NA REGEN K u u. K D H "Je zoekt beschutting onder een paraplu die je zelf ophoudt." AVO LEGT BASIS VOOR HET NICAM Na vele jaren zal er een einde komen aan de Nederlandse Filmkeuring. Met de oprichting van het Nederlands Instituut voor de Classificatie van Audiovisuele Media, oftewel het NICAM, komt een einde aan de Wet op de Filmvertoning en krijgen alle media zelf de verantwoordelijkheid om te zorgen voor een classificatie van hun pro duct. Holland Film Nieuws sprak met de pro ces manager van het NICAM, Dr. Guido van den Boorn, over de ontwikkelingen rondom de oprichting van het NICAM. door J. Huijsdens "Er zijn verschillende redenen voor aan te geven. Allereerst is er het algemene beleid van een zich terugtrekkende overheid. Daarnaast heb je te maken met steeds mondiger wordende bur gers die van zich doen spreken en is er een toename van het aanbod audiovisueel product, dat onder andere wordt veroor zaakt door de komst van de commerciële omroepen aan het begin van de jaren '90. Al met al wil de terugtrekkende overheid de verantwoordelijkheid van classificatie van audiovisueel product aan de branches kun nen overlaten. Daarmee komt vanzelfsprekend dan ook een einde aan het bestaan van de Nederlandse Filmkeuring, want die bepaalt voor een ander wat wel of niet gezien kan worden. Als gevolg van enkele incidenten wil de overheid echter wel weten op wat voor manier de zaken in de nieuwe situatie geregeld gaan worden. Vandaar dat er uiteindelijk een werkgroep kwam van de drie betrokken ministeries. Deze werkgroep trad voor het voet licht met de notitie 'Niet voor alle leeftijden'. Daarin werd gepleit voor het volgen van Europese richtlijnen en werd voor het eerst gesproken over het domein van zelfregulering. Vervolgens is het initiatief geno men om de al bestaande Raad van Toezicht Videovoorlichting De basis van het NICAM lag in het Audio Visuele Overleg (AVO). In dit platform zaten vertegenwoordigers van orga nisaties van de NVPI (Nederlandse Vereniging van Producenten en Importeurs van beeld- en geluidsdragers), de NVDO (Nederlandse Vereniging van Videodetaillisten Organisaties), de NOS, de NVGD (Nederlandse Vereniging van Grammofoonplaten Detailhandelaren), de NFC, de VESTRA (namens de landelijke commerciële omroepen), de Nederlandse Filmkeuring en de Ministeries van OC&VV, VWS en Justitie. In februari '99 werd een begin gemaakt met de realisering van een Plan van Aanpak. Uitgangspunt was de wens dat alle marktpartijen de verantwoordelijkheid op zich nemen om hun product zelf te voorzien van een leeftijdsclassifica tie. Het instituut dat zich met de coördinatie en controle van de uitvoering van deze taken moet gaan bezighouden, kreeg als naam mee: Nederlands Instituut voor de Classificatie van Audiovisuele Media, oftewel het NICAM. In de nieuwe situatie moeten speciaal opgeleide vertegen woordigers van de diverse media zich gaan bezighouden met het classificeren van het door hen uit te brengen pro duct. Voor het filmbedrijf betekent dit dat filmverhuurders elke film die zij gaan uitbrengen met behulp van duidelijke richtlijnen zelf moeten classificeren. een bijeenkomst te laten beleg gen met een aantal betrokken mediapartijen. In die eerste bij eenkomst ligt eigenlijk de basis van het Audio Visuele Overleg, het AVO." "Het AVO heeft veel voorwerk gedaan door er te zijn en partij en met elkaar te laten praten. Het feit dat al die partijen bereid zijn naar elkaar te luisteren is al bijzonder. Er zitten immers partijen aan tafel die het niet gewend zijn met elkaar te communiceren. In het AVO is echt de basis ge legd." De partijen die zich aansluiten bij het NICAM committeren zich om bepaalde gedragslijnen te gaan gebruiken, zich te hou den aan classificatieafspraken en om de klachtenprocedure moge lijk te maken. Het NICAM bekijkt voortdurend of partijen doen wat is afgesproken en heeft daar ook de middelen voor. Partijen blijven elkaar ook vol gen, want als er een branche dreigt op te stappen dan is het tegen het belang van de ande ren. Men is tot elkaar veroor deeld. Zodra je als branche organisatie buiten het domein van de zelfregulering en dus van het NICAM treedt, val je recht streeks onder de mediawet, het strafrecht en het Commissariaat van de Media. Je zoekt beschut ting onder een paraplu die je zelf ophoudt. Het is ook de bedoe ling dat steeds meer partijen aansluiten. Zo zijn we in gesprek met Internetproviders en met kabelexploitanten. "Het is natuurlijk zo dat het ontzettend lang duurt voordat een officieel overheidsstand- punt in de praktijk in wet en regelgeving is aangepast. Daarnaast is het belangrijk te erkennen dat zelfregulering op de schaal zoals die nu in Nederland gaat ontstaan tame lijk uniek is voor Europa. Dat komt omdat hier van meet af aan is geprobeerd alle klassieke media in dat nieuwe instituut bijeen te krijgen. Het is als het ware een audiovisueel polder model. Dat vraagt tijd én begrip. Tot slot moet gezegd worden dat de Nederlandse Filmkeuring een heel taaie doodsstrijd voert. Er zijn daar mensen die zich met hand en tand verzetten tegen zelfregule ring. Zij hebben de ervaringen, de connecties en netwerken om de boodschap uit te dragen. Omdat het zo'n ongelooflijk gevoelig onderwerp is, zeker met de discussie in de samenle ving over geweld, hoeft er maar iets te gebeuren of de politiek reageert. Dan lijk het alsof het debat gedomineerd wordt door moraalridders, terwijl de koers al vanaf 1997 gericht is op het realiseren van zelfregulering." "Je moet naar de buitenwacht toe blijven bewijzen dat je serieus bent. Je kunt niet de gordijnen dichttrekken en zeggen dat je aan zelfregulering doet en het dan niet doen. Dan maak je jezelf onsterfelijk belachelijk. Vandaar dat er een klachtenprocedure komt, openbaar en heel transpa- Wat is de directe aanleiding geweest voor de oprichting van het NICAM? Tijdens de Federatieraad van december '98 lichtte G. van den Boorn de ontwikkelingen omtrent het NICAM al toe. Het moet geen eenvoudige taak zijn geweest om al die partijen, die elkaar eerst in het AVO en nu in het NICAM hebben gevonden bij elkaar te krijgen en te houden. Maar wat gebeurt er als die smeltkroes van de verschil lende branches in de prak tijk niet helemaal werkt zoals het de overheid voor ogen staat? Het is toch bijzonder te noemen dat de videosector al heel lang op basis van zelfregulering werkt terwijl het bioscoopbedrijf al die tijd te maken heeft gehad met de 'almachtige' Nederlandse Filmkeuring. Heeft de overheid niet veel te lang gewacht? Het NICAM is ongetwijfeld al op reacties gestuit dat zelfre gulering alleen maar zal lei den tot bescherming van de eigen belangen. Met andere woorden: welke maatschap pij gaat zijn film classificeren voor 12 jaar als daarmee de eigen commerciële glazen worden ingegooid?

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1999 | | pagina 49