z u KRUIMELTJE A new shooting star is born Il O O X I- WERK IN UITVOERING ff Al ruim een miljoen lezers zijn volledig opgegaan in de avonturen van "Kruimeltje", het Rotterdamse straatschoffie van Chris van Abkoude. "Kruimeltje" vindt nu eindelijk zijn weg naar het witte doek. tekst: Hans Pos foto: Yvonne Witte Kruimeltje. Wie kent 'm niet? Het Rotterdamse straatschoffie dat zo'n tachtig jaar geleden ont sproot uit de in Dickens-inkt gedoopte pen van Chris van Abkoude (de geestelijk vader van o.a. "Pietje Bell", dat ook verfilmd gaat worden door Shooting Star). Achtenzestig drukken en ruim één miljoen lezers later, is het zover. Kruimeltje gaat tot leven komen op het witte doek onder regie van Maria Peters, regisseur van onder andere de internatio naal onderscheiden "Tasjesdief". De regisseur van "Kruimeltje", Maria Peters, is druk doende met de casting voor de rol van "Buikie". 2 O Het verfilmen van dit romanti sche kerstverhaal lijkt niet een voudig. Het speelt zich immers af in 1921 in de sneeuw. Sneeuw? In Holland? Tsja... Voor diegenen die het boek niet hebben gelezen, ofwel zó vaak naar films gaan dat ze niet eens meer weten wat een boek über haupt is, even een korte kennis making. Kruimeltje is zo'n jochie waar je vanzelf van gaat houden... een humoristisch boefje met z'n hart op de juiste plaats. Kwetsbaar door wat het leven hem toedeelt, maar desalniettemin vol levens lust, volharding en rechtvaardig heid. Ook als de netten zich steeds meer om hem dreigen te sluiten en zijn omstandigheden steeds benarder worden, weet hij stand te houden... We maken kennis met Kruimeltje op een moment dat hij meer op straat woont dan bij zijn humeu rige verzorgster, vrouw Koster. Als het buiten vriest en je voor je eigen voedsel moet zorgen, kan dat soms erg vervelend zijn, maar Kruimeltje is een ware "overle ver". De straat beschouwt hij als zijn "thuis" en er is genoeg plezier te beleven. Regelmatig komt Kruimeltje in aanraking met de politie die zich geen raad met hem weet. Op een dag komt vrouw Koster ongelukkig ten val. Op haar sterf bed vertelt ze Kruimeltje over zijn moeder: Lize. Lize was heel jong en kon als ongehuwde moeder haar baby niet houden. Daarom liet ze haar baby achter bij vrouw Koster. Kruimeltje wil niets van zo'n moeder weten. Je kunt je eigen kind toch niet in de steek laten? Het enige dat vrouw Koster over Kruimeltjes vader weet, is dat hij naar Amerika is vertrokken. Ze geeft Kruimeltje een medaillon dat aan zijn moeder toebehoorde. In het medaillon zitten twee fotootjes: één van zijn moeder en één van zijn vader. Dan sterft vrouw Koster. Kruimeltje staat op straat en is nergens welkom. Gelukkig is er een kruidenier, Wilkes, die zich zijn lot aantrekt. Als Kruimeltje af en toe in de winkel helpt, kan hij voorlopig bij Wilkes blijven. Kruimeltje neemt dit aanbod aan, maar de straat blijft trekken. Op een van zijn omzwervingen ontfermt hij zich over een straathond, Moor. Al gauw zijn ze onafscheidelijk. Kruimeltje ontdekt dat Wilkes in de avonduren een boek aan het schrijven is. Wilkes vertelt dat hij zijn boek baseert op de avonturen die hij met zijn allerbeste jeugd vriend beleefde. Ergens moet hij nog een foto van hem hebben. Als Kruimeltje de foto ziet, is hij met stomheid geslagen: de foto is een kopie van de foto in zijn medail lon. Wilkes blijkt Kruimeltjes vader te kennen! En wat er daarna gebeurde... Het vinden van een échte Kruimeltje van vlees en bloed is gelijk het zoeken naar een speld in een hooiberg. Honderden enthousiaste jongetjes passeerden de camera's van Shooting Star. Sommigen waren meer geschikt voor de "playback-show", anderen waren al echte acteurtjes in de dop, maar misten het authentieke en spontane dat de ideale Kruimeltje zo kenmerkt. De Kruimeltje van ieders dromen. Totdat op een regenachtige zon dagochtend één van die jongetjes opeens die grote pet opzette en een scène speelde op een manier die bij alle aanwezigen kippenvel teweegbracht. Het muntje viel. Hebbes! In de volgende edities van Holland Film Nieuws zal de redactie U telkens getuige laten zijn van een nieuwe fase in het prille leven van "Kruimeltje". We doen verslag van de eerste draai dag; praten met regisseur, hoofd rolspelers, uiteraard de beroemde casting-agent en andere surprise guests; spieken mee over de schouder van een geplaagd (of geslaagd?) Producent; tekenen mee aan het story-board; verlie zen onszelf in de special effects; nemen stiekem een kijkje bij de montage; leggen ons oor te luister bij de geluidsafwerking; gaan op audiëntie bij de distributeur en denken mee over de publiciteits campagne; en last but not least: nodigen U uit voor de feestelijke première rond Kerst 1999! Voor Abeltje gold: "ik kwam- ik zag- ik overwon ".De niet op zijn mondje gevallen liftboy effende daarmee in feite het pad voor een nieuw vriendje, dat de eerstvol gende kerst de bioscopen onveilig gaat maken: Kruimeltje. Wordt vervolgd. De nieuwe film van Dick Maas en Laurens Geels "Do Not Disturb" (zie ook Holland Film Nieuws nummer 25) kan rekenen op gerenommeerde hoofdrolspelers. De rollen van de ouders van de 10- jarige Melissa, die op de vlucht slaat voor moordenaars, zullen worden ver tolkt door William Hurt en Jennifer Tilly. Hurt won in 1985 een Oscar voor "Kiss of the Spider Woman" en speelde verder onder andere in "Children of a Lesser God" en "Broadcast News". Jennifer Tilly speelde recentelijk in "Bound" en "Liar Liar". Het Nederlands Fonds voor de Film heeft onlangs een scenario-ont wikkelingsbijdrage geleverd aan het project "De Grot" van regisseur Dominique Deruddere en auteur Tim Krabbé. De film is geba seerd op het gelijk namige boek van de populaire auteur (uitgeverij Bert Bakker). In het najaar van 1998 zijn de opnamen gestart van "Rembrandt van Rijn", een film onder regie van Charles Matton. De Nederlandse producent van de Frans/Duits/Nederlandse copro ductie is Peter van Vogelpoel. De film vertelt het verhaal van het leven van misschien wel Nederlands bekendste schilder. De hoofdrollen worden gespeeld door Klaus Maria Brandauer, Johanna ter Steege en Romane Bohringer. 2 1

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1999 | | pagina 19