z u EEN DAG OP DE SET VA f'KRUIMELTJE 0 The story continues... l_ U. MM (f WERK IN UITVOERING Het zoeken naar de juiste hoofdrol spelers) leek op het zoeken naar een speld in een hooiberg, maar nu die klus is geklaard is het tijd voor de opnamen van Nederlands nieuwste filmontdekking, "Kruimeltje". door P. Kleisen JJ "KRUIMELTJE, de film" staat er op de ruggen van de water- en winddichte jassen van de crew; en die zijn nodig, want het weer zit niet bepaald mee. Donkere wolken, harde wind en af en toe regen. In dat geval komen in 'no time' de paraplu's tevoorschijn om vooral de acteurs, die in hun kostuums op straat lopen, te beschermen. Op de film is van de regen niets te zien, dus er wordt gewoon doorgewerkt. Ik ben door drie barrières heen gebroken, tegengehouden door jongens met walkie-talkies, en zodoende al aangekondigd op de set. Monique van Schendden schudt mij fluisterend de hand. "Stilte op de set", is er net geroe pen. Nieuwsgierig gluur ik tus sen de camera (die bediend wordt door Hein Groot) en een groot reflectiescherm door, dat het licht op de gezichten van de acteurs moet weerspiegelen. Daar staat hij: Kruimeltje. Zijn echte naam is Ruud Feltkamp. Inderdaad ziet hij er precies zo Hugo Haenen wacht op zijn scène. uit als ik me bij het lezen van het script had voorge steld. Een klein, brutaal joch met net nieuwe grote-mensen-tanden, het uiterlijk van een schoffie, maar met een vertederend koppie. Er wordt gewerkt aan scène 131. In deze scène spelen ook Hugo Haenen als Wilkes, de kruidenier die zich over Kruimeltje ontfermt, en Eric van der Donk als de commissaris, die Kruimeltje probeert in het gesticht te krijgen. Ze zijn bezig aan de vierde 'piek up'. Bij een 'piek up' wordt alleen een gedeelte van een scène opnieuw opgenomen. Zoals altijd bij filmen wordt iedere 'take' als de laatste aangekon digd. Dit wordt natuurlijk gezegd om de acteurs te motiveren om het nog even vol te houden en hetzelfde zinnetje iedere keer met evenveel overtuiging te "acteren". Iedereen houdt het vol. De figuranten lopen steeds hetzelfde stukje straat langs de Utrechtse Oude Gracht op en neer. Niemand lijkt gehin derd te worden door kou of gebrek aan motivatie. Uiteindelijk is de zevende take naar de zin van regis seur Maria Peters. De acteurs mogen een moment ontspannen, de bussen kunnen doorrijden en de camera neemt een nieuw standpunt in. Maria Peters geeft Ruud Feltkamp aanwijzingen voor de volgende "take". Kruimeltje kruipt onmiddellijk in het doorzichtige tentje waar de geluidstechnicus haar werk doet. Het ziet ernaar uit dat hij zich prima vermaakt met al die volwassenen om zich heen. Ondertussen probeer ik te onderzoeken of geloofwaardig in beeld wordt gebracht dat het ver haal in vroeger tijden speelt. Hoewel wij ons als kijker in het Rotterdam van 1921 moeten wanen, wordt er gefilmd in onder andere Dordrecht, Utrecht, Amsterdam, Delfshaven en Den Haag. In deze steden zijn nu eenmaal nog straten en hui zen te vinden die in de afgelopen eeuw nauwelijks veranderd zijn. Het is leuk om te zien hoe de jaren '20 en het heden elkaar ontmoeten op de set. Doordat de acteurs kleding uit die tijd dragen, lijken ze ook ouderwetse gezichten te krijgen. Vooral bij de figuranten is dit opval lend. Een lange man met hoge hoed en wan delstok lijkt zo weggelopen van een oude foto. Tenminste, totdat hij een pakje shag uit zijn zak haalt en een sigaretje rolt. Het is weer eens duidelijk dat we door film voor de gek worden gehouden. Ik weet zeker dat we er straks allemaal in zullen trappen. Na ruim een uur ben ik behoorlijk verkleumd en ben ik blij dat ik in ieder geval weer de warmte kan opzoeken. Er spoken wel vragen door mijn hoofd die ik graag aan Maria Peters en de acteurs zou willen stellen, zoals: wat is voor Maria Peters, regisseur van onder andere "De Tasjesdief", het verschil tussen het maken van een film voor volwassenen en voor kinderen? Hoe wordt de film spannend en interessant voor de jeugd van nu? En vooral: Wat is ieders drijfveer om deze film te maken? Maar het is beter deze vragen te bewaren tot de volgen de keer, als de draaidagen erop zitten. Er ligt nog meer "Kruimeltje" in het verschiet! We blijven u in de komende nummers van Holland Film Nieuws namelijk op de hoogte houden van de ontwikkelingen rondom deze Nederlandse speelfilm. "Total Loss" is het speelfilmdebuut van regisseur Dana Nechustan. Tot 25 april zullen de opnames plaatsvin den van deze door Lemming Film geprodu ceerde film. Het scenario, geïnspireerd door het gelijkna mige toneelstuk van Karst Woudstra, is geschreven door Marco van Geffen, in samen werking met regisseur Yorick van Wageningen. Roef Ragas en Franky Ribbens spelen de hoofd rollen in dit drama over drie twintigers die op weg naar een feest verongelukken. In de "split second" voor de klap flitsen hun chaoti sche levens voorbij. De Nederlandse release staat gepland voor begin 2000. Producent Rolf Koot heeft van het Nederlands Fonds voor de Film onlangs een bijdrage gekregen voor de ontwikkeling van de film met de werktitel "Amsterdam Mietjes". Koot die eerder "All Stars" op het witte doek bracht werkt voor deze film samen met Lodewijk Crijns ("Jezus is een Palestijn"). Een ontwikkelingsbijdrage werd ook gege ven aan producente Clea de Koning voor "Polo Bear". De Koning werd bekend als producent van "ZUSJE" en "Siberia". Johan Leysen, die deze maand ook te zien is in "Missing Link", is eind januari samen met de Iraanse acteur Behrous Vossoughi begonnen aan de opna mes van de Engelstalige film "The Crossing". De film is een co productie met Denemarken en Duitsland. De Nederlandse productiemaatschappij is Isabella Films die Nora Hoppe heeft inge schakeld om het geheel te regisseren. 1 2

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1999 | | pagina 52