z z 0 J J IL In filmlanden als Engeland, Frankrijk en de Scandinavische landen wordt met bewon dering gekeken naar de unieke samenwer king die er in ons land plaatsvindt tussen de filmsector, de Centra voor Kunsteducatie en het onderwijs ten aanzien van filmeducatie, zo bleek tijdens een internationale confe rentie over Audiovisuele Educatie. door Ad van Dam FILMFAN 1999 OPENT HAAR DEUREN ^Nk De samenwerking die resulteert in het educatieprogramma FilmFan blijkt een gouden formule te zijn voor een gegarandeerde deelname van ruim 100.000 leerlingen. FilmFan kan daarmee gerekend worden tot één van de meest grootschalige en unieke projecten in Europa op het terrein van film educatie. Het is niet toevallig dat in 1994 een consulent van een Centrum voor Kunsteducatie bij een grote bioscoopexploitant op de stoep stond. Consulenten audiovisuele vormgeving die werken bij een Centrum voor Kunsteducatie heb ben onder meer de taak om leer lingen in het onderwijs bekend te maken met verschillende media. Naast fotografie, video en de nieuwe media, is film een belang rijk medium. Wat zou er mooier zijn dan dat leerlingen uit het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs een fantastische film in de bioscoop bekijken, waarbij ze ook lesmateriaal ter voorbereiding en verwerking aangeboden krij gen? De pilot werd gestart en in het vorige nummer van Holland Film Nieuws heeft u al kunnen lezen wat daarvan de gevolgen zijn geweest. Inmiddels wordt FilmFan in 25 steden uitgevoerd in samen werking met 22 Centra voor Kunsteducatie. Over heel Nederland ligt een net werk van Centra voor Kunsteducatie. Veel Centra werken als intermediair tussen de scho len en kunst- en cultuurinstellin gen. De scholen zijn blij met zo'n loketfunctie, waardoor ze niet overspoeld worden met incidente le aanbiedingen en onbekende projecten. Het jaarlijkse kunstaan bod van een Centrum heeft een kwaliteitsgarantie voor scholen. FilmFan hoort daar bij. Bij alle 22 Centra waar FilmFan mee samen werkt is een FilmFan-contactper- soon aanwezig. Het contact met al die personen wordt landelijk van uit Filmeducatie Nederland (FEN) gecoördineerd. De contactpersonen zijn veelal consulenten audiovisuele vormge- Op 9 maart aanstaande zal in de Haagse bioscoop Metropole de eerste schoolvoorstelling plaatsvinden in het kader van FilmFan 1999. De film die zal worden vertoond is het regiedebuut van Jeroen Krabbé, "Left Luggage". Zo'n 400 leerlingen zullen naast de film getuige zijn van een gepaste opening van het festival. Op dit moment vinden de voorbereidingen hiervan nog plaats. Naast "Left Luggage", die zal worden vertoond voor de hoogste klassen van het voortgezet onderwijs, zijn voor het FilmFan educatiefestival de volgende films geselecteerd: "Jacht op de Kleintjes", "Abeltje", "De Kleine Prinses", "La Promesse" en "Good Will Hunting". Naar verwachting zullen zo'n 100.000 leerlingen in de periode van 9 maart tot en met 29 april de bioscoop bezoeken in het kader van FilmFan. 2 8 ving die deskundig zijn op het ter rein van film en onderwijs. Ze onderhouden een directe relatie met hun klanten: de scholen, docenten en leerlingen. De FilmFan-contactpersonen komen twee keer per jaar bij elkaar. Op die manier vormen ze een soort resonancegroep. Ook worden op dat overleg filmtips uitgewisseld, praktische zaken rondom de uit voering van FilmFan besproken en wordt er uiteraard geëvalueerd. Deze bijeenkomsten zijn altijd levendig en inspirerend, waarbij iedereen vertelt over zijn of haar eigen ervaringen. Verder verzorgt een FilmFan-con- tactpersoon de gehele aanbodmai- ling met posters naar de scholen in zijn of haar stad of regio. Op het secretariaat en de administra tie stromen vervolgens de inschrij vingen binnen. Daarna gaan de toekenningen de deur uit, waarbij meteen de honderden lesmappen meegestuurd worden. Ondertussen is er vanuit de lan delijk coördinatie een fïlmroula- tieschema opgesteld, waarbij reke ning is gehouden met de wensen van de exploitanten, het aantal filmkopieën, het gewenste aantal voorstellingen, de schoolvakanties en vrije dagen en eventuele speci fieke wensen van een school. Wanneer het festival van start gaat wordt in een aantal FilmFansteden door de FilmFan- contactpersoon lokale publiciteit gevoerd of vinden er extra activi teiten plaats. Dat kunnen publici teitsacties zijn in de plaatselijke krant, een interview, een journa list in de klas, het organiseren van een video-, een affiche- of recen sie-wedstrijd. Ook de ontvangst van de leerlin gen in de bioscoop is een taak van deze contactpersonen. Vooraf vindt meestal overleg plaats tussen de exploitant en de contactper soon van het Centrum, waarbij informatie wordt uitgewisseld over onder meer de aantallen leerlin gen, de aanwezigheid van leerlin gen in een rolstoel en de nood zaak van een microfoon in de zaal. Hoewel tijdens de voorstel ling de docenten en de begeleiders verantwoordelijk zijn, is meestal ook de contactpersoon of een ver tegenwoordiger van het Centrum aanwezig. Tot slot verzorgt het Centrum de financiële afwikkeling naar het onderwijs en worden ervaringen van en met docenten, leerlingen en exploitanten door de contact persoon meegenomen naar het evaluatieoverleg. Het blijkt dat scholen graag mee doen aan FilmFan. Scholen zijn blij met het aanbod via de Centra en weten al in een heel vroeg sta dium wat ze kunnen verwachten. Door de toenemende belangstel ling voor alles wat met media te maken heeft is er ook meer tijd voor media-educatie binnen het onderwijs. Filmeducatie is daar een concrete invulling van. FilmFan geeft docenten en leerlin gen de mogelijkheid om media- educatie in school zichtbaar te maken. De lesmappen worden vooraf en achteraf op school behandeld. Hierin wordt ingegaan op zowel de inhoud van de film als filmische- en media-aspecten. De lesmappen sluiten goed aan bij de veranderingen binnen het onderwijs. Dat is het duidelijkst bij de lesmappen die gemaakt worden voor de Tweede Fase van het voortgezet onderwijs in het kader van het nieuwe vak Culturele en Kunstzinnige Vorming, kortweg CKV1. In de toekomst groeit FilmFan door. Nu al krijgt FilmFan regel matig verzoeken van scholen en Centra om mee te mogen doen. Dat willen we in de toekomst graag kunnen honoreren. Dat zal betekenen dat er dingen gaan ver anderen. Naast de nauwe relatie met de 22 Centra waar nu mee samengewerkt wordt, zullen er nieuwe samenwerkingsverbanden met Centra en direct met scholen gaan ontstaan. Kortom: Het mil lennium probleem van FilmFan is niet of we die drempel halen, maar of het met elkaar gaat luk ken om in 2000 nog veel meer leerlingen de mogelijkheid te geven kwaliteitsfilms te gaan zien onder schooltijd. 14/02/99 Valentijnsdag 07/04/99 Champions League Voetbal 02/03/99 UEFA Cup voetbal 08/04/99 Europacup II Voetbal 03/03/99 Champions League Voetbal 20/04/99 - Nationale Bioscoopdagen 04/03/99 Europacup II Voetbal 21/04/99 08/03/99 - Bioscoopbeurs ShoWest in 20/04/99 UEFA Cup voetbal 11/03/99 Las Vegas, USA 21/04/99 Champions League Voetbal 09/03/99 - Het zesde nationale 22/04/99 Europacup II Voetbal 29/04/99 filmeducatiefestival FilmFan 12/05/99 - Internationaal 16/03/99 UEFA Cup voetbal 23/05/99 Filmfestival Cannes 17/03/99 Champions League Voetbal 18/03/99 Europacup II Voetbal 21/03/99 Uitreiking Academy Awards 06/04/99 UEFA Cup voetbal 2 9

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1999 | | pagina 23