m a o A DAY IN THE "LIFE o 0) J h U CL m Q. W 1 J DATUM VAN FILMSPORT- SPEKTAKEL 1999 BEKEND II lil m Een evenement waar door een grote groep medewerkers uit het film- en bios coopbedrijf met veel enthousiasme naar wordt uitgekeken is het jaarlijks terugke rende sportfestijn met de inmiddels welbe kende naam het FilmSportSpektakel. De datum van de sportdag is dinsdag 17 augus tus aanstaande. 'A Bug's Life'-regisseur en Pixar Vice President John Lasseter helpt mee om Disney Animation naar een hoger plan te brengen. interview: Christine James bewerking: Anne Marie van Vollenhoven De organisatie zal opnieuw in handen zijn van Paulette Buenting, Jac. Goderie en NFC Marketing. Qua indeling en activiteiten zal de dag in 1999 iets afwij ken van de vorige edities. Luisterend naar de reacties is besloten tege moet te komen aan een aantal wensen dat er in het bioscoop bedrijf leeft. Zo zal er onder scheid worden gemaakt tussen een sportcompetitie en recre atief sporten. Daarnaast komt er een aparte tenniscompetitie. Tevens zal er een kindercrèche worden ingericht zodat ook jonge vaders en moeders aan de sportdag kunnen meedoen. Besloten is om de sportdag te laten plaatsvinden op dinsdag 17 augustus aanstaande. De dag wordt verplaatst van de traditio nele vrijdag naar de dinsdag om bioscoop- en filmtheaterme dewerkers, voor wie de vrijdag (avond) door gaans een druk ke dag is, een betere kans te bieden op de dag aanwezig te zijn. Aanvankelijk bestond het idee de sportdag uit te stellen tot na de zomervakan tie. Maar reke ning houdende met minder gunstige weersomstandigheden is uiteindelijk toch besloten te kiezen voor 17 augustus. Hoewel de dag daarmee midden in de zomervakantie valt hopen het organiserende comité en NFC Marketing dat het aantal inschrijvingen hoog zal zijn. Zet dus in uw agenda: dinsdag 17 augustus 1999: Het FilmSportSpektakel 1999. Mocht u overigens nog tips dan wel suggesties hebben voor het organiserende comité, dan kunt u deze sturen naar: Holland Film Nieuws t.a.v. Het FilmSportSpektakel Van Eeghenstraat 38 1071 GH AMSTERDAM Fax.: 020-6732963 e-mail: hfn@worldonline.nl De redactie van HFN zorgt ervoor dat uw reactie op de juis te plaats komt. Vertel eens welke technische nieuwigheden we in "A Bug's Life" te zien krijgen? 'Deze film is tien keer ingewikkel der dan "Toy Story", waarvoor we een Oscar kregen in 1995. In "A Bug's Life" leven de 'acteurs' een centimeter boven de grond, dus moesten we een gedegen studie van oppervlakten maken. We bestudeerden een heleboel micro scopische foto's om er een indruk van te krijgen hoe ze er van dicht bij uitzien. De details in de film zijn iets heel nieuws. Verbazingwekkend.' Hoe lang zijn jullie met alles bezig geweest? 'Als de film uitkomt, hebben we er meer dan vier jaar aan gewerkt. Daarvan is er twee jaar aan de ontwikkeling van het verhaal besteed en twee jaar aan de pro ductie. Bij Pixar draait alles om het verhaal. Dat wordt bewerkt, herbe- werkt en nog eens, tot het goed is. Daarom is het zo prettig om met Disney te werken, want zij geloven daar ook in. Ze geven ons de tijd.' Hebben de Disney teken films u geïnspireerd tot deze carrière? 'Ja. Wat denk je? Ik verslond elke Disneyfilm die in de bios coop draaide. Maar mijn ogen gingen pas echt open toen ik op de middelbare school zat en daar een boek vond: "The Art of Animation", alles over het maken van "Sleeping Beauty". Toen dacht ik: "Kijk nou eens! Dat is een beroep: tekenfilms maken!" Ik zei: "Dit is het! Dit wil ik doen! Wat is uw favoriete klassie ke Disneyfilm? Tk vind "Dumbo" de aller mooiste film, die ik ooit gezien heb. Hij is zo goed gemaakt, het best getekend van allemaal en met zoveel gevoel. Dat 'hart' in alle Disney's, zoals "Snow- white", "Pinocchio", "Fantasia", "Bambi", "Peter Pan" en ga zo maar door, heeft mij geïnspireerd; ik pas het zelf elke dag toe in mijn werk. Tegenover elke lach staat een 2 2 traan. Je hebt veel meer plezier van een film als je niet alleen maar zit te lachen, maar als je ook echt meevoelt met het verhaal en de hoofdpersonen. Dat is een van de dingen, die de oude Disneyfilms altijd gehad hebben.' Hoe voelt het, als je zelf vader bent, om nieuwe karakters aan de Disney-verhalen toe te voe gen? 'Daar had ik nog nooit zo aan gedacht totdat er onverwacht iets gebeurde. Vijf dagen nadat "Toy Story" in de bioscoop was gaan draaien, gingen we met de hele familie naar Disneyworld. Er was een grote "Toy Story"-parade, erg leuk om onze eigen karaktertjes daar te zien, maar dat was natuurlijk in het park. Toen we terugvlogen, kwamen we uit het vliegtuig en toen trok een van mijn zoontjes aan mijn mouw en riep: "Pappa, kijk daar!". Ik zag een drie jarig jongetje met zijn moeder bij de uitgang staan met een 'Woody'-pop tegen zich aan- geklemd. Zijn gezichtje was hele maal stralend van geluk en opwinding dat hij zijn vader straks zijn nieuwe 'Woody' kon laten zien. Dat zal ik nooit verge ten. Dan besef je je pas wat die dingen, die wij in ons eigen stu- diootje creëren, voor mensen over de hele wereld kunnen beteke nen. Ik was er zo door geroerd dat ik nog bijna elke dag aan dat jochie denk als we aan het werk zijn. Als filmmaker voel ik dan ook een grote verantwoordelijk heid voor wat ik creëer, want ik weet dat de films, de verhalen, de karakters en wat ze zeggen, de dingen die ze doen, mensen en kinderen over de hele wereld raken. Ik wil echt films maken die je iets doen, waar je om kunt lachen en waar mensen van genieten.' "A Bug's Life'V'Een luizenleven" Regie: John Lasseter Productie: Walt Disney Pixar Distributie: Buena Vista International Release: 11 februari 1999 Een samenwerking met blad Boxoffice maakt het mogelijk dat Holland Film Nieuws u elk nummer een Nederlandse bewerking kan aanbieden van een artikel afkomstig uit dit Amerikaanse vakblad. Mocht u meer informatie willen hebben over Boxoffice, dan kunt u contact opne men met de redactie. U. 0 X John Lasseter 2 3

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1999 | | pagina 20