u o N U z o z BIOSCOOPMONITOR LEVERT WAARDEVOLLE GEGEVENS OP Het doorlopend publieksonderzoek dat sinds januari in opdracht van NFC Marketing wordt uitgevoerd in samen werking met marktonderzoekinstituut NIPO heeft een aantal zeer interessante resultaten opgeleverd. In de komende nummers van Holland Film Nieuws zult u hierover meer kunnen lezen. door drs. Jan Ott 'Bioscoopmonitor' De Bioscoopmonitor is door NFC Onderzoek ontwikkeld om het Nederlandse bioscooppubliek in kaart te brengen. (Onder bio scoop wordt hier tevens film theater verstaan.) Informatie over hoeveel mensen er wekelijks naar de bioscoop gaan, in welke steden en naar welke films was reeds beschikbaar dankzij de cijfers die door de leden bioscoopexploitanten en filmverhuurders aan de NFC wor den doorgegeven. Informatie over de samenstelling van het bioscooppubliek was ech ter schaars en de betrouwbaarheid ervan was vaak twijfelachtig: In de enquêtes waarop we aangewe zen waren wordt een belangrijke variabele, de jaarlijkse bezoekfre quentie van de bezoekers, vastge steld door te vragen hoe vaak men zelf denkt naar de bioscoop te gaan. Bij eenvoudige omreke ning van deze resultaten wordt duidelijk dat deze frequenties niet kunnen kloppen. De bezoeker overschat zijn eigen bezoekfre quentie, maar doen hoogfrequen te bezoekers dit in gelijke mate als bezoekers die minder vaak gaan? Bij het houden van enquêtes in bioscopen rijst bovendien het pro bleem dat onmogelijk is na te gaan of een steekproef representa tief is voor Nederland. Het publiek kan immers per seizoen, per voorstelling, per weekdag, per theater en per stad verschillend zijn. Na zorgvuldige afweging van de mogelijkheden is gekozen voor een methode waarbij een groep wordt 'gevolgd' in hun gang naar bioscoop en filmtheater. Marktonderzoekinstituut NIPO, bekend van o.a. politieke opinie peilingen, beschikt over een zorgvuldig samengesteld 'panel' van circa 1000 huishoudens, representatief voor de Nederlandse bevolking, dat wekelijks een vragenlijst voorge schoteld krijgt. Sinds 1 januari 1998 is de vraag of iemand uit het huishouden in de afgelopen week naar de film is geweest vast onderdeel van de vragenlijst. Indien deze vraag positief wordt beantwoord krijgt de betreffende persoon een aan tal vragen voorgelegd over dit bezoek. Op deze wijze wordt van een representatief deel van de bevolking het bezoekgedrag nauwkeurig en tot in detail in kaart gebracht. Aangezien het NIPO over vele demografische variabelen van de respondenten beschikt (geslacht, leeftijd, oplei ding, inkomen, enz.) zijn talrijke analyses mogelijk. Hieronder volgt een selectie van de resultaten (januari tot oktober). Afstand huis - bioscoop minder dan 5 km. 43% 5 tot 10 km. 25% meer dan 10 km. 31% Voor ruim de helft van de bezoe ken wordt een reis gemaakt van meer dan 5 kilometer. Met dit gegeven in gedachte krijgt de grootheid 'bezoek per inwoner' op stadsniveau een andere betekenis. Ook het belang van goede bereikbaarheid en parkeervoorzieningen is hier mee bewezen. Tevredenheid over bioscoop zeer tevreden 25% tevreden 57% neutraal 10% ontevreden 5% zeer ontevreden 4% De tevredenheid kan betrekking hebben op onder andere stoelen en beenruimte, kwaliteit van 4 4

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1998 | | pagina 37