film is ontstaan toen hij als schooljongen een vriend hielp in de cabine van het Grand Théatre in Amersfoort. Toen was al dui delijk dat Rienstra later absoluut "in de film" wilde werken. Het leuke van het Fonds vindt hij dat het zo'n belangrijke spil vormt in de productie en ontwikkeling van Nederlandse films. Het blijft ook steeds een uitdaging. De situatie waarin films gemaakt worden is sterk aan verandering onderhevig. Dat dwingt het Fonds om steeds opnieuw positie te bepalen. Het gaat er om wat je eraan kunt doen dat de Nederlandse film zijn weg vindt naar de Nederlandse doeken. "Het is niet zo dat je geld krijgt en verdeel dat maar. Je moet altijd alert blijven." Behalve zijn passie voor de film in het algemeen en de Nederlandse film in het bijzon der beschikt Rienstra over het broodnodige geduld. Hij kent een sterke behoefte aan het bij eenbrengen van belangen en dat gaat hem naar eigen zeggen goed af. Als een van de hoogtepunten van zijn loopbaan bij het Fonds noemt hij het winnen van een Oscar door een Nederlandse film. Hoewel hier volgens hem door velen nogal smalend over gedaan wordt, vergelijkt Rienstra het met het winnen van Olympisch Goud. Het is toch zo dat door een toonaangevend forum in de cinematografie die film wordt uitgekozen die bij hen het meest tot de verbeelding spreekt. "Dat zegt wel wat in een land waar men absoluut niet geïnteresseerd is in buitenlandse films". Leuk was ook dat hij in de kerstvakantie met zijn kinde ren naar "Abeltje" wilde, maar bijna nergens meer een kaartje kon krijgen. Het gezin moest dus op de fiets door Amsterdam op zoek naar een bioscoop waar nog wel kaartjes beschikbaar waren. "Uiteindelijk zit je dan in een bomvolle zaal met enthou siaste mensen. Dat is ontzettend bevredigend. Daar doe je het voor." In de huidige situatie is het Nederlands Fonds voor de Film zowel letterlijk als figuurlijk ver deeld in kleine units. Verspreid over de verdieping liggen de ver schillende kamers en kamertjes, die veelal bezet worden door maar één medewerker. De mede werkers vormen vaak alleen of samen met een collega een 'afdeling'. Momenteel is er ech ter een reorganisatie bezig, waar door er meer een eenheid zal gaan ontstaan. Komt dit bedrijf op de buitenstaander misschien wat versnipperd over, door de medewerkers zelf wordt het wel degelijk als een eenheid ervaren. Iedereen omschrijft het Fonds als een hecht team met een gezellige sfeer en leuke collega's, die goed samenwerken. Bij het Fonds zijn de volgende personen werkzaam: Pascale Baas is directie-secreta resse. Na een jaar Schoevers, studeerde zij Amerikanistiek en RYCLEF RIENSTRA: "HET IS NIET ZO DAT JE GELD KRIJGT EN VERDEEL DAT MAAR. JE MOET ALTIJD ALERT BLIJVEN." Van links naar rechts: Suzan van den Ham, Caroline Schut, Mirjam van Doorn, Carrol Tjon A Fong, Monique Wolf, Maarten Wijdenes. Op de voor grond: Ger Bouma, Ryclef Rienstra, Karin Borst, Barbara Stroink en Pascale Baas. Op de foto ontbreken: Joan Terpstra en Monica Wissing. 1 3

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1999 | | pagina 13