Nationale filmeducatieprogramma heeft grootse plannen
Toen het nationale filmeducatieprogramma
van NFC Marketing en Kunstweb/FEN,
FilmFan, in 1998 voor de vijfde keer werd geor
ganiseerd bleek bij de eerste voorbereidingen
al dat de schoenen van de jongeling aan de
krappe kant waren. Als je 100.000 leerlingen in
een periode van zes weken met hun klasgeno
ten naar de bioscoop wilt kunnen krijgen en
dat in 33 bioscopen in 25 steden, dan doe je
nogal een beroep op de exploitanten die het
project mede mogelijk maken.
door J. Huijsdens
FilmFan bleek een project dat op
veel enthousiasme kon - en nog
steeds kan - rekenen dus werk
ten alle filmdistributeurs, bios
coopexploitanten en centra voor
cultuureducatie over het alge
meen op een goede manier mee
en samen. De organisatoren
beseften echter toen al dat een
nieuw scenario gezien de te ver
wachten groei van het project
niet kon uitblijven.
Voordat we in dit artikel over
haast te werk gaan en u een
blik in de kraamkamer van
FilmFan willen bieden, gaan
we eerst even een paar stap
pen terug en willen we u ver
tellen waar we het nu precies
over hebben.
In 1994 ontwikkelde het toen
malige MGM Cinemas in
samenwerking met de
Amsterdamse stichting voor
kunstzinnige vorming SKVA een
filmeducatieprogramma dat men
FilmFan noemde. Docenten
konden zich bij Kunstweb
inschrijven voor bepaalde
schoolvoorstellingen die plaats
vonden in een van de bioscopen
van MGM Cinemas. Daarnaast
ontving men lesmateriaal zodat
de film klassikaal besproken kon
worden. Men bleek een gouden
formule in handen te hebben.
Het aantal aanvragen en de
wens om het project te laten
groeien waren dusdanig dat
bioscoopexploitatie Minerva ge
vraagd werd mee te doen. We
zijn inmiddels beland in 1996.
Omdat NFC Marketing het
belang van filmeducatie al enige
tijd inzag en zoekende was naar
een activiteit op dat gebied werd
besloten tot het adopteren van
FilmFan zonder dat de formule
waarin de centra voor kunstedu
catie een prominente rol spelen
werd veranderd. Twee jaar is
NFC Marketing inmiddels mede
organisator van het FilmFan
programma. Het heeft ertoe
geleid dat het aantal steden waar
het project nu elk voorjaar wordt
georganiseerd kon worden uitge
breid van achttien steden naar
25 steden en van 80.000 naar
105.000 deelnemende leerlingen
van groep drie van het basis
onderwijs tot en met de examen
klassen van het voortgezet
onderwijs. Verwacht wordt dat
ook in 1999, wanneer het pro
ject plaatsvindt van 9 maart tot
en met 29 april, het aantal leer
lingen weer aanzienlijk zal zijn.
Maar zoals gezegd, de grenzen
van het project werden al in
1998 voelbaar. Het totaal aantal
voorstellingen per plaats werd
sommige exploitanten te veel.
Het feit dat FilmFan plaatsvindt
in een periode van zes weken en
de voorstellingen zich tijdens de
ochtenduren afspelen lag daar
zeker aan ten grondslag. Reden
te meer voor Kunstweb, het
ondertussen in het leven geroe
pen Filmeducatie Nederland
(FEN) en NFC Marketing om
een koers voor de toekomst uit
te stippelen. Want waar alle
partijen, wel of niet verte
genwoordigd in NFC
Marketing en wel of niet
betrokken bij FilmFan in de
huidige vorm, het over eens
zijn is dat filmeducatie in
Nederland nog in de kinder
schoenen staat en dat er nog
heel veel mogelijk is.
Heel recentelijk werd de laatste
hand gelegd aan een strategie
plan voor FilmFan. In dat plan
staat omschreven op welke
manier NFC Marketing en FEN
het project denken te kunnen
laten uitgroeien tot een volwas
sen platform voor niet alleen
een groot, maar ook een breed
scala aan filmeducatieve initia
tieven. Waar moet u dan aan
denken?
In Nederland zijn er op tal van
plaatsen al filmeducatieprojec-
ten. Denk maar aan initiatieven
40
JMmNMJ
FILMFAN GROEIT OP
FILMEDUCATIE IN NEDERLAND
STAAT NOG IN DE
KINDERSCHOENEN