o u o z o z ANALYSES VAN NFC ONDERZOEK N UI BIOSCOOPMONITOR VERVOLG, VOORLOPIGE STATISTIEKEN 1998, WINDOWONDERZOEK, MPA-RAPPORT EN EVALUATIE ACTIEDAGEN In het vorige nummer werden al enkele resultaten van het doorlopend publieks onderzoek, dat in samenwerking met het NIPO wordt verricht, gepresenteerd. Deze keer gaan we dieper in op het verschil in filmgenre. Daarnaast komen ook nog enkele andere zaken van NFC Onderzoek aan de orde. door drs. Jan Ott Bioscoopmonitor, het verschil in filmgenre Deze keer stellen wij de vraag: Wie gaat naar welk filmgenre en verschilt de tevredenheid van de bezoekers per genre? De belangrijkste genres zijn samengesteld aan de hand van de top 20. Aangezien het aantal bezoekers van "Titanic" groot genoeg is, wordt deze film als apart genre beschouwd. In de categorie actie/ spektakel vallen: "Armageddon", "Deep Impact", "Tommorrow Never Dies", "Lethal Weapon 4", "Starship Troopers" en "Godzilla". De groep familie films bevat o.a.: "Flubber", "Abeltje", "Dr. Dolittle" en "Mulan". In de tabel is af te lezen dat "Titanic" relatief veel door vrouwen en veertigplussers is bezocht en dat deze bezoekers vaker dan gemiddeld tevreden waren. Actie-/ spektakelfilms trekken - niet verwonderlijk - meer mannen en moeten het vooral hebben van de twinti gers en dertigers. Het actiepubliek lijkt ook iets kritischer, het percentage ontevreden bezoekers is in deze groep het hoogst (14%). Van het publiek van de zoge naamde familiefilms is 40% jonger dan 13 jaar. Het aan- deel van de twintigers is hier slechts 4%. Het aandeel vrou welijke bezoekers is 60%. Of dit verschil voornamelijk door de aanwezigheid van moeders wordt veroorzaakt, moet nog worden onderzocht. Deze groep bevat relatief weinig ontevreden klanten. De 'fijnproevers' onder het filmpubliek, de arthousefilm- bezoekers zijn duidelijk ouder dan het gemiddelde publiek. Het aandeel tieners is hier slechts 4%. De tevredenheid van deze bezoekers is groter dan gemiddeld. Voorlopige Statistieken 1998 Aangezien op dit moment nog niet alle bezoek- en recettecij- fers bij de NFC binnen zijn, kunnen we in dit nummer nog geen definitieve statistieken presenteren. De prognose is: 20 miljoen bezoekers (stijging 6%), goed voor een recette van 256 miljoen gulden (stijging 10%). Het ziet er naar uit dat de kleinere steden een grotere winst hebben geboekt ten opzichte van vorig jaar dan de grotere steden. Dit zou gedeel telijk kunnen worden ver klaard door het 'Titanic-effect'. Titanic actie/ spektakel familie-film 'art-house' Man 41 59 40 56 Vrouw 59 41 60 44 04-12 7 5 40 5 13-19 16 18 11 4 20-29 18 29 4 21 30-39 19 27 24 30 40-49 19 15 17 21 50-79 21 5 5 19 Tevreden 86 77 81 84 Neutraal 7 9 13 9 Ontevreden 7 14 5 7 3 4

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1999 | | pagina 28