H X J H O Q. ARNOLD GELDERMAN Wie aan nasynchronisatie van speelfilms voor de Nederlandse bioscopen denkt, die denkt aan Arnold Gelderman. Deze regiemeester in "animatieacteren" levert met de nieuwe Disneyfilm "Een Luizenleven" ("A Bug's Life") zijn meeste recente werkstuk af. Als u mag kiezen tussen een goed gesprek met John Lasseter, regisseur van "A Bug's Life" of Jeffrey Katzenberg, baas van Dreamworks, voor wie kiest u dan en waarom? "Ik denk dat ik voor John Lasseter kies omdat hij natuur lijk dichter bij mij staat als regis seur. Hoewel hij Engels spreekt en ik Nederlands, spreken we toch dezelfde taal. Waarom vraag je aan een acteur een bepaalde zin uit het scenario zus of zo te zeggen. Jeffrey Katzenberg, die ik overigens wel een paar keer ontmoet heb, is meer het zakelijke brain, wat ik niet ben." Naast welke filmactrice zou u wel eens wakker willen worden? "Dat hangt van het moment af. Laatst dacht ik aan Isabelle Adjani omdat zij dat Latijnse heeft wat mij bijzonder aan trekt." Uit welke film bent u wegge lopen? "Toen ik in de zaal zat? Dat kan ik me niet herinneren, wel bij een toneelstuk, meerdere malen zelfs. Bij een film heb ik altijd wel iets van 'positive thinking', misschien wordt het toch nog wel goed." Wat is de beste bioscoopzaal van Nederland? "Daarvoor moet je naar België, het paradijs. Hier in Nederland ga ik graag naar Cinema International (in Amsterdam; red.), alleen hij ligt zo ver uit het centrum. Tuschinski vind ik een prachtige bioscoop met zijn art deco stijl, alleen wil er nog wel eens wat met het geluid zijn. Slordigheden, dat een film met 25 of 24 beeldjes per seconde wordt gedraaid of andersom, daar ben ik gevoelig voor." Met welke character uit een animatiefilm waar u de nasynchronisatie van heeft gedaan, kunt u zich het beste identificeren? "Met Lumière uit 'Belle en het Beestvanwege het Franse aspect en Scar uit 'De Leeuwenkoning' vanwege het Shakespeareaanse, klassieke acteren en omdat het leuker is om de rol van de schurk te spelen." Welke film verdiende er vol gens u meer bezoekers? "De Nederlandse versie van 'The Prince of Egypt' omdat ik daar zelf bij betrokken ben geweest. Wat is er gebeurd. Dreamworks besloot een animatiefilm voor volwassenen te maken, goed, prima. Maar bedenk nu eens dat de distributeur alleen maar reclame mocht maken voor "The Prince of Egypt" en niet voor de Nederlandse versie en dat terwijl er, geloof ik, van de 110 kopieën 8 5 waren van de Nederlandse versie. Ten onrechte gaan er, omdat er te weinig promotie gemaakt mag worden, te weinig mensen naar die film. Dat vind ik jammer. Wat vindt u ervan dat films in Duitsland, Frankrijk, Italië en dergelijke landen altijd worden nagesynchroniseerd? "Als ik me verplaats in die men sen, dan kan ik dat wel begrij pen want ze weten niet anders. Moet je voorstellen dat je in Duitsland in een kroeg komt waar men zit te babbelen over de laatste film met Jack Nicholson. Dan praten ze over Jack Nicholson met een Duitse stem, omdat ze de echte Jack Nicholson nog nooit hebben gehoord. Er gaan al sinds jaren stemmen op die zeggen dat we het in Nederland meer moeten gaan doen omdat er dan meer mensen naar de bioscoop gaan. Er schijnt een onderzoek te zijn dat zegt dat de vijfenzestigplus sers en de hele kleintjes de ondertitels niet snel genoeg kun nen lezen. Mijn hart zegt: 'laat in godsnaam de oorspronkelijk versie intact', maar dan moet je je afvragen waar je het voor doet, voor je eigen plezier of voor een volle zaal." Is filmeducatie voor scholie ren belangrijk? "Ja, honderdvijftig procent, met daarnaast verplicht toneelspelen. Mensen moeten leren beter te praten. In Nederland is dat tegenwoordig namelijk een ramp. Soms zie ik mensen op TV en dan denk ik, 'Mijn God, leer praten'. Daarnaast kunnen kin deren spelenderwijs leren kijken en oordelen. Dat alleen al is toch fantastisch? Bent u een voorstander van pauze in de hoofdfilm? "Nee, ik ben er een fel tegen stander van. Ik word er gek van. Schandelijk! Ik begrijp dat er geld moet worden verdiend, maar ik vind dat er contractueel zou moeten worden vastgelegd dat films zonder pauze worden vertoond. Ik geloof dat je men sen er aan moet kunnen wen nen dat ze de koffie vooraf opdrinken. Alles went." Wie verdient er volgens u een plaats in de rubriek Spotlight? "Een totaal nieuwe, onbekende - althans voor mij, maar hij loopt ergens rond - producent, regis seur die een hele nieuwe wind doet waaien in Nederland film land. Het is de wieg en niet het graf van de onbekende soldaat. Het ligt natuurlijk voor de hand om een naam te noemen, maar ik doe het zo." 4 6

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1999 | | pagina 39