film is ontstaan toen hij als
schooljongen een vriend hielp in
de cabine van het Grand Théatre
in Amersfoort. Toen was al dui
delijk dat Rienstra later absoluut
"in de film" wilde werken. Het
leuke van het Fonds vindt hij dat
het zo'n belangrijke spil vormt
in de productie en ontwikkeling
van Nederlandse films. Het blijft
ook steeds een uitdaging. De
situatie waarin films gemaakt
worden is sterk aan verandering
onderhevig. Dat dwingt het
Fonds om steeds opnieuw positie
te bepalen. Het gaat er om wat
je eraan kunt doen dat de
Nederlandse film zijn weg vindt
naar de Nederlandse doeken.
"Het is niet zo dat je geld krijgt
en verdeel dat maar. Je moet
altijd alert blijven."
Behalve zijn passie voor de film
in het algemeen en de
Nederlandse film in het bijzon
der beschikt Rienstra over het
broodnodige geduld. Hij kent
een sterke behoefte aan het bij
eenbrengen van belangen en dat
gaat hem naar eigen zeggen goed
af. Als een van de hoogtepunten
van zijn loopbaan bij het Fonds
noemt hij het winnen van een
Oscar door een Nederlandse
film. Hoewel hier volgens hem
door velen nogal smalend over
gedaan wordt, vergelijkt Rienstra
het met het winnen van
Olympisch Goud. Het is toch zo
dat door een toonaangevend
forum in de cinematografie die
film wordt uitgekozen die bij
hen het meest tot de verbeelding
spreekt. "Dat zegt wel wat in een
land waar men absoluut niet
geïnteresseerd is in buitenlandse
films". Leuk was ook dat hij in
de kerstvakantie met zijn kinde
ren naar "Abeltje" wilde, maar
bijna nergens meer een kaartje
kon krijgen. Het gezin moest dus
op de fiets door Amsterdam op
zoek naar een bioscoop waar
nog wel kaartjes beschikbaar
waren. "Uiteindelijk zit je dan in
een bomvolle zaal met enthou
siaste mensen. Dat is ontzettend
bevredigend. Daar doe je het
voor."
In de huidige situatie is het
Nederlands Fonds voor de Film
zowel letterlijk als figuurlijk ver
deeld in kleine units. Verspreid
over de verdieping liggen de ver
schillende kamers en kamertjes,
die veelal bezet worden door
maar één medewerker. De mede
werkers vormen vaak alleen of
samen met een collega een
'afdeling'. Momenteel is er ech
ter een reorganisatie bezig, waar
door er meer een eenheid zal
gaan ontstaan. Komt dit bedrijf
op de buitenstaander misschien
wat versnipperd over, door de
medewerkers zelf wordt het wel
degelijk als een eenheid ervaren.
Iedereen omschrijft het Fonds
als een hecht team met een
gezellige sfeer en leuke collega's,
die goed samenwerken. Bij het
Fonds zijn de volgende personen
werkzaam:
Pascale Baas is directie-secreta
resse. Na een jaar Schoevers,
studeerde zij Amerikanistiek en
RYCLEF RIENSTRA:
"HET IS NIET ZO DAT JE
GELD KRIJGT EN VERDEEL
DAT MAAR. JE MOET
ALTIJD ALERT BLIJVEN."
Van links naar
rechts: Suzan
van den Ham,
Caroline Schut,
Mirjam van
Doorn, Carrol
Tjon A Fong,
Monique Wolf,
Maarten
Wijdenes.
Op de voor
grond: Ger
Bouma, Ryclef
Rienstra, Karin
Borst, Barbara
Stroink en
Pascale Baas.
Op de foto
ontbreken:
Joan Terpstra
en Monica
Wissing.
1 3