Een glimp van Godzilla
Reacties op Cinema
Expo International
de Nationale Bioscoopbon natuurlijk
<Fi~JTJ'
door Bridget Byrne
Het is ongeveer even moeilijk om zo
iets groots als GODZILLA geheim te
houden tot de première als het maken
van de miljoenen-dollar science-fiction
film zelf. De pers, fans en alle andere,
nieuwsgierige mensen hebben gepro
beerd om met feiten en roddels de puz
zel van het gigantische reptiel compleet
te krijgen. Natuurlijk kan hij nooit zo
plots en overrompelend op het witte
doek verschijnen als de eerste Koning
van de Monsters in de Godzilla-film van
1956. Toch wordt het geprobeerd.
Een samenwerking met het blad
BOXOFFICE maakt het mogelijk dat
Holland Film Nieuws u elk nummer een
Nederlandse bewerking kan aanbieden
van een artikel, afkomstig uit dit
Amerikaanse vakblad. In dit nummer
van Holland Film Nieuws geven de
makers een paar geheimen prijs over-
de totstandkoming va-
Toen de pers uitgenodigd werd moest
iedereen een ellenlang contract tot
geheimhouding tekenen voor het geval
men iets zou zien dat niet de bedoe
ling was. Geen angst: er was niets te
zien in Centropolis, behalve een poster
in de receptie van de wolkenkrabber in
Santa Monica. Het was de laatste dag
van de opnames ergens in Los Ange-
les. Een nietszeggende scène met mi
niatuur modellen en zonder Godzilla.
Het gesprek met de pers werd gevoerd
door Peter Winther en William Fray, de
producers, en met Dean Devlin, een
van de schrijvers, plus Volker Engel,
hoofd visual effects.
Het komt er op neer dat Godzilla nog
steeds een enorme hagedis is, maar
kleiner dan het originele beest, dat
een meter of twaalf hoog was. Deze is
ongeveer de helft, maar kan sneller,
harder en leniger lopen, zowel hori
zontaal als verticaal op twee poten.
Hij heeft een beweeglijker staart en
een wijdere bek. Althans, dat konden
we opmaken uit de hints, die Volker
Engel gaf toen hij vertelde over het
bestuderen van bewegingen van kaai
mannen en krokodillen. "Aan de ene
kant wilden we de oude Godzilla een
beetje vergeten, maar aan de andere
kant moesten we ook aan zijn vroege
re fans denken", zei Peter Winther.
"Deze hagedis is gewelddadiger, veel
sneller en ongrijpbaarder. Dat moet om
de mensen van nu tevreden te stellen.
Hij heeft nog altijd zijn slechte adem
als wapen". Winther zegt ook: "God
zilla ziet mensen gewoon als andere
schepsels, die hem voor de voeten
lopen". William Fray voegt eraan toe:
"Godzilla is eigenlijk meer een natuur
verschijnsel dan een menseneter".
Dean Devlin: "Het is een special-effects-
film, want de hoofdrolspeler is een spe-
cial-effect. Als ze vroeger onze techno
logie hadden gehad, zou de originele
Godzilla er zo als onze hebben uitgezien.
Jullie zullen er zeker van onder de indruk
zijn als je hem voor het eerst ziet."
Om te beginnen werd het script ge
schreven door Roland Emmerich, de
regisseur, en co-producer Devlin. Ze
zitten samen in het bestuur van Cen
tropolis Entertainment, dat na het gro
te succes van "Independence Day"
werd opgericht. Eerst stonden ze niet
te juichen toen ze de kans kregen om
GODZILLA te maken, omdat het een
vreselijke opdracht was om de cult-sta-
tus, die het monster verworven had,
nieuw leven in te blazen en tegelijker
tijd oude fans en nieuw publiek tevre
den te stellen. Het kostte ongeveer
zeven weken om een ruwe versie te
schrijven en daarna werden er nog tal
loze wijzigingen in aangebracht om het
op maat te maken voor de acteurs,
waaronder Matthew Broderick en Jean
Reno. "Roland is echt een visuele man.
Hij geeft mij aan hoe het er uit moet
gaan zien en dan kom ik met het ver
haal en de personages.", zegt Devlin.
Ze wilden het ook niet te hard maken.
Het doel was dat het een leuke film
zou worden. "En wat is er nou leuker
dan een zes meter groot reptiel!",
vervolg op pagina 10
"Als bioscoopexploitant en eigenaar
van een installatiebedrijf vind ik dat
Cinema Expo, in vergelijking met ande
re internationale presentaties van de
bioscoopwereld, de meest aangename
en interessante 'expositie' is die ik heb
bezocht. De organisatie is van hoge
kwaliteit en het gebodene is een must
voor iedereen die in deze branche
werkt."
Roderick van der Meuten
Atlantic Harderwijk/Focus Installatie
Techniek
"Voor ons filmverhuurders betekent
Cinema Expo een gelegenheid om
Europese bioscoopexploitanten onze
nieuwe films te laten zien onder leu
kere omstandigheden (diners, feesten
etc). Voor mij persoonlijk betekent het
enorme stress vooraf en tijdens de
Expo om alles te regelen m.b.t. bin
nen- en buitenreclame, filmkopieën,
opvang van 'hot shots' van eigen
bedrijf/studios etc."
Monica Muns - UIP
"Wij vinden het erg belangrijk dat
Cinema Expo in Amsterdam wordt
gehouden omdat dit de enige gele
genheid is waar de gebruikers van
cinema-producten rechtstreeks in con
tact kunnen komen met niet alleen
leveranciers, maar ook met fabrikan
ten. Op die manier kunnen ideeën van
deze gebruikers rechtstreeks in hun
producten verwerkt worden."
Ronald Rosbeek - Movietech
"Voor ons is de Cinema Expo als beurs
niet belangrijk. Distributeurs benadruk
ken altijd dat het een evenement voor
exploitanten is, en niet voor de pers.
Toch worden we gelukkig ook wel eens
uitgenodigd voor screenings. En dat is
handig, vooral omdat we in die perio
de bezig zijn met het aug/sept nummer
en op die manier een paar Grote Films
kunnen meepikken."
Nanneke Koning, eindredactrice Preview