een gesprek met de marketing manager van NMarketing, Luud Berings IC In het jaar dat "The Lion King" en "GoldenEye" de bioscoop top tien in Nederland aanvoerden, presen teerde NFC Marketing voor het eerst haar visie voor de lange termijn in de vorm van een strategieplan. We praten over het jaar 1995. Het is inmiddels drie jaar later en de marketing afdeling van de brancheorganisa tie NFC presenteert opnieuw een strategieplan. door J. Huijsdens Werd in het vorige plan nog het ambitieuze doel van twintig mil joen bezoekers in het jaar 2000 als richtlijn genomen, in het nieuwe plan wordt de meetlat gelegd op 22 miljoen bezoekers in het jaar 2002. Aan de voor avond van de presentatie van het strategieplan aan de Federatieraad van de NFC, legde Holland Film Nieuws de schrij ver van het strategieplan, de marketing manager van NFC Marketing, Luud Berings een aantal vragen voor. Voordat we het over het stra tegieplan gaan hebben, je bent nu bijna een jaar lang marketing manager van NFC Marketing. Hoe kijk je terug op het bijna afgelopen jaar? Als een Grand Prix coureur die de kwalificatierondes achter de rug heeft en weet dat morgen de echte wedstrijd gaat beginnen. Ik heb het gevoel dat we veel in gang hebben kunnen zetten, maar dat het grote werk nog moet komen. Allemaal wel leuk zo 'n stra tegieplan, maar kun je uitleg gen wat het belang is van het strategieplan voor de indivi duele ondernemer op de bios- coopmarkt? Nee! Als je dat niet voelt, is er voor mij ook niets uit te leggen! Voor elk argument dat ik naar voren breng, kan de scepticus een tegenargument bedenken. Het wezenlijke belang van een gezamenlijke strategie moet je voelen! Ondernemer zijn in je eigen bedrijf en daarnaast kun nen profiteren van de kracht van het grote geheel. Vele bran ches zijn ons op die weg al voor gegaan: de optiekbranche, de platenwinkels, de boekenzaken, de videobranche, garagebedrij ven...zal ik nog even doorgaan? Je merkt juist door de gezamen lijkheid nu eindelijk dat grote bedrijven nauwer met ons willen samenwerken en daar kunnen we veel voordeel van hebben, zeker ook op lokaal niveau. Want dat gaat in de toekomst nog belangrijker worden. De lokale of regionale markt dat wordt het speelveld van de komende jaren. Wat is het grote verschil tus sen het strategieplan uit 1995 en hetgeen nu voor ons ligt? Het belangrijkste verschil is het feit dat we voor het eerst in de cijfers een ontwikkeling konden zien. In het plan van 1995 waren de cijfers nog van een jaar. Nu kunnen we zien wat er tussen 1995 en 1998 is gebeurd. Een tweede verschil is dat we veel consequenter zijn geweest in het denkpatroon. Eerst de zaak analyseren, dan conclusies trek ken, vervolgens haalbare doelen stellen en die verder uitwerken in concrete acties en maatrege len. Hierdoor ontstaat een logisch plan dat goed verdedig baar is. Wat zijn de zwaartepunten van het strategieplan? Met andere woorden wat zijn de belangrijkste aandacht punten voor NFC Marketing voor de komen de drie jaar? We hebben gekozen voor drie aandachtsgebieden: consu menten, potentiële sponsors en de eigen medewerkers. Uiteraard ligt het zwaartepunt bij de consument. Maar er is even wicht. Ook voor de eigen mede werkers en de potentiële sponsors worden tijd en geld ingeruimd. We willen jongeren vaker in bioscoop en we willen meer mensen van twintig jaar en ouder. Dat is het, om heel kort door de bocht te gaan. Om dat te bereiken zijn we onder andere plannen aan het maken voor een loyaliteitsprogramma, betere public relations, denken we na over een speciale dag als opening van het bioscoopseizoen en wil len we de lokale ondernemer meer gaan ondersteunen bij zijn lokale marketing. En zo zijn er nog veel meer plannen. Een ander belangrijk idee in het plan is het aanbieden van marketing- en publiciteits- cursussen aan medewerkers van bioscopen. Is dat zo hard nodig? Nou ja. Mooi zou dat zijn als ik hier ging verklaren dat men nog het nodige te leren heeft. Ik zie de storm al die op me af komt. En terecht! Ik vind dat er door heel veel mensen heel hard en met veel gevoel voor de klant gewerkt wordt, dus daar zit het hem niet in. Maar ik denk wel dat er het nodige veranderd is in de markt. Vragen als: hoe bena der ik mijn regionale klant? Wie is eigenlijk mijn klant? Hoe kan ik hem het beste bereiken? Hoe kan ik zorgen dat hij terugkomt, worden steeds belangrijker. Een binding opbouwen met je eigen klant. Daarin kunnen trainingen en workshops een grote rol ver vullen. Er is kennis genoeg, die kan worden overgedragen. Niet een paar mensen in Amsterdam bij de NFC bepalen immers hoe het bioscoopgedrag van de con sument is, dat wordt in elke zaal, elke voorstelling en elke dag opnieuw bepaald. Daar gebeurt het! Als je als onderne mer die momenten positief kunt sturen en beïnvloeden, dan ben je koopman. NFC Marketing zegt in het plan dat het afgelopen is met de publicitaire steun voor de BelBios zoals we die tot op heden hebben gezien en dat zij zich meer wil richten op het geaccepteerd krijgen van de BelBios bij nog niet aange sloten exploitanten. Waarom is daarvoor gekozen? Nou, afgelopen met de publici taire steun voor de BelBios is iets te zwaar geformuleerd. Dat lijkt er op of wij de BelBios in zijn geheel niet meer steunen en niets is minder waar! NFC Marketing zal zich juist zeer ste vig blijven inzetten voor het onder de aandacht brengen van 0900-9363 bij het grote publiek. We geloven in de kracht van die dienst en willen hem daarom juist meer uitbouwen. Daarom gaan we, behalve zorgen dat het nummer door al onze sponsors prominent in beeld wordt gebracht (denk aan miljoenen 2- voor-1 vouchers elk jaar!) ook onze aandacht wat verleggen. Elke keer dat een consument de BelBios belt en er achter komt dat de bioscoop waar hij naar toe wil, niet is aangesloten, is er een te veel! Daar willen we wat aan doen. We ruimen budget in om er aan te wer ken dat meer bioscopen zich bij de BelBios aansluiten, zodat we echt waar kunnen maken dat we het NATIO NALE reserveernummer zijn. In het strategieplan wordt gesproken over een zekere meldingsplicht ten aanzien van acties van alle onderne mingen. Neigt dit niet naar een "Big Brother is watching 9 LOOK WHO'STALKING IK HEB HET GEVOEL DAT WE VEEL IN GANG HEBBEN KUNNEN ZETTEN, MAAR DAT HET GROTE WERK NOG MOET KOMEN

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1998 | | pagina 8