E O u Nederlands-/bndsvoor de^lm H tt O MONEY MAKES THE WORLD GO ROUND 03 Q. Op de tweede verdieping van het fraaie pand aan de Jan Luykenstraat, waar onder andere ook de NFC gehuisvest is, bevindt zich het Nederlands Fonds voor de Film. Een bijzonder bedrijf in die zin dat het, hoewel er geen films gemaakt, gedistribu eerd of vertoond worden, toch midden in de Nederlandse filmwereld staat. door P. Kleisen Directeur van het Nederlands Fonds voor de Film, Ryclef Rienstra Het Fonds, dat in 1993 door het toenmalige Ministerie van WVC werd opgericht, heeft een tweele dig doel. Ten eerste stimuleert het de filmproductie in Nederland, waarbij men de nadruk legt op diversiteit en kwaliteit. Ten tweede streeft men naar een bevordering van het Nederlandse filmklimaat, mid dels de financiële ondersteuning van de ontwikkeling, realisering en distributie van films van eigen bodem. Dit kunnen films zijn in de categorieën lange speelfilm, korte speelfilm, docu mentaire en animatiefilm. De beschikbare geldbuidel bedraagt jaarlijks zo'n negentien miljoen gulden en wordt gevuld met sub sidie van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur Weten schappen. In Nederland gevestigde film producenten kunnen bij het Fonds aankloppen voor een financiële bijdrage aan hun pro ject. Hierbij worden ze geacht een gedegen projectplan in te dienen, waaruit de kwaliteit van het scenario, het talent van de makers en de vertoningsvooruit zichten van het project moeten blijken. Een vraag die hier natuurlijk gesteld moet worden is: "Hoe worden subjectieve begrippen als kwaliteit en talent eenduidig beoordeeld?" "Dat is niet eenduidig", vertelt Ryclef Rienstra, sinds de oprich ting directeur van het Fonds. "Talent zie je meestal af aan oor spronkelijkheid. De meeste basisthema's in de cinema zijn afgezaagd. Het gaat om de manier waarop mensen voorstel len zo'n thema te verfilmen. Daaruit lees je talent. Uit het scenario kun je lezen of het een interessante film kan opleveren of niet. Je let dan op aspecten als: hoe zijn de dialogen, hoe wordt het verhaal verteld, hoe worden de karakters neergezet, kan ik als kijker met ze mee gaan? Zo was "Karakter" een klassiek verhaal dat op originele wijze verfilmd is. De film is het bewijs dat we wat dat betreft gelijk hadden." Uiteraard kan Rienstra niet meer alle aanvragen zelf lezen. Wel probeert hij om alle commissievergaderingen, waar de aanvragen besproken worden, bij te wonen. Voor iede re filmcategorie is er zo'n advies commissie, die elk jaar opnieuw wordt samengesteld met mensen uit de filmwereld. Rienstra heeft zijn sporen in de filmwereld verdiend. Hij werkte twintig jaar in de filmproductie, daarna bij de voorloper van het Fonds, het Fonds voor de Nederlandse Film. Hij was sinds 1989 de eerste directeur van het Europese film productie fonds, Eurimages, en kwam toen terug naar Nederland. "Het filmbedrijf is gewoon verslavend", is zijn commentaar. De liefde voor de

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1999 | | pagina 12