Een glimp van Godzilla Reacties op Cinema Expo International de Nationale Bioscoopbon natuurlijk <Fi~JTJ' door Bridget Byrne Het is ongeveer even moeilijk om zo iets groots als GODZILLA geheim te houden tot de première als het maken van de miljoenen-dollar science-fiction film zelf. De pers, fans en alle andere, nieuwsgierige mensen hebben gepro beerd om met feiten en roddels de puz zel van het gigantische reptiel compleet te krijgen. Natuurlijk kan hij nooit zo plots en overrompelend op het witte doek verschijnen als de eerste Koning van de Monsters in de Godzilla-film van 1956. Toch wordt het geprobeerd. Een samenwerking met het blad BOXOFFICE maakt het mogelijk dat Holland Film Nieuws u elk nummer een Nederlandse bewerking kan aanbieden van een artikel, afkomstig uit dit Amerikaanse vakblad. In dit nummer van Holland Film Nieuws geven de makers een paar geheimen prijs over- de totstandkoming va- Toen de pers uitgenodigd werd moest iedereen een ellenlang contract tot geheimhouding tekenen voor het geval men iets zou zien dat niet de bedoe ling was. Geen angst: er was niets te zien in Centropolis, behalve een poster in de receptie van de wolkenkrabber in Santa Monica. Het was de laatste dag van de opnames ergens in Los Ange- les. Een nietszeggende scène met mi niatuur modellen en zonder Godzilla. Het gesprek met de pers werd gevoerd door Peter Winther en William Fray, de producers, en met Dean Devlin, een van de schrijvers, plus Volker Engel, hoofd visual effects. Het komt er op neer dat Godzilla nog steeds een enorme hagedis is, maar kleiner dan het originele beest, dat een meter of twaalf hoog was. Deze is ongeveer de helft, maar kan sneller, harder en leniger lopen, zowel hori zontaal als verticaal op twee poten. Hij heeft een beweeglijker staart en een wijdere bek. Althans, dat konden we opmaken uit de hints, die Volker Engel gaf toen hij vertelde over het bestuderen van bewegingen van kaai mannen en krokodillen. "Aan de ene kant wilden we de oude Godzilla een beetje vergeten, maar aan de andere kant moesten we ook aan zijn vroege re fans denken", zei Peter Winther. "Deze hagedis is gewelddadiger, veel sneller en ongrijpbaarder. Dat moet om de mensen van nu tevreden te stellen. Hij heeft nog altijd zijn slechte adem als wapen". Winther zegt ook: "God zilla ziet mensen gewoon als andere schepsels, die hem voor de voeten lopen". William Fray voegt eraan toe: "Godzilla is eigenlijk meer een natuur verschijnsel dan een menseneter". Dean Devlin: "Het is een special-effects- film, want de hoofdrolspeler is een spe- cial-effect. Als ze vroeger onze techno logie hadden gehad, zou de originele Godzilla er zo als onze hebben uitgezien. Jullie zullen er zeker van onder de indruk zijn als je hem voor het eerst ziet." Om te beginnen werd het script ge schreven door Roland Emmerich, de regisseur, en co-producer Devlin. Ze zitten samen in het bestuur van Cen tropolis Entertainment, dat na het gro te succes van "Independence Day" werd opgericht. Eerst stonden ze niet te juichen toen ze de kans kregen om GODZILLA te maken, omdat het een vreselijke opdracht was om de cult-sta- tus, die het monster verworven had, nieuw leven in te blazen en tegelijker tijd oude fans en nieuw publiek tevre den te stellen. Het kostte ongeveer zeven weken om een ruwe versie te schrijven en daarna werden er nog tal loze wijzigingen in aangebracht om het op maat te maken voor de acteurs, waaronder Matthew Broderick en Jean Reno. "Roland is echt een visuele man. Hij geeft mij aan hoe het er uit moet gaan zien en dan kom ik met het ver haal en de personages.", zegt Devlin. Ze wilden het ook niet te hard maken. Het doel was dat het een leuke film zou worden. "En wat is er nou leuker dan een zes meter groot reptiel!", vervolg op pagina 10 "Als bioscoopexploitant en eigenaar van een installatiebedrijf vind ik dat Cinema Expo, in vergelijking met ande re internationale presentaties van de bioscoopwereld, de meest aangename en interessante 'expositie' is die ik heb bezocht. De organisatie is van hoge kwaliteit en het gebodene is een must voor iedereen die in deze branche werkt." Roderick van der Meuten Atlantic Harderwijk/Focus Installatie Techniek "Voor ons filmverhuurders betekent Cinema Expo een gelegenheid om Europese bioscoopexploitanten onze nieuwe films te laten zien onder leu kere omstandigheden (diners, feesten etc). Voor mij persoonlijk betekent het enorme stress vooraf en tijdens de Expo om alles te regelen m.b.t. bin nen- en buitenreclame, filmkopieën, opvang van 'hot shots' van eigen bedrijf/studios etc." Monica Muns - UIP "Wij vinden het erg belangrijk dat Cinema Expo in Amsterdam wordt gehouden omdat dit de enige gele genheid is waar de gebruikers van cinema-producten rechtstreeks in con tact kunnen komen met niet alleen leveranciers, maar ook met fabrikan ten. Op die manier kunnen ideeën van deze gebruikers rechtstreeks in hun producten verwerkt worden." Ronald Rosbeek - Movietech "Voor ons is de Cinema Expo als beurs niet belangrijk. Distributeurs benadruk ken altijd dat het een evenement voor exploitanten is, en niet voor de pers. Toch worden we gelukkig ook wel eens uitgenodigd voor screenings. En dat is handig, vooral omdat we in die perio de bezig zijn met het aug/sept nummer en op die manier een paar Grote Films kunnen meepikken." Nanneke Koning, eindredactrice Preview

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1998 | | pagina 9