z
o
o
o
Stichting Nationale Bioscoopbon bestaat zes jaa
Q.
O
De Stichting Nationale Bioscoopbon vier
de dit jaar haar zesde verjaardag. Omdat
er bijna constant vooruit wordt gekeken is
er weinig tijd om terug te blikken. Aan het
einde van wat weer een recordjaar gaat
worden, tijd voor een terugblik.
door Frank Smit
Wil Ruyters verwerkt
onder toeziend oog
van (v.l.n.r.) Jaqueline
Weers, Abel Abeln,
Diana Stobbe en Will
van Dommelen een
zending ingenomen
A-coupons met de
zojuist in gebruik
genomen automa
tische barcodelezer.
2 O
Zeker voor degenen onder u die
denken dat de bon zichzelf wel
verkoopt, is een opfrisser op zijn
plaats. Want er is wel het een en
ander gebeurd voordat de omzet
van 4,4 miljoen in 1992
(bon/recette ratio 2,7%) naar
een verwachte omzet van ƒ12
miljoen (bon/recette ratio
±4,8%) dit jaar kon worden
gebracht.
1993
Na de oprichting van de stich
ting ging het kersverse bestuur,
Abel Abeln, Will van Dommelen
en voorzitter Wil Ruyters onder
steund door secretaris Frank van
der Putte, de bossen in om de
doelstellingen en de te volgen
route te bepalen. Bij alle vier
leefde de overtuiging dat de bios
coopbon een enorm, nog onaan
geroerd, potentieel had. Men
was ervan overtuigd dat met een
goed marketingbeleid en door
het enthousiasmeren van de
exploitanten nog meer mensen
via de bioscoopbon naar de bios
coop konden worden getrokken.
In het eerste jaar lag de nadruk
op de interne organisatie en de
(betalings)relatie met de biosco
pen. Om het belang van de bon
te onderschrijven werd in het
NVB-reglement opgenomen dat
aangesloten bioscopen verplicht
zijn bioscoopbonnen in te
nemen en te verkopen.
Aangezien alle exploitanten zich
enthousiast inzetten voor de bon
is het nooit nodig geweest om
dit reglement van stal te halen.
De bekende aquarel poster met
de logo's van de filmstudio's
werd geïntroduceerd en de eerste
grote joint promotion met bio
scoopbonnen vond plaats met
Venco.
1994
In januari 1994 werden de resul
taten bekend van het onderzoek
naar de waarde van de bioscoop
bon voor de branche. Het resul
taat kwam overeen met dat van
een eerder onderzoek. Maar
liefst 21% van de bezoekers die
aan de kassa komt met een bon
zou zonder die bon niet zijn
gekomen. Naarmate de leeftijd
van de inleveraar omhoog gaat
en de bezoekfrequentie omlaag,
wordt dit percentage hoger.
Kortom, de bon is een uitste
kend marketinginstrument om
het bioscoopbezoek te verhogen.
De bon werkt met name drem
pelverlagend voor de doelgroe
pen, die minder vaak naar de
bioscoop gaan.
Het bestuur concludeerde dat
een gedegen marketingbeleid en
daarbij behorend budget noodza
kelijk was om de potentiële
mogelijkheden van de bon te
benutten. De opdracht voor het
opstellen van een marketingplan
werd gegeven aan Frank Smit
(Outatime Consultancy), die
vervolgens op projectbasis ook
uitvoering is gaan geven aan dit
plan. De zoektocht naar een
reclamebureau resulteerde uit
eindelijk in de keuze voor
ReklamePartners. De voorberei
dingen voor het lanceren van
een nieuwe bon en een onder
steunend promotiebeleid waren
eind 1994 in volle gang. De start
van NFC Marketing werd
gesteund met 50.000.
1995
Organisatorisch zou er het een
en ander veranderen door de
komst van de nieuwe bon. Zo
werd er onder andere voor geko
zen om met het oog op de te
verwachten omzetstijging over te
gaan op een geautomatiseerd
systeem met barcodes.
Na maanden van voorbereiding
werd de nieuwe aanpak van de
stichting eindelijk voor iedereen
zichtbaar en tastbaar. Op 1 juni
werd het tijdperk van de
Nationale Bioscoopbon ingeluid.
Een grootscheepse omwisselactie
zorgde ervoor dat vanaf die
datum de nieuwe bioscoopbon
in alle bioscopen verkrijgbaar
was. Wellicht nog belangrijker
was het dat de bioscoopbezoe
kers hiermee geconfronteerd
werden door middel van posters,
plafondhanger, stickers en dia's.
Onder het motto 'het leukste
cadeau in het donker' werd de
bioscoopbon voor het eerst
groots in de bioscopen gepro
moot.
Buiten de bioscoop kwam de
Nationale Bioscoopbon onder de
aandacht van de consument
door grote joint promotions met
Procter Gamble en Van Nelle,
hetgeen ook nog eens een ver
koop van zo'n 60.000 bonnen
opleverde.
In november werden de eerste
special editions op de markt
gebracht. Met medewerking van
de betreffende filmverhuurders
werd een "Pocahontas"-bon en
een "GoldenEye "-bon op de
markt gebracht, de laatste met
een waarde van 007,-.
1996
Om het bioscooppersoneel nog
enthousiaster te maken voor de
bioscoopbon werd er een incen-
tive in het leven geroepen waar
mee prijzen naar Disneyland
Parijs, MovieWorld en Walibi
Flevo gewonnen konden worden.
Het marketingbudget maakte het
voor het eerst mogelijk om te
investeren in 35 mm commer
cials. In november en december
werden er in samenwerking met
de BelBios radiocommercials
ingezet. Tegelijkertijd werd in de
bioscopen gecommuniceerd met
HEINEKEN REALISEERDE DE MEEST
SUCCESVOLLE SALES PROMOTION ACTIE UIT
AR GESCHIEDENIS
HA,
het november/december thema
'hoezo donkere dagen?'. Dit
gebeurde door middel van pos
ters en envelopjes.
De Stichting Nationale
Bioscoopbon ging verder met het
ondersteunen van de activiteiten
van NFC Marketing door finan
ciering voor o.a. BelBios te vers
trekken.
1997
Valentijnsdag werd voor het
eerst gebruikt in de communica
tie van de
bon. De 35
mm com
mercials
kregen
voor het
eerst bewe-
gende beel
den. Gedurende de 2-voor-l
zomeractie van NFC Marketing
werd er voor het eerst een prijs
vraag gebruikt om de verkoop
van bonnen te stimuleren. De
actie werd onder de aandacht
gebracht van de bioscoopbezoe
kers door middel van een 35
mm commercial en drie ver
schillende posters met daarop de
te winnen prijzen. Het resultaat
was zo goed dat hetzelfde con
cept in 1998 werd herhaald.
In november werd in samenwer
king met Radio 538 en TMF een
week lang aan alle bioscoopbe
zoekers een bon ter waarde van
2,50 cadeau gedaan, vergezeld
van een kleine verwacht kalen
der.
De business-to-business markt
werd benaderd door deelname
aan een relatiegeschenkenbeurs
in de RAI en een mailing naar
onze relaties. Heineken realiseer
de de meest succesvolle sales
promotion actie uit haar
geschiedenis met behulp van de
Nationale Bioscoopbon.
1998
De communicatie met de bio
scopen hebben wij dit jaar sterk
verbeterd door middel van NFC
regiobijeenkomsten, NFC
Contactdagen en concernbijeen
komsten.
De envelop is vernieuwd en
inmiddels hebben wij ook een
eigen filmblik als cadeauverpak
king. De introductie werd onder
steund door een actie die kopers
korting gaf op diverse top
soundtracks. Een poster, de
buffetdisplay en een 3 5 mm
commercial werden gebruikt om
het nieuwe november/december
thema 'het is weer cadeautjes
tijd' te introduceren. In de loop
van het jaar werd de bioscoop
bon in vele verschillende media
gebruikt als prijs, waaronder
programma's van Veronica,
Radio 538 en de Tros. In samen
werking met Coca Cola hebben
wij een actie opgezet die de ver
koop van bonnen aan het buffet
zal stimuleren.
De automatisering van de stich
ting is verder doorgevoerd met
de komst van een nieuwe barco
delezer die voor een nog snellere
verwerking van door ons inge
nomen bonnen kan zorgen, mits
de bioscoop de bonnen goed
(niet geniet of gestickerd en der
gelijke) aanlevert.
Dit was even een korte, lang
niet complete terugblik op de
afgelopen jaren. Bij deze willen
wij alle bioscoopmedewerkers
bedanken voor hun aandeel in
dit succesverhaal. Toch moeten
wij het dit jaar nog één keer zeg
gen: we zijn er nog lang niet!
Namens het bestuur en het
team van de Stichting Nationale
Bioscoopbon veel succes voor en
tijdens de komende kerstdagen
en een 'bon' 1999 r
2 1
o
VOORUITZIEN DOOR ACHTEROM TE KIJKEN