exploitanten,
programmeurs,
laboranten,
regisseurs,
verhuurders,
bookers m/v,
operateurs,
bedrijfsleid(st)ers,
secretaresses,
inspekteurs,
adm.medewerk(st)ers,
publ.medewerk(st)ers,
controleurs,
producenten,
cassières,
ouvreuses,
telefonistes,
kortom iedereen...
VEEL VOORSPOED
IN HET NIEUWE JAAR!
U
Duware
jjogchem's theaters bv
/of <?f
ifc#
2 8
door Jan Doense,
producent
Wie was Floris de Witte? In de rijke
historie van de vaderlandse schilder
kunst speelt deze 17e eeuwse artiest (1666-
1699) slechts een uiterst marginale rol. Als
contemporain landschapsschilder stelde hij
bitter weinig voor en had hij zich niet op
onnavolgbare wijze de techniek van het
trompe 1'oeil-schilderen meester gemaakt,
dan was hij inmiddels waarschijnlijk volle-
dig in de vergetelheid
geraakt. Zó fabelachtig was
zijn talent op dat gebied,
dat boze tongen beweerden
dat er duivelse machten in
het spel waren. Op zeker moment zou De
Witte er zelfs in geslaagd zijn, om in zijn
woonhuis annex atelier aan de
Amsterdamse Groenburgwal een heuse
doorgang naar een andere wereld te schil
deren. Een poort naar het schimmenrijk,
waar de levenden hun dierbare doden kon
den ontmoeten. Wat er waar is van deze
geruchten is nooit helemaal duidelijk
geworden. Op 18 oktober 1699 werd De
Witte door een woedende menigte de dood
in gedreven, nadat er in zijn huis diverse
kleine kinderen spoorloos verdwenen
waren. Sindsdien
zou het spoken in
het pand aan de
Groenburgwal.
Deze (fictieve)
geschiedenis vormt
de basis voor EXHI-
BITION, een
hedendaags spook
verhaal waarvan de
opnamen ijs en
weder dienende
eind volgend jaar in
Amsterdam zullen
plaatsvinden. De
regie is in handen
van de Amerikaanse
cineast Brian
Yuzna, in kringen
van horrorliefheb
bers een bekende
naam sinds hij in
1985 als producent debuteerde met het
inmiddels klassieke RE-ANIMATOR. In de
afgelopen tien jaar realiseerde Yuzna, niet
alleen als producent maar ook als regisseur,
een groot aantal succesvolle genrefilms. In
het voorjaar van 1994 bezocht hij het
Amsterdamse filmfestival 'The Weekend of
Terror, Part 11' teneinde er zijn films
RETURN OF THE LIVING DEAD 3 en
NECRONOMICON te presenteren. Tijdens
een nachtelijke wandeling langs de
Amsterdamse grachten bekende Yuzna aan ondergete
kende graag eens een spookverhaal te willen verfilmen.
Titels als THE HAUNTING, THE CHANGELING en
THE INNOCENTS werden genoemd en bleken weder
zijdse ijkpunten te zijn. Zo ontstond het idee voor een
in Amsterdam gesitueerd spookverhaal naar klassiek
model.
Het plan belandde aanvankelijk in de koelkast, maar
kwam daaruit tevoorschijn toen Yuzna begin 1996
opnieuw Amsterdam bezocht om tijdens 'Het 13e
Festival van de Fantastische Film' de wereldpremière
van zijn film THE DENTIST bij te wonen. Op voorstel
van Yuzna werd scenarioschrijver Phil van Tongeren bij
het project betrokken. Gedrieën probeerden we al
brainstormend tot een origineel verhaal te komen.
Inmiddels zijn we tweeënhalf jaar en meer dan tien
verschillende treatments verder. Eerder dit jaar verblijd
de het Nederlands Fonds voor de Film ons met een sce
nariosubsidie, waarmee onder meer een werkbezoekje
aan Hollywood kon worden gefinancierd. Met de
beoogde sales agent Trimark werden vruchtbare bespre
kingen gevoerd ('Love it. Let's do it.'), maar tussen de
plot driven approach van Yuzna en de character driven
approach van Van Tongeren bleef een forse kloof
gapen. Niettemin zijn de eerste twintig pagina's nu
geschreven en duim ik voor een scenario, waarin 'the
V.l.n.r.: Phil van Tongeren, Brian Yuzna en
Jan Doense
best of both worlds' verenigd zullen worden. En voor
een voorspoedige voortgang van het schrijfproces,
uiteraard. Want eind februari wil Trimark tijdens de
American Film Market in Los Angeles al de eerste pre-
sale deals sluiten.
De volgende pen is voor Rudolf van den Berg
Nog 12 maanden tot het
jaar 00.
Met een gerust hart wenst
Duware al haar relaties
een zorgeloos en
voorspoedig 1999 toe.
Duware bv.
Cinema Software Systems
Willemsparkweg 69
1071 GS Amsterdam
Holland
Telefoon 020 66 44 088
Telefax 020 66 44 084
e-mail info@Duware.nl
WÊÊÊÊ
2 9
WIJ WENSEN
ALLE
.*€lik