Buena Vista International (Netherlands) B.V. NOG STEEDS EEN SISTERS' ACT UI m o W II O lil m Q. L, Het Disney-kantoor waar Buena Vista International (BVI, oftewel 'Bie Vie Ai' voor de insiders) kantoor houdt, ligt aan de rand van een woonwijk in Badhoevedorp. Het is een opmerkelijke locatie voor zo'n bekend, internationaal bedrijf. Wellicht staat het wel voor de positie itan BVI op de f ilm- markt. door P. Kleisen Ik word bij de receptie opgehaald door Annabel Heijen, die me meeneemt naar het domein van BVI. Hoewel het kantoor een rustige sfeer uitstraalt, benadrukt door de donkere vloerbedek king en de verlichting, is meteen duidelijk dat hier hard gewerkt wordt. Als je even rondloopt merk je dat niemand lang op zijn plaats blijft zitten. Sommigen zijn te druk bezig om op de foto te gaan. Bureaus (en zelfs de vloer) liggen soms bezaaid met paperas sen, flyers en dergelijke. "ER WAS EENS..." Ook Eline Danker, managing director van BVI, heeft het druk, zij het met een ander onderwerp. Officieel zou zij met zwanger schapsverlof zijn, maar ze werkt vanuit huis en is speciaal voor Holland Film Nieuws naar kan toor geracet. Eline is al sinds de start van BVI Netherlands bij het bedrijf betrokken. Begin 1992 werd zij door Paul Zonderland, de voormalige general manager, aangetrokken als marketing manager. Met Daniella Bouhuisen (tegenwoordig Daniella Koot) als sales manager begon het team -met uitzonde ring van Daniella- nauwelijks gehinderd door enige ervaring in de filmwereld, vanuit het niets aan het distribueren van de Disney-films in Nederland. Dit deden ze zo succesvol, dat BVI binnen vijf jaar de grootste dis tributeur was, waar tegenwoordig achttien mensen werkzaam zijn. De activiteiten werden uitgebreid met de distributie van lokaal geacquiseerde films ("Karakter" en "Serengeti Symphony"). MET ELINE DANKER AAN HET HOOFD IS BVI EEN GROOT VROUWEN PELOTON In het kader van dit laatste aspect sloot BVI een deal met First Floor Features om hun komende films op de markt te brengen. Het doel dat BVI zich stelt is om hun films via een zo goed moge lijk marketing- en salesbeleid uit te brengen, vanzelfsprekend met een zo groot mogelijk succes. Dit houdt enerzijds in het halen van de hoogste omzet of de meeste bezoekers en anderzijds het berei ken van de beoogde doelgroep. Het is een zeer commercieel doel dat men probeert te verwezenlij ken door als een echte eenheid te werk te gaan. 'Teamspirit' is dan ook een van de sleutelwoor den in dit bedrijf. Alle films worden met het hele team bekeken, waarbij iedere mening telt. Bovendien heerst de mentaliteit dat alles altijd nóg beter kan. De lat wordt voor iedere film weer hoger gelegd en een succesvol scenario wordt nooit zonder meer herhaald. THE GENIE Met Eline Danker aan het hoofd is BVI "een groot vrouwenpelo ton" geworden. Ondanks de positieve discriminatie ten opzichte van mannen zijn er slechts vijf heren werkzaam. De BVI-vrouwen zijn op het eerste Lm Eline Danker, managing director van BVI 1 5

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1998 | | pagina 13