UI Q -I Laat ik eerst beginnen een ieder te bedan ken die ons, de makers van het magazine Holland Film Nieuws, heeft gecomplimenteerd met de nieuwe for mule. Onze welge meende dank daar voor. Natuurlijk bevinden zich onder de lezers ook de persoonlijk heden die zo door de nieuwe formule heen prikken dat ze het blad nog altijd 'Film' noemen, zoals film criticus Peter van Bueren dat deed in zijn overweldigende 'jaarbeschouwing' in de Volkskrant van 31 december. Het geeft aan dat je kunt restylen wat je wilt, maar dat je er in sommige gevallen toch niets mee opschiet. Het niet goed lezen is overigens nog heel wat anders dan het niet goed kunnen lezen, zo ontdekte ik na een gesprek met een van onze zeer gewaardeerde columnisten. Na ontvangst van de stapel Holland Film Nieuws door de bedrijfsleiding van een bioscoop of filmtheater is het wel de bedoeling dat de exemplaren ook daadwerkelijk worden uitgereikt en niet inge pakt achterblijven op het kantoor. De bladen zijn tenslotte voorzien van een naamlabel van alle personeelsleden. In onze totale naïviteit zijn we er vanuit gegaan dat het eindtraject (het uitdelen van het magazine) wel naar wens zou verlopen, maar zo eenvoudig is het blijkbaar niet. Nu moet u niet meteen denken dat het overal zo gaat. Het feit dat u het blad nu leest getuigt van het feit dat de distributie wel degelijk goed gaat. Voor die gevallen waar het een en ander toch niet helemaal vlekke loos verloopt zou ik de marxistisch getinte oproep willen doen aan alle personeelsleden: "Claim uw blad, want u heeft er recht op! Nu weer over tot de orde van de dag. Wat krijgt u aangeboden in dit nieuwe nummer? Allereerst wil ik u attenderen op het hoofdar tikel waarin deze keer de in opmars zijnde Digital Versatile Disc, oftewel DVD, centraal staat. Mocht u nog niet weten wat DVD pre cies inhoudt, vanaf pagina zes wordt het u allemaal haarfijn uitgelegd. Het is geen een voudige taak gebleken omdat er nog zo veel onvoorspelbare factoren aanwezig zijn, inte ressant en informerend is het wel geworden. Ruimte is er in dit nummer van HFN ook voor de Stichting Nationale Bioscoopbon die het jaar bijzonder goed lijkt te gaan beginnen door u een 'blik' in de keuken te bieden van de productie van de nieuwe 3 5 mm commer cials die de stichting heeft laten maken. Door ook de Nederlandse Film- en Televisieacademie aan bod te laten komen wordt tevens inhoud gegeven aan de langge koesterde wens een intiemere samenwerking tussen het bioscoopbedrijf en de filmacademie tot stand te brengen. Vanaf dit nummer kunt u meer nieuws over de filmacademie terugvin den in Holland Film Nieuws. Wellicht staat u mij toe u ook nog even te wij zen op het artikel over de Leo Claassen Stichting. Geen resultaten van najaars- of voorjaarsexamens deze keer, maar een artikel wat de stichting in de toekomst gaat doen. Het is u wellicht via het meer dan uitstekend functionerende wandelgangencircuit al duide lijk geworden dat de taken van de stichting wat ruimer worden. Het aanbieden en verzor gen van een cursussenaanbod voor bioscoop medewerkers gericht op brede zaken als tech niek, service, hulpverlening en marketing staat boven aan de agenda. U leest er van alles over in het artikel op pagina 26. Jeroen Huijsdens Eindredacteur U

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1999 | | pagina 3