Nationale filmeducatieprogramma heeft grootse plannen Toen het nationale filmeducatieprogramma van NFC Marketing en Kunstweb/FEN, FilmFan, in 1998 voor de vijfde keer werd geor ganiseerd bleek bij de eerste voorbereidingen al dat de schoenen van de jongeling aan de krappe kant waren. Als je 100.000 leerlingen in een periode van zes weken met hun klasgeno ten naar de bioscoop wilt kunnen krijgen en dat in 33 bioscopen in 25 steden, dan doe je nogal een beroep op de exploitanten die het project mede mogelijk maken. door J. Huijsdens FilmFan bleek een project dat op veel enthousiasme kon - en nog steeds kan - rekenen dus werk ten alle filmdistributeurs, bios coopexploitanten en centra voor cultuureducatie over het alge meen op een goede manier mee en samen. De organisatoren beseften echter toen al dat een nieuw scenario gezien de te ver wachten groei van het project niet kon uitblijven. Voordat we in dit artikel over haast te werk gaan en u een blik in de kraamkamer van FilmFan willen bieden, gaan we eerst even een paar stap pen terug en willen we u ver tellen waar we het nu precies over hebben. In 1994 ontwikkelde het toen malige MGM Cinemas in samenwerking met de Amsterdamse stichting voor kunstzinnige vorming SKVA een filmeducatieprogramma dat men FilmFan noemde. Docenten konden zich bij Kunstweb inschrijven voor bepaalde schoolvoorstellingen die plaats vonden in een van de bioscopen van MGM Cinemas. Daarnaast ontving men lesmateriaal zodat de film klassikaal besproken kon worden. Men bleek een gouden formule in handen te hebben. Het aantal aanvragen en de wens om het project te laten groeien waren dusdanig dat bioscoopexploitatie Minerva ge vraagd werd mee te doen. We zijn inmiddels beland in 1996. Omdat NFC Marketing het belang van filmeducatie al enige tijd inzag en zoekende was naar een activiteit op dat gebied werd besloten tot het adopteren van FilmFan zonder dat de formule waarin de centra voor kunstedu catie een prominente rol spelen werd veranderd. Twee jaar is NFC Marketing inmiddels mede organisator van het FilmFan programma. Het heeft ertoe geleid dat het aantal steden waar het project nu elk voorjaar wordt georganiseerd kon worden uitge breid van achttien steden naar 25 steden en van 80.000 naar 105.000 deelnemende leerlingen van groep drie van het basis onderwijs tot en met de examen klassen van het voortgezet onderwijs. Verwacht wordt dat ook in 1999, wanneer het pro ject plaatsvindt van 9 maart tot en met 29 april, het aantal leer lingen weer aanzienlijk zal zijn. Maar zoals gezegd, de grenzen van het project werden al in 1998 voelbaar. Het totaal aantal voorstellingen per plaats werd sommige exploitanten te veel. Het feit dat FilmFan plaatsvindt in een periode van zes weken en de voorstellingen zich tijdens de ochtenduren afspelen lag daar zeker aan ten grondslag. Reden te meer voor Kunstweb, het ondertussen in het leven geroe pen Filmeducatie Nederland (FEN) en NFC Marketing om een koers voor de toekomst uit te stippelen. Want waar alle partijen, wel of niet verte genwoordigd in NFC Marketing en wel of niet betrokken bij FilmFan in de huidige vorm, het over eens zijn is dat filmeducatie in Nederland nog in de kinder schoenen staat en dat er nog heel veel mogelijk is. Heel recentelijk werd de laatste hand gelegd aan een strategie plan voor FilmFan. In dat plan staat omschreven op welke manier NFC Marketing en FEN het project denken te kunnen laten uitgroeien tot een volwas sen platform voor niet alleen een groot, maar ook een breed scala aan filmeducatieve initia tieven. Waar moet u dan aan denken? In Nederland zijn er op tal van plaatsen al filmeducatieprojec- ten. Denk maar aan initiatieven 40 JMmNMJ FILMFAN GROEIT OP FILMEDUCATIE IN NEDERLAND STAAT NOG IN DE KINDERSCHOENEN

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1998 | | pagina 33