar ons doel was ook het maken van een film met een emotionele lading. Wij wilden vooral de mensen laten zien en hun reacties op een dergelijke gebeurtenis. Veel films waarin dit soort rampen zich voltrekken hebben dat namelijk niet." Kunnen we dus concluderen dat het menselijke verhaal dat "Deep Impact" wil vertellen belangrijker is dan de special effects? "ja, zeker. We wilden namelijk een seri euze film maken. Sommige mensen die de film zien en die denken dat ze de zoveelste film met special effects te zien krijgen zijn dan ook aangenaam verrast. Toen we met het idee naar Steven Spielberg gingen {Executive Producer van de film; red.) vond ook hij dat we geen special effects film moesten maken, maar een film waarin een gebeurtenis wordt neergezet die echt kan plaatsvinden. Natuurlijk wil len mensen graag special effects zien, maar ze willen daarnaast ook betrok ken raken bij de belevenissen van de hoofdrolspelers. Het maken van een film waarin die twee dingen samenko men was ons doel." Het is, na het zien van "Deep Impact", verleidelijk je gedachten even de vrije loop te laten nemen en te proberen een beeld te vormen van de reacties die zouden kunnen loskomen bij het nieuws dat een komeet over, laten we zeggen, een half jaar het leven op aarde op een gewelddadige manier zou verstoren. Zou je nog wel naar je werk gaan? Zou je niet worden verleid dingen te doen die je anders nooit gedaan zou hebben? "Ik denk dat mensen in eer ste instantie zullen denken dat het allemaal niet zo snel verkeerd zal aflopen; dat er op wat voor manier dan ook wel zal worden ingegrepen, dat uiteindelijk iemand de komeet wel zal tegenhouden. Tegen de tijd dat men werke lijk beseft dat een botsing onvermijdelijk is, tegen de tijd dat men ook weet waar de komeet precies zal inslaan - zo'n 24 uur van te voren - dan wordt het toch wel akelig eng.", zo meent Zanuck. Eng was ook de aardbeving die Los Angeles in '94 flink verwoestte. Waar wij ons in Nederland, voor wat betreft vulkanen, tornado's, aardbe vingen en andere natuurram pen, redelijk veilig mogen voelen, daar hebben de inwo ners van de VS. vrij regelma tig te maken met Moeder Natuur in haar minder vrien delijke verschijningsvormen. "Hoewel ik door de jaren heen redelijk gewend ben geraakt aan de aardbevingen, dacht ik bij de laatste grote aardbeving echt dat de we reld verging. In eerste instan tie dacht ik dat er een vlieg tuig was neergestort. Het was zo beangstigend." Zou het kunnen zijn dat wij Neder landers met andere ogen naar een film als "Deep Impact" kijken, alleen al om dat wij minder vaak geconfronteerd worden met natuurrampen? "Ik denk dat mensen, waar ze ook wonen, altijd bang zullen zijn voor din gen die Moeder Natuur kan veroorza ken en waar ze geen controle over hebben."

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1998 | | pagina 25