GOLDEN GLOBES 1999 SAVING PRIVATE RYAN", "THE TRUMAN SHOW ZIJN DE "GROTE WINNAARS VAN: EN SHAKESPEARE IN LOVE Culturele Studies, maar koos uiteindelijk voor deze secreta riële functie. Leuk vindt ze dat ze een spilfunctie heeft in het bedrijf, zodat ze precies weet wat overal speelt. Pascale noemt nauwkeurigheid en gevoel voor orde als belangrijkste eigen schappen voor haar baan. Dit is zeker voorstelbaar, gezien de indrukwekkende lijst met verschillende taken die zij uitvoert. moet als zodanig behandeld worden. Caroline Schut en Mirjam van Doorn zijn beiden project coördinator. Hun belangrijkste taak is het begeleiden van het administratieve traject van iede- Carrol Tjon A Fong is bureaumanager. Carrol studeerde rechten en houdt zich, naast het bureaumanagement, bezig met de juridische zaken van het Fonds, zoals het bewaken van de aanvraagprocedures. Hij waardeert vooral de veelzijdig heid van de functie en het con tact met veel verschillende mensen. Een eigenschap die hierbij onmisbaar is, is dat je mensen met respect behandelt. Een filmproject is toch "het kindje van de aanvrager" en ii RYCLEF RIENSTRA: "TALENT ZIE JE MEESTAL AF \RN OORSPRONKELIJKHEID. DE MEESTE BASISTHEMA'S IN DE CINEMA ZIJN AFGEZAAGD." re aanvraag. Dié begeleiding loopt vanaf het moment dat een aanvraag binnenkomt tot aan het moment van afwijzing danwei vertoning van de film. Caroline houdt wel van de hec tische periode rond een inlever- datum van de aanvragen. "Het is wel lekker als er een grote stapel voor je ligt". Belangrijk is dan wel dat je goed overzicht kunt bewaren. Caroline is al een half jaar de vervanger van Monica Wissing, die wegens ziekte afwezig is. Monique Wolf is stafmedewer ker documentaire en animatie film. Zij is verantwoordelijk voor het begeleiden van de aan vrager en zijn aanvraag in die filmcategorieën. Zij helpt hen hun aanvraag eventueel bij te schaven, schrijft de adviezen betreffende die aanvragen, zit de vergaderingen van de adviescommissie voor en maakt de beschikking voor wie een bijdrage krijgt. Het persoonlijk contact met de aanvragers is het leukste aspect van haar werk. Belangrijk daarbij is om volko men objectief en betrouwbaar te zijn. Suzan van den Ham is beleids medewerker en deelt deze baan met de tijdens mijn bezoek afwezige Joan Terpstra. Hiernaast is zij stafmedewerker Onderzoek Ontwikkeling. In deze hoedanigheid begeleidt zij aanvragen voor de zogenaamde Bijzondere Bijdragen (onder andere bedoeld ter verbetering van de professionaliteit van filmmakers) en voor decatego- rie Onderzoek Ontwikkeling. De functie van beleidsmedewer ker blijkt een stuk moeilijker te omschrijven. Na lang nadenken noemt Suzan het op de hoogte zijn van alles wat het Fonds doet en het nagaan welke con sequenties dat heeft voor het te volgen beleid. Zij informeert het bestuur van het Fonds en vertaalt de door de overheid opgelegde aandachtspunten naar een concrete uitvoering. Behalve dat ze haar collega's gezellig vindt, kun je van som mige "oude rotten in het vak" ook nog wat opsteken. Barbara Stroink en Ger Bouma zijn beiden stafmede werker lange speelfilm. Dit houdt in dat zij de begeleiding van de aanvragen voor deze categorie doen. Barbara is hier naast samen met Ryclef Rienstra lid van het bestuur van Eurimages. Hiervoor vertoe ven zij een aantal malen per jaar in het buitenland en zijn zo op de hoogte hoe het er daar aan toe gaat in de filmbranche. Karin Borst is enkele maanden vervanger van een zwanger schapsverlof geweest op de beleidsafdeling. Toen deze ver vanging was afgelopen, bleek er nog voldoende werk te verrich ten. Nu is Karin bezig met beleidswerkzaamheden, com municatie en Bijzondere Bijdragen en vervult ze eigenlijk een soort 'vliegende keep-func- tie' binnen het Fonds. Maarten Wijdenes tenslotte is verantwoordelijk voor de finan ciële administratie van het Fonds. Wat de toekomst betreft, is het Fonds in gesprek met NFC Marketing om meer samen te doen voor de promotie van de Nederlandse film. Ook komt er een samenwerking op het gebied van educatie met het project FilmFan. Het is een belangrijke taak om de film- smaak al bij het jonge publiek te ontwikkelen. Het Fonds is bezig de raakvlakken te onder zoeken tussen de klassieke cine matografie en de nieuwe media. Hierin ziet Rienstra een fantas tisch nieuw verspreidingsgebied voor de film. Verder gaat het Fonds experimenteren met één adviseur voor met name de commerciële lange speelfilm. Het Ministerie van Economische Zaken en Financiën heeft een aantal maatregelen genomen om juist de productie van de commercië le speelfilm te bevorderen. Daar gaat het Fonds ook een rol in vervullen. Er is twee miljoen gulden vrijgemaakt uit de financiële middelen om daar voor aan te wenden. De speciale adviseur zal naast de bestaande commissie gaan opereren. ii ii Beste Film Drama p- Saving Private Ryan; Elizabeth; Gods and Monsters; The Horse Whisperer; The Truman Show Beste Film Musical/ Komedie Shakespeare In Love Bulworth; The Mask of Zorro; Patch Adams; Still Crazy; There's Something About Mary Beste Actrice Drama Cate Blanchett - Elizabeth; 4 Fernanda Montenegro - Central Station; Susan Sarandon - Stepmom; Meryl Streep - One True Thing; Emily Watson - Hilary And Jackie Beste Actrice Musical/Komedie Gwyneth Paltrow - Shakespeare In Love; Cameron Diaz - There's Something About Mary; Jane Horrocks - Little Voice; Christina Ricci - The Opposite of Sex; Meg Ryan - You've Got Mail Beste Acteur Drama Jim Carrey - The Truman Show; Stephen Fry - Wilde; Tom Hanks - Saving Private Ryan; Ian McKellen - Gods and Monsters; Nick Nolte - Affliction Beste Acteur Musical/Komedie Michael Caine - Little Voice; Antonio Banderas - The Mask Of Zorro; Warren Beatty - Bulworth; John Travolta - Primary Colors; Robin Williams - Patch Adams Beste regisseur Steven Spielberg - Saving Private Ryan; Shekhar Kapur - Elizabeth; John Madden - Shakespeare In Love; Robert Redford - The Horse Whisperer; Peter Weir - The Truman Show Beste script Mare Norman and Tom Stoppard - Shakespeare In Love; Warren Beatty and Jeremy Pikser - Bulworth; Andrew Niccol - The Truman Show; Robert Rodat - Saving Private Ryan; Todd Solondz - Happiness 1 4 Without Limits; Billy Bob Thornton - A Simple Plan Beste vrouwelijke bijrol Lynn Redgrave - Gods and Monsters; Kathy Bates - Primary Colors; Brenda Blethyn - Little Voice; Judi Dench - Shakespeare In Love; Sharon Stone - The Mighty Beste buitenlandse film Central Station - Brazilië; The Celebration - Denemarken; Men With Guns (Hombres Armados) - USA; The Polish Bride (De Poolse Bruid) - Nederland; Tango - Argentinië Beste originele muziekscore Burkhard Dallwitz Philip Glass - The Truman Show; Jerry Goldsmith - Mulan; Randy Newman - A Bug's Life; Stephen Schwartz Hans Zimmer - The Prince Of Egypt; John Williams - Saving Private Ryan Beste mannelijke bijrol Ed Harris - The Truman Show; Robert Duvall - A Civil Action; Bill Murray - Rushmore; Geoffrey Rush Shakespeare In Love; Donald Sutherland - Beste originele muziek nummer The Prayer - Quest For Camelot: The Magie Sword; The Flame Still Burns - Still Crazy; The Mighty - The Mighty; Reflection - Mulan; Uninvited - City Of Angels; When You Believe - The Prince Of Egypt 1 5

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1999 | | pagina 14