Publieksonderzoek t.b.v. Windowbeleid Evaluatie actiedagen sin terklaas en oud nieuw MPA-rapport/ Website NFC Er zijn in totaal 232 films uitge bracht, waarvan 105 met mini maal 10 kopieën en 17 met minimaal 80 kopieën. De film "Titanic" trok 3,4 mil joen bezoekers en bereikte een box office van ruim 52 miljoen gulden. Met dit bezoekersaantal bereikt de film de derde plaats in de Nederlandse top 20 'aller tijden'. De laatste film die in deze lijst werd bijgeschreven was "The Lion King" (1995) met 2,6 miljoen bezoekers. Ten behoeve van het windowbe leid liet NFC Onderzoek in opdracht van NVB, NVF en NVPI een verkennend onderzoek verrichten naar het idee dat het publiek heeft van wanneer bios coopfilms op video verschijnen en naar de vraag of het voor het bioscoopbezoek nadelig zou zijn, indien films eerder op video zouden worden uitgebracht. Het onderzoek werd uitgevoerd door de Nijmeegse doctoraalstudent communicatiewetenschappen Marnix van Gisbergen in samenwerking met marktonder zoekinstituut NIPO. In de loop van het onderzoek bleek de materie complexer te zijn dan aanvankelijk verwacht, maar de resultaten zijn dermate interessant en belangwekkend, dat besloten is de rapportage geschikt te maken voor ver taling. Bovendien zal een secun daire analyse worden uitgevoerd. gebaseerd op het MPA-rapport. Tot voor kort werden deze over zichten per fax verspreid. Sinds kort ook per e-mail en het is de bedoeling dat de top 20 binnen kort op een Internetpagina van de NFC te raadplegen zal zijn. Deze website moet nog worden gemaakt. Suggesties en aanbeve lingen zijn welkom. Ook dit jaar hebben veel biosco pen en enkele filmtheaters (totaal 90) meegedaan aan de 'actieda gen' op 5 december, 31 december en 1 januari. In deze bioscopen kon het publiek op deze dagen voor fl. 7,50 naar de film (avond vullende films: fl. 10,50). NFC Marketing had hiervoor onder andere stickers en posters ter beschikking gesteld. NFC Onderzoek vroeg de bedrijfslei ders van de deelnemende theaters naar hun mening over de actie en vergeleek deze met de resultaten van vorig jaar. De meeste theaters hadden zelf nog voor aanvullende publiciteit gezorgd. Onduidelijkheden bij personeel of publiek zijn nauwe lijks gemeld. Enkele kritische opmerkingen hadden met name betrekking op: - de weekdagen waarop de actie viel (volgend jaar alle drie de dagen in het weekend) - behoefte aan meer (landelijke) publiciteit - het aantal acties (te veel) en het publiek dat hier veelal op afkomt Duidelijk verbeterd zijn de infor matie over de actie en het ter beschikking gestelde reclamema teriaal. De meeste bedrijfsleiders geloven dat de actie meer publiek ople vert (83%) en een goede recla me is voor de bioscoop (90%). Bijna allemaal (97%) willen ze dan ook volgend jaar (waar schijnlijk) weer meedoen. Hieronder een overzicht van de resultaten van de actiedagen gebaseerd op een respons van 82%. 1998 Hoe waardeert u het geleverde reclamemateriaal? Goed 78 Redelijk 16 Matig 6 Slecht 1997 Hoe waardeert u de informatie vooraf over de actie? Goed 87 Redelijk 13 Matig Slecht 72 24 4 51 41 6 2 Twee keer per week wordt door de NFC de film top 20 op basis van recettecijfers samengesteld, ook wel het MPA-rapport genoemd. De weekend editie bevat de resultaten van donder dag tot en met zondag, de week- editie die van de hele week. De twintig best bezochte films zijn gemiddeld goed voor circa 95% van het totale landelijke resul taat. Dat maakt de top 20 een betrouwbare en snelle graadme ter van de 'gezondheid' van de branche. Ook de pers top 10 is Heeft de actie meer publiek opgeleverd? Ja 62 Redelijk 21 Matig 11 Nee 6 Is de actie goede reclame voor de branche? Ja 62 Redelijk 28 Matig 10 Nee Wilt u volgend jaar weer meedoen? Zeker wel 53 Waarschijnlijk wel 44 Waarschijnlijk niet 3 Zeker niet 65 16 10 67 20 10 4 63 33 2 2 3 5

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1999 | | pagina 29