r V O J (Êk .*w< K UI Q -: AU! ff Hf1 JB r 1 Wil WÊ p het (moment dat u deze tekst onder ogen krijgt ligt 's werelds grootste bioscoop conventie, NATO ShoWest alweer zo'n vier weken achter ons. Mede omdat ShoWest plaatsvindt in Las Vegas en daarom voor de beurs- gangers vaak meer is dan alleen maar zaken doen, is de conventie een ver haal apart. Tot die conclusie komt u hopelijk ook na het lezen van het artikel in deze editie van HFN. Het 'vakantieachtige' karakter neemt niet weg dat ShoWest als bioscoopevenement zakelijk alle aandacht verdient van mensen die werkzaam zijn in de filmindustrie, waar ook ter wereld. Het moet worden toegegeven dat ShoWest sterk is gericht op de Amerikaanse bezoekers van de beurs, maar de internationa le aandacht neemt toe. In HFN besteden we ook aandacht aan ShoWest omdat Europa's grootste bioscoop- beurs, Cinema Expo, alweer voor de deur staat. Net als ShoWest verdient deze beurs, die van 21 tot en met 24 juni in de Amsterdamse RAI wordt gehouden, de aandacht van alle bioscoopexploi tanten. Laten we eerlijk zijn, vergeleken met Las Vegas ligt Amsterdam naast de deur. Daarom zou de aanwezigheid van elke exploitant in ons land tijdens dit evenement eigenlijk al een vanzelfspre kendheid moeten zijn. Nu even heel iets anders. Heeft u ook zo ontzettend genoten van de TV serie "Oud Geld"? Ik wel namelijk. Hoewel ik mij realiseer dat het overgrote deel van onze bedrijfstak werkt in de avond uren, wil ik u de vraag toch stellen. De serie werd tenslotte op zondagmiddag door de AVRO herhaald en bovendien bestaat er zoiets als een videorecorder. U heeft de serie dus niet hoeven mis sen, maar enfin. Mijn opmerking heeft alles te maken met het talent dat we in Nederland hebben rondlopen. De serie blonk uit door fascinerende verhaallijnen en dia logen, ijzersterke acteurs en adembene mend mooie vormgeving. Voor mij werd opnieuw duidelijk dat Nederland boordevol talent zit. Dat andere landge noten die mening delen blijkt uit de goede kijkcijfers en nog sterker uit de waardering voor de serie. Het Nederlandse product verdient dus alle aan dacht. Of gaat u mij vertellen dat het succes van het Nederlandse product op TV én in de muziekwereld (en van dat jochie met die lift) toevalstreffers zijn? Wat kunt u als lezer in deze editie van HFN eigenlijk weer verwachten? Natuurlijk vragen wij uw aandacht voor het verslag van NATO ShoWest '99, maar dat had u waarschijnlijk al begrepen. Ook kan het geen kwaad als u even wat minuten vrij maakt voor ons hoofdartikel "Na regen komt zonneschijn". Aan de hand van een interview met proces manager Guido van den Boom van het NICAM, wordt u bin nengeleid in de wereld van de zelfclassificatie van het audiovisuele product. Met andere woorden: het hoe, wat, wie en waarom van het nieuwe instituut dat de Nederlandse Filmkeuring gaat opvolgen, want die gaat ver dwijnen, voor zover u dat nog niet wist! Met gepaste trots presenteren wij overigens het tweede deel uit de serie over de totstand koming van de nieuwe Nederlandse speelfilm "Kruimeltje", want dat HFN de Nederlandse film een warm hart toedraagt heeft u hierbo ven ook al kunnen lezen. Jeroen Huijsdens Eindredacteur UI

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1999 | | pagina 44