In productie: DE TRUCAGES IN ABELTJE door Michiel Schenkius Zuid) en kunnen wij vaak als trait d'union optreden. De regelgeving zal meer en meer vanuit Brussel en Straatsburg plaats gaan vin den. Als organisatie moeten we zorgen dat we de Europese beleidsmakers blij ven informeren en zo mogelijk de besluitvorming beïnvloeden. Naar mijn overtuiging ligt hier bestuurlijk de belangrijkste taak voor ons. De NFC is altijd een organisatie geweest die alle partijen in de film- en bios coopsector in zich verenigde. Met de komst van buitenlandse spelers zou dit wel eens kunnen veranderen. Dit kan met name consequenties hebben ©voor collectieve afspraken die nu bin nen de bedrijfsorganisatie kunnen wor den gemaakt en waaraan de organisa tie ook een belangrijk deel van haar kracht ontleent. De verenigingen zullen hier voor het belangrijkste deel zelf op moeten inspe len. De NVF is daar een goed voorbeeld van, aangezien ca. 85% van de markt in handen is van grote Amerikaanse onder nemingen. Onafhankelijken en Amerika nen zitten nog steeds in één vereniging en zitten -althans binnen de vereniging redelijk op één lijn. Als er naast Pathé Europese-, Australische, Zuid Afrikaanse exploitanten in de markt actief worden is de kans groot dat ook binnen de NVB al snel een meerderheidsaandeel bij niet Nederlandse ondernemingen ligt. Dan zal moeten blijken wat de plussen en min nen zijn. Door u is herhaaldelijk geconstateerd dat door de grote hoeveelheid van bestuurlijke functies die verenigd zijn in enkele personen, de NFC -maar ook de verenigingen- te maken hebben met bestuurlijke bloedarmoede. D.w.z. dat er te weinig aanwas is van nieuwe bestuurders. Wat betekent dit voor de toekomst? Het is van groot belang, ook voor het draagvlak binnen de verenigingen, dat er leden opstaan die bereid zijn zich bestuurlijk voor de organisatie in te zet ten. Voor een deel zorgen de grotere ondernemingen voor vers bloed maar ook naast deze vertegenwoordigers zul len in de diverse geledingen bestuursle den moeten komen die op termijn dos sierkennis kunnen opbouwen en daar mee het te voeren beleid mede kunnen vormgeven. Ik hoop dat voor wat betreft de NVB enerzijds de werkwijze in de Exploi- tantenraad, waarbij door de verschillen de leden iedere vergadering verslag wordt gedaan van de activiteiten van de diverse stichtingen, internationale ont wikkelingen etc, en anderzijds de nau were contacten met de leden in het land, zullen bijdragen aan het besef dat het beleid vaak dicht bij de mensen ligt en dat een actieve interesse de leden zelf ten goede komt. Ik realiseer mij natuur lijk terdege dat in de praktijk het eigen lijke besturen altijd door een handvol mensen zal gebeuren, maar dat neemt niet weg dat betrokkenheid van je ach terban van essentieel belang is. U bent één van die bestuursleden die zich met praktisch alle beleidsmatige zaken binnen NFC en NVB heeft bezig gehouden en bezighoudt. Is het -gezien de ontwikkelingen in de markt- niet zuiverder als de NFC wordt geleid door iemand zonder grote markt belangen, dus een voorzitter van bui ten? Ik denk zeker dat op termijn, zeg een periode van ca. vijfjaar, de NFC over een voorzitter zal moeten beschikken die bekend is met de bedrijfstak, maar er ook enige afstand van kan nemen. Gezien de Internationale ontwikkelingen en het toenemende belang van Brussel zie ik na 2002 een rol voor iemand met politieke connecties, die ook zijn weg weet te vinden in de Europese circuits. Op dit moment acht ik het echter niet opportuun. De afgelopen jaren is binnen de verenigingen herhaaldelijk gesproken over een buiten-voorzitter en telkens kwam men uiteindelijk toch weer uit bij iemand uit eigen kring. Een buiten-voorzitter zal ook anders functioneren dan bedrijfsgenoten die deze post bekleden. De organisatie is nu onvoldoende op ingericht op een voor zitter die lobbyt in binnen- en buiten land en zich actiever met het beleid kan bemoeien omdat hij geen onderneming heeft te runnen. Een dergelijke bestuur lijke structuur vereist voorbereiding. Ik hoop de komende jaren hier een bijdra ge aan te kunnen leveren. Heeft u, tot slot, nog een boodschap voor de bedrijfsgenoten? Ik zou een ieder mee willen geven dat de bomen niet tot aan de hemel groei en en dat het dus zaak is realistisch te blijven: na vette jaren volgen altijd magere en met het toenemende doe- kenaanbod zal ooit de spoeling dunner worden. Frank van der Putte ABELTJE, de spectaculaire familiefilm die eind november in première gaat, is bijna gereed voor de eerste, echte screenings. Het megaproject, met een voor Neder landse begrippen gigantisch budget van 9,2 miljoen gulden, is in de eindfase van de montage. De Computer Generated Images (in het algemeen spraakgebruik 'special effects' genoemd, maar CGI behelzen meer dan die term alleen) zijn zo goed als klaar en het geluid wordt gekoppeld aan het beeld. Holland Film Nieuws vroeg aan regisseur Ben Som- bogaart hoe het maken van de trucages in zijn werk is gegaan. Een groot deel van "Abeltje" is bewerkt met behulp van in de computer gemaak te beelden. Hoe zijn ze gemaakt en voor welke doeleinden heb je ze gebruikt? "De Computer Generated Images hebben we op verschillende manieren en voor verschillende shots gebruikt. Vooraf bedenken we welke visual effects en special effects er nodig zijn voor bepaal de shots. Dan nemen we 'echte' beelden op, bijvoorbeeld met echte acteurs in de lift, maar tegen een blauwe achtergrond. De trucages hebben we op diverse manieren gemaakt. Niet alleen met com puters, maar ook met miniatuurmodellen zijn we heel precies te werk gegaan. Op die manier kozen we voor het beste effect voor elke shot. De effecten worden eerst in de computer gebouwd en daar na geïntegreerd met de bestaande shots. Voor bijvoorbeeld de scène waarin de lift uit het warenhuis Knots vliegt, hebben we gebruik gemaakt van drie verschillen de technieken; van de echte acteurs; de met behulp van computers in 3D ge bouwde lift en liftschacht én een maquette van het dak van het waren huis. Later zijn er nog special effects als glasscherven en vonken aan toege voegd. Een ander deel van de film waarvoor we op een geloofwaardige manier gebruik gemaakt hebben van CGI, is het eiland Perugona, waar de lift op een gegeven moment landt. Je ziet het eiland en een vulkaan in de open zee, die van elkaar gescheiden zijn door een rivier. In het

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1998 | | pagina 8