GOLDEN GLOBES 1999
SAVING PRIVATE RYAN", "THE TRUMAN SHOW
ZIJN DE "GROTE WINNAARS VAN:
EN
SHAKESPEARE IN LOVE
Culturele Studies, maar koos
uiteindelijk voor deze secreta
riële functie. Leuk vindt ze dat
ze een spilfunctie heeft in het
bedrijf, zodat ze precies weet
wat overal speelt. Pascale noemt
nauwkeurigheid en gevoel voor
orde als belangrijkste eigen
schappen voor haar baan.
Dit is zeker voorstelbaar,
gezien de indrukwekkende
lijst met verschillende
taken die zij uitvoert.
moet als zodanig behandeld
worden.
Caroline Schut en Mirjam
van Doorn zijn beiden project
coördinator. Hun belangrijkste
taak is het begeleiden van het
administratieve traject van iede-
Carrol Tjon A Fong is
bureaumanager. Carrol
studeerde rechten en
houdt zich, naast het
bureaumanagement, bezig met
de juridische zaken van het
Fonds, zoals het bewaken van
de aanvraagprocedures. Hij
waardeert vooral de veelzijdig
heid van de functie en het con
tact met veel verschillende
mensen. Een eigenschap die
hierbij onmisbaar is, is dat je
mensen met respect behandelt.
Een filmproject is toch "het
kindje van de aanvrager" en
ii
RYCLEF RIENSTRA:
"TALENT ZIE JE MEESTAL AF
\RN OORSPRONKELIJKHEID. DE
MEESTE BASISTHEMA'S IN DE
CINEMA ZIJN AFGEZAAGD."
re aanvraag. Dié begeleiding
loopt vanaf het moment dat
een aanvraag binnenkomt tot
aan het moment van afwijzing
danwei vertoning van de film.
Caroline houdt wel van de hec
tische periode rond een inlever-
datum van de aanvragen. "Het
is wel lekker als er een grote
stapel voor je ligt". Belangrijk is
dan wel dat je goed overzicht
kunt bewaren. Caroline is al
een half jaar de vervanger van
Monica Wissing, die wegens
ziekte afwezig is.
Monique Wolf is stafmedewer
ker documentaire en animatie
film. Zij is verantwoordelijk
voor het begeleiden van de aan
vrager en zijn aanvraag in die
filmcategorieën. Zij helpt hen
hun aanvraag eventueel bij te
schaven, schrijft de adviezen
betreffende die aanvragen, zit
de vergaderingen van de
adviescommissie voor en
maakt de beschikking voor
wie een bijdrage krijgt. Het
persoonlijk contact met de
aanvragers is het leukste
aspect van haar werk.
Belangrijk daarbij is om volko
men objectief en betrouwbaar
te zijn.
Suzan van den Ham is beleids
medewerker en deelt deze baan
met de tijdens mijn bezoek
afwezige Joan Terpstra.
Hiernaast is zij stafmedewerker
Onderzoek Ontwikkeling. In
deze hoedanigheid begeleidt zij
aanvragen voor de zogenaamde
Bijzondere Bijdragen (onder
andere bedoeld ter verbetering
van de professionaliteit van
filmmakers) en voor decatego-
rie Onderzoek Ontwikkeling.
De functie van beleidsmedewer
ker blijkt een stuk moeilijker te
omschrijven. Na lang nadenken
noemt Suzan het op de hoogte
zijn van alles wat het Fonds
doet en het nagaan welke con
sequenties dat heeft voor het te
volgen beleid. Zij informeert
het bestuur van het Fonds en
vertaalt de door de overheid
opgelegde aandachtspunten
naar een concrete uitvoering.
Behalve dat ze haar collega's
gezellig vindt, kun je van som
mige "oude rotten in het vak"
ook nog wat opsteken.
Barbara Stroink en Ger
Bouma zijn beiden stafmede
werker lange speelfilm. Dit
houdt in dat zij de begeleiding
van de aanvragen voor deze
categorie doen. Barbara is hier
naast samen met Ryclef
Rienstra lid van het bestuur
van Eurimages. Hiervoor vertoe
ven zij een aantal malen per
jaar in het buitenland en zijn zo
op de hoogte hoe het er daar
aan toe gaat in de filmbranche.
Karin Borst is enkele maanden
vervanger van een zwanger
schapsverlof geweest op de
beleidsafdeling. Toen deze ver
vanging was afgelopen, bleek er
nog voldoende werk te verrich
ten. Nu is Karin bezig met
beleidswerkzaamheden, com
municatie en Bijzondere
Bijdragen en vervult ze eigenlijk
een soort 'vliegende keep-func-
tie' binnen het Fonds.
Maarten Wijdenes tenslotte is
verantwoordelijk voor de finan
ciële administratie van het
Fonds.
Wat de toekomst betreft, is het
Fonds in gesprek met NFC
Marketing om meer samen te
doen voor de promotie van de
Nederlandse film. Ook komt er
een samenwerking op het
gebied van educatie met het
project FilmFan. Het is een
belangrijke taak om de film-
smaak al bij het jonge publiek
te ontwikkelen. Het Fonds is
bezig de raakvlakken te onder
zoeken tussen de klassieke cine
matografie en de nieuwe media.
Hierin ziet Rienstra een fantas
tisch nieuw verspreidingsgebied
voor de film. Verder gaat het
Fonds experimenteren met één
adviseur voor met name de
commerciële lange speelfilm.
Het Ministerie van
Economische Zaken en
Financiën heeft een aantal
maatregelen genomen om juist
de productie van de commercië
le speelfilm te bevorderen.
Daar gaat het Fonds ook een rol
in vervullen. Er is twee miljoen
gulden vrijgemaakt uit de
financiële middelen om daar
voor aan te wenden. De speciale
adviseur zal naast de bestaande
commissie gaan opereren.
ii
ii
Beste Film Drama
p- Saving Private Ryan; Elizabeth;
Gods and Monsters; The
Horse Whisperer; The
Truman Show
Beste Film Musical/
Komedie
Shakespeare In Love
Bulworth; The Mask of
Zorro; Patch Adams; Still Crazy;
There's Something About Mary
Beste Actrice Drama
Cate Blanchett - Elizabeth; 4
Fernanda Montenegro - Central
Station; Susan Sarandon -
Stepmom; Meryl Streep - One
True Thing; Emily Watson -
Hilary And Jackie
Beste Actrice
Musical/Komedie
Gwyneth Paltrow - Shakespeare In
Love; Cameron Diaz - There's
Something About Mary; Jane
Horrocks - Little Voice;
Christina Ricci - The Opposite
of Sex; Meg Ryan - You've Got
Mail
Beste Acteur Drama
Jim Carrey - The Truman Show;
Stephen Fry - Wilde; Tom Hanks
- Saving Private Ryan; Ian
McKellen - Gods and Monsters;
Nick Nolte - Affliction
Beste Acteur
Musical/Komedie
Michael Caine - Little Voice;
Antonio Banderas - The Mask
Of Zorro; Warren Beatty -
Bulworth; John Travolta -
Primary Colors; Robin Williams
- Patch Adams
Beste regisseur
Steven Spielberg - Saving
Private Ryan; Shekhar Kapur
- Elizabeth; John Madden -
Shakespeare In Love; Robert
Redford - The Horse
Whisperer; Peter Weir - The
Truman Show
Beste script
Mare Norman and Tom
Stoppard - Shakespeare In
Love; Warren Beatty and
Jeremy Pikser - Bulworth;
Andrew Niccol - The
Truman Show; Robert Rodat
- Saving Private Ryan; Todd
Solondz - Happiness
1 4
Without Limits; Billy Bob
Thornton - A Simple Plan
Beste vrouwelijke bijrol
Lynn Redgrave - Gods and
Monsters; Kathy Bates -
Primary Colors; Brenda
Blethyn - Little Voice; Judi
Dench - Shakespeare In
Love; Sharon Stone - The
Mighty
Beste buitenlandse film
Central Station - Brazilië; The
Celebration - Denemarken;
Men With Guns (Hombres
Armados) - USA; The Polish
Bride (De Poolse Bruid) -
Nederland; Tango -
Argentinië
Beste originele muziekscore
Burkhard Dallwitz Philip
Glass - The Truman Show;
Jerry Goldsmith - Mulan;
Randy Newman - A Bug's
Life; Stephen Schwartz
Hans Zimmer - The Prince
Of Egypt; John Williams -
Saving Private Ryan
Beste mannelijke bijrol
Ed Harris - The Truman
Show; Robert Duvall - A
Civil Action; Bill Murray -
Rushmore; Geoffrey Rush
Shakespeare In Love;
Donald Sutherland -
Beste originele muziek
nummer
The Prayer - Quest For
Camelot: The Magie Sword;
The Flame Still Burns - Still
Crazy; The Mighty - The
Mighty; Reflection - Mulan;
Uninvited - City Of Angels;
When You Believe - The
Prince Of Egypt
1 5