In productie:
DE TRUCAGES
IN ABELTJE
door Michiel Schenkius
Zuid) en kunnen wij vaak als trait
d'union optreden.
De regelgeving zal meer en meer vanuit
Brussel en Straatsburg plaats gaan vin
den. Als organisatie moeten we zorgen
dat we de Europese beleidsmakers blij
ven informeren en zo mogelijk de
besluitvorming beïnvloeden.
Naar mijn overtuiging ligt hier bestuurlijk
de belangrijkste taak voor ons.
De NFC is altijd een organisatie geweest
die alle partijen in de film- en bios
coopsector in zich verenigde.
Met de komst van buitenlandse spelers
zou dit wel eens kunnen veranderen. Dit
kan met name consequenties hebben
©voor collectieve afspraken die nu bin
nen de bedrijfsorganisatie kunnen wor
den gemaakt en waaraan de organisa
tie ook een belangrijk deel van haar
kracht ontleent.
De verenigingen zullen hier voor het
belangrijkste deel zelf op moeten inspe
len. De NVF is daar een goed voorbeeld
van, aangezien ca. 85% van de markt in
handen is van grote Amerikaanse onder
nemingen. Onafhankelijken en Amerika
nen zitten nog steeds in één vereniging
en zitten -althans binnen de vereniging
redelijk op één lijn. Als er naast Pathé
Europese-, Australische, Zuid Afrikaanse
exploitanten in de markt actief worden is
de kans groot dat ook binnen de NVB al
snel een meerderheidsaandeel bij niet
Nederlandse ondernemingen ligt. Dan zal
moeten blijken wat de plussen en min
nen zijn.
Door u is herhaaldelijk geconstateerd
dat door de grote hoeveelheid van
bestuurlijke functies die verenigd zijn in
enkele personen, de NFC -maar ook de
verenigingen- te maken hebben met
bestuurlijke bloedarmoede. D.w.z. dat
er te weinig aanwas is van nieuwe
bestuurders. Wat betekent dit voor de
toekomst?
Het is van groot belang, ook voor het
draagvlak binnen de verenigingen, dat
er leden opstaan die bereid zijn zich
bestuurlijk voor de organisatie in te zet
ten. Voor een deel zorgen de grotere
ondernemingen voor vers bloed maar
ook naast deze vertegenwoordigers zul
len in de diverse geledingen bestuursle
den moeten komen die op termijn dos
sierkennis kunnen opbouwen en daar
mee het te voeren beleid mede kunnen
vormgeven.
Ik hoop dat voor wat betreft de NVB
enerzijds de werkwijze in de Exploi-
tantenraad, waarbij door de verschillen
de leden iedere vergadering verslag
wordt gedaan van de activiteiten van de
diverse stichtingen, internationale ont
wikkelingen etc, en anderzijds de nau
were contacten met de leden in het land,
zullen bijdragen aan het besef dat het
beleid vaak dicht bij de mensen ligt en
dat een actieve interesse de leden zelf
ten goede komt. Ik realiseer mij natuur
lijk terdege dat in de praktijk het eigen
lijke besturen altijd door een handvol
mensen zal gebeuren, maar dat neemt
niet weg dat betrokkenheid van je ach
terban van essentieel belang is.
U bent één van die bestuursleden die
zich met praktisch alle beleidsmatige
zaken binnen NFC en NVB heeft bezig
gehouden en bezighoudt.
Is het -gezien de ontwikkelingen in de
markt- niet zuiverder als de NFC wordt
geleid door iemand zonder grote markt
belangen, dus een voorzitter van bui
ten?
Ik denk zeker dat op termijn, zeg een
periode van ca. vijfjaar, de NFC over een
voorzitter zal moeten beschikken die
bekend is met de bedrijfstak, maar er
ook enige afstand van kan nemen.
Gezien de Internationale ontwikkelingen
en het toenemende belang van Brussel
zie ik na 2002 een rol voor iemand met
politieke connecties, die ook zijn weg
weet te vinden in de Europese circuits.
Op dit moment acht ik het echter niet
opportuun. De afgelopen jaren is binnen
de verenigingen herhaaldelijk gesproken
over een buiten-voorzitter en telkens
kwam men uiteindelijk toch weer uit bij
iemand uit eigen kring.
Een buiten-voorzitter zal ook anders
functioneren dan bedrijfsgenoten die
deze post bekleden. De organisatie is nu
onvoldoende op ingericht op een voor
zitter die lobbyt in binnen- en buiten
land en zich actiever met het beleid kan
bemoeien omdat hij geen onderneming
heeft te runnen. Een dergelijke bestuur
lijke structuur vereist voorbereiding. Ik
hoop de komende jaren hier een bijdra
ge aan te kunnen leveren.
Heeft u, tot slot, nog een boodschap
voor de bedrijfsgenoten?
Ik zou een ieder mee willen geven dat
de bomen niet tot aan de hemel groei
en en dat het dus zaak is realistisch te
blijven: na vette jaren volgen altijd
magere en met het toenemende doe-
kenaanbod zal ooit de spoeling dunner
worden.
Frank van der Putte
ABELTJE, de spectaculaire familiefilm die
eind november in première gaat, is bijna
gereed voor de eerste, echte screenings.
Het megaproject, met een voor Neder
landse begrippen gigantisch budget van
9,2 miljoen gulden, is in de eindfase van
de montage. De Computer Generated
Images (in het algemeen spraakgebruik
'special effects' genoemd, maar CGI
behelzen meer dan die term alleen) zijn
zo goed als klaar en het geluid wordt
gekoppeld aan het beeld. Holland Film
Nieuws vroeg aan regisseur Ben Som-
bogaart hoe het maken van de trucages
in zijn werk is gegaan.
Een groot deel van "Abeltje" is bewerkt
met behulp van in de computer gemaak
te beelden. Hoe zijn ze gemaakt en voor
welke doeleinden heb je ze gebruikt?
"De Computer Generated Images hebben
we op verschillende manieren en voor
verschillende shots gebruikt. Vooraf
bedenken we welke visual effects en
special effects er nodig zijn voor bepaal
de shots. Dan nemen we 'echte' beelden
op, bijvoorbeeld met echte acteurs in de
lift, maar tegen een blauwe achtergrond.
De trucages hebben we op diverse
manieren gemaakt. Niet alleen met com
puters, maar ook met miniatuurmodellen
zijn we heel precies te werk gegaan. Op
die manier kozen we voor het beste
effect voor elke shot. De effecten worden
eerst in de computer gebouwd en daar
na geïntegreerd met de bestaande shots.
Voor bijvoorbeeld de scène waarin de lift
uit het warenhuis Knots vliegt, hebben
we gebruik gemaakt van drie verschillen
de technieken; van de echte acteurs; de
met behulp van computers in 3D ge
bouwde lift en liftschacht én een
maquette van het dak van het waren
huis. Later zijn er nog special effects als
glasscherven en vonken aan toege
voegd.
Een ander deel van de film waarvoor we
op een geloofwaardige manier gebruik
gemaakt hebben van CGI, is het eiland
Perugona, waar de lift op een gegeven
moment landt. Je ziet het eiland en een
vulkaan in de open zee, die van elkaar
gescheiden zijn door een rivier. In het